سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - 30 July 2020
روح‌الله حضرت‌پور:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تاکنون در مجلس، کمیته مرز ایجاد نشده بود، اما این اقدام در درجه اول برای امنیت مرز‌ها و سپس برای حل مشکلات صادرکنندگان است. ما در سفر‌هایی که از استان‌های مرزی داشتیم و خواهیم داشت، مشکلاتی که باید دیده شود را مطرح می‌کنیم و امیدواریم در بُعد قانون‌گذاری، قوانین خوبی را مصوب کنیم تا مشکلات مرزی برطرف شود.


آیت ماندگار- محمد آیتی: امنیت توام با رفاه اقتصادی دو بال پیشرفت و آبادانی هر کشور است. از این‌رو برای کشوری که دارای مرز‌های متعددی با دیگر کشورهاست این موضوعات از اهمیت خاصی برخودار است.

چندی پیش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصمیم گرفت کمیته‌ای را با عنوان مرز تشکیل دهد، تا هم موضوع امنیت و هم موضوع صادرات و واردات به بهترین نحو مدیریت شود.

در همین خصوص، روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه درباره تشکیل کمیته مرزی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: با توجه به مشکلات و مراجعاتی که در مناطق مرزی در نهاد‌های امنیتی، نظارتی و انتظامی و به خصوص گمرک وجود داشت، در کمیسیون تصمیم گرفتیم کمیته مرز ایجاد شود تا به حل مشکلاتی که در مرز، گمرک، صادرات و واردات وجود دارد کمک کنیم.

وی افزود: توجه ما به امنیت است، یعنی تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله مرزبانی و سپاه بیشترین مسئولیت را در برابر امنیت مرز‌ها دارند. اولین قدم با توجه به بودجه و تجهیزاتی که در اختیار مرزبانی بود، طرح تربیت مرزبانان است. متاسفانه نه تنها تجهیزات مرزبانی همه فرسوده شده بود، بلکه مرزبانان هم رفاه خوبی نداشتند؛ از لباس‌های زمستانی، خوراک و وسایل نقلیه گرفته تا تجهیزات برای کنترل رفت و آمد در مرزها. به عبارت دیگر، مرزبانی با مسئولیت حساس خود محروم مانده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه این کمیسیون مصمم است مشکلات و کمبود‌های مرزبانی را به حداقل ممکن برساند، تصریح کرد: برای رفع این کمبود‌ها و نواقص، اولین قدم برداشته شد و ما در بحث بودجه برای این موضوع مهم، برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا بودجه بیشتری به مرزبانی و سپاه تخصیص داشته شود. این نگاه و رویکرد در درجه اول برای امنیت مرزبانی و در اولویت بعد، رفع مشکلات اقتصادی در تسهیل روند کار‌ها در گمرک برای صادرات و واردات است.

حضرت‌پور اظهار داشت: ایران ١۵ استان مرزی دارد که ۸ استان دارای مرز‌های دریایی و ۷ استان دارای مرز‌های خشکی با دیگر کشور‌ها هستند. این ۱۵ استان مرزی کشور در بحث مبادله کالا با کشور‌های همجوار خود دارای مشکلاتی هستند که همه تلاش ما این است که در این کمیته مشکل هر استان در این زمینه بررسی و برای آن راهکاری انتخاب شود تا وضع صادرات و واردات در کشور نظم بهتری به خود بگیرد.

وی یادآور شد: ما در این راستا، با تمام مسئولان مرتبط و نهاد‌های نظارتی، امنیتی، نظامی و اقتصادی تشکیل جلسه خواهیم داد و از ظرفیت همه و به خصوص مرکز پژوهش‌های مجلس برای کمرنگ‌شدن مشکلات امنیتی و اقتصادی در این مرز‌ها بهره خواهیم برد، زیرا اعتقاد داریم مدیریت چنین حوزه مهمی نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌های ذینفع است و با خردجمعی بهترین تصمیمات گرفته خواهد شد.

رییس کمیته مرز در ادامه عنوان کرد: در راستای رسیدن به اهداف خود، جلسه‌ای با مرزبانی و نیروی انتظامی برای طرح تقویت و تربیت مرزبانان برگزار کردیم و در آن به بررسی ارتقاء بودجه و مشکلات مرزبانی پرداختیم.

حضرت‌پور در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون در مجلس، کمیته مرز ایجاد نشده بود، اما این اقدام در درجه اول برای امنیت مرز‌ها و سپس برای حل مشکلات صادرکنندگان است. ما در سفر‌هایی که از استان‌های مرزی داشتیم و خواهیم داشت، مشکلاتی که باید دیده شود را مطرح می‌کنیم و امیدواریم در بُعد قانون‌گذاری، قوانین خوبی را مصوب کنیم تا مشکلات مرزی برطرف شود. وظیفه مجلس قانون‌گذاری است و ما می‌توانیم با قانون‌گذاری صحیح مشکلات صادرات و واردات را حل کنیم. از این‌رو در حد امکان تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با وجود تحریم‌ها مشکلات تجاری حل شود.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها