سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - 30 July 2020
محمدحسن آصفری:
نماینده اراک در مجلس گفت: دولت قرار بود به بیش از ۷۰ میلیون نفر یارانه معیشتی بدهد، ولی تا به‌حال هیچ آماری را در این مورد به مجلس ارائه نداده است. هرجا می‌رویم مردم می‌گویند به ما یارانه معیشتی نداده‌اند.


آیت ماندگار- محمد آیتی: چندی پیش، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی از بسته‌ای به‌نام «بسته معیشتی» رونمایی کرد، بسته‌ای که از قرار معلوم تبلور اراده مجلس نبوده و بیشتر نقطه نظرات رییس مجلس و تیم اقتصادی‌اش و شاید برخی از نمایندگان بوده است.

اما طرح این بسته از سوی مجلس که نهادی ناظر و قانون‌گذار است چه پیامی دارد؟ این پرسشی است که باید منتظر گذشت زمان بود تا ابعاد آن روشن شود.

محمدحسن آصفری، نماینده اراکدرباره ارائه بسته معیشتی مجلس گفت: اولویت مجلس یازدهم مسئله اقتصاد و معیشت مردم است. بنده خیلی از ابعاد مختلف این بسته خبر ندارم، اما به‌طور کلی ما خواهان تغییر رویه‌هایی هستیم که تا امروز خیلی جواب نداده است.

وی افزود: اگر دولت نخواهد به بسته ارائه شده مجلس عمل کند، مجلس کوتاه نمی‌آید و ما به‌عنوان نمایندگان مجلس به‌طور جد از جایگاه نظارتی خودمان استفاده می‌کنیم و مطمئناً پیگیر اجرای آن خواهیم بود. همچنین رییس مجلس هم وظیفه دارد که به‌طور قاطع مصوبات را در زمان خودش به دولت ابلاغ کند و دولت ملزم به رعایت آن است.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس تصریح کرد: در مورد بسته اقتصادی واقعیت این است که امروز مشکلات مردم سخت و جدی است و ما نباید بیش از این وقت را تلف کنیم، این درنگ، اشتباه بزرگی است. دولت متاسفانه آن‌طور که انتظار می‌رفت به قول‌هایی که داده عمل نکرده است. دولت قرار بود به بیش از ۷۰ میلیون نفر یارانه معیشتی بدهد، ولی تا به‌حال هیچ آماری را در این مورد به مجلس ارائه نداده است. هرجا می‌رویم مردم می‌گویند به ما یارانه معیشتی نداده‌اند و از طرفی، گرانی و بازار افسار گسیخته، مردم را به تنگ آورده است. افزایش قیمت ارز که امروز روی قیمت کالا‌های دیگر تاثیر گذاشته برای مردم مشکل‌ساز شده است و باید این مسیر اقتصادی نادرست که نارضایتی عمومی در جامعه ایجاده کرده هرچه زودتر تغییر پیدا کند.

آصفری درباره طرح سوال از رییس‌جمهور گفت: اولین موضوع مهم این است که دولت باید پاسخ دهد چرا قیمت ارز تا این حد افزایش یافته است و یکی از پنج سوال ما از رییس‌جمهور، موضوع قیمت ارز است. ما به‌طور قاطع دنبال پاسخ هستیم و کوتاه نمی‌آییم. ۱۹۵ نفر از نمایندگان برای سوال از رییس‌جمهور امضا داده‌اند و ما قصد داریم در پنج موضوع از آقای روحانی سوال کنیم که یکی از آن‌ها دلیل گرانی سکه، ارز و طلا است؛ لذا اینکه امروز می‌بینیم تاثیرات قیمت ارز به معیشت مردم لطمه زده و بخش مسکن، مواد غذایی و کالا‌هایی که هیچ ارتباطی با ارز ندارد را ملتهب کرده است، حاصل تصمیمات آقایان است.

وی با اشاره به عدم‌شفافیت ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی که به برخی واردکنندگان داده شده است، گفت: یکی دیگر از سوال‌های ما از رییس‌جمهور، ارز‌های نیمایی است که بانک مرکزی به افراد داده تا کالا وارد کنند. آیا با این ارز‌ها کالا وارد شده است؟ و اگر وارد شده این کالا‌ها با چه قیمتی به مردم فروخته شده است؟ و بازپرداخت ارز چگونه بوده است؟ این‌ها مسائلی است که در تورم اقتصادی کشور تاثیر گذاشته و ما پیگیر آن هستیم، چون مردم از ما انتظار دارند.

نماینده اراک در پایان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه خیلی از ابعاد بسته معیشتی مجلس مطلع نیستم، ولی باید بگویم اراده مجلس بر این بود که یک بسته اقتصادی تهیه شود تا مسائل معیشتی مردم حل شود. همه نمایندگان درخواست داشتند که اولویت اول مجلس، بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور باشد، حالا یا در قالب بسته معیشتی یا طرح و لایحه. باید برای حل مشکلات مردم گره‌گشایی انجام شود وگرنه بی‌اعتمادی در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود.

منبع: اقتصاد24

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها