سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 31 January 2017
علی رزاقی بهار / فعال رسانه‌ای
برای خیلی‌ها ارزشمند، دوست‌داشتنی و حذفش غیرقابل‌تحمل و برای عده‌ای ترسناک و شاید مبهم. همین هم است دلیل مبهم بودن فضای مجازی و بی‌خبری از آینده‌اش. آینده‌ای که می‌ماند یا نمی‌ماند.

بودن یا نبودن تلگرام یا ابزارهای تبادل اطلاعات از این شکل یکی از مسائل و چالش‌های مهم این روزهای بیش از ۷۰ درصد جامعه ایرانی است. جامعه‌ای که حالا با هر سواد، منطق و روحیه‌ای تلگرامی، توییتری، اینستاگرامی و به‌طورکلی اینترنتی شده است و روزگارش را در قرن بیست و یکم به شکل مجازی می‌گذارند تا نسبت به گذشتگانش هم بیشتر بداند و هم بیشتر در مواجه انواع اطلاعات درست و غلط قرار بگیرد.

و حالا این موجود در ابتدا بی‌سروپا؛ هم سر دارد و هم پا؛ یعنی تبدیل به موجودی قدرتمند شده که توانایی هدایت افکار عمومی، اندیشه‌ها، باورها و... را دارد و به‌شدت مشغول این کار است و شاید در زمانه کنونی حذف کامل آن محال باشد.

اگر نگاهی توسعه محور و آینده‌نگر به مسائل داشته باشیم قطعاً به اینترنت نگاهی مثبت داریم، تأثیرش را درک می‌کنیم و برایش کلاه از سر برمی‌داریم. شبکه‌ای قدرتمند که توانایی مخابره اخبار، اطلاعات، فیلم و عکسش در ایران ۸۰ میلیونی کم‌تر از یک دقیقه است و امروز نقش به سزایی در مبارزه با فساد، دروغ، افراط، تفریط، تهمت و ازاین‌دست مسائل در جوامع مختلف دارد. اگر تا پیش‌ازاین مطبوعات چرخ‌دنده دموکراسی بودند؛ به نظر امروز اینترنت این مهم را به شکل گسترده‌ای به عهده دارد و باید به آن توجه کرد.

به نظر فضای مجازی و نقش تعیین‌کننده‌اش در پیشبرد خواست و اراده مردم نقشی تاریخی است که جهان تکنولوژی به عهده گرفته است؛ و نه‌تنها تهدید نیست بلکه فرصتی کم‌نظیر در جهان ارتباطاتی برای توسعه در تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

شماره 27 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها