سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 02 August 2020
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت چاره‌ای جز حمایت از بنگاه‌های اقتصادی که هم تولید دارند و هم افراد زیادی را جذب کرده‌اند، ندارد و شک نکنید اگر بخواهیم در اقتصاد منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم می‌باید توجهمان را به بنگاه‌های اقتصادی و به خصوص خرد بیش از گذشته کنیم.


آیت ماندگار- محمد آیتی: هرچند صنایع کوچک و متوسط به لحاظ تعداد، ۸۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی را دربرمی‌گیرند و در همین حدود هم نقش به‌سزایی را در ایجاد اشتغال کشور ایفا می‌کنند، اما آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که این بنگاه‌ها تنها توانسته‌اند ۶ درصد از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص دهند.تولید

این آمار بانک مرکزی را مدت‌هاست فعالان عرصه تولید و فعالان صنعتی تایید کرده‌اند؛ آنها معتقدند سیستم بانکی اعتقادی به تولید ندارد و سنگ‌اندازی‌های مختلف در ارائه تسهیلات خود نشانی از این مسئله است.

امروز بانک‌ها بزرگترین دارندگان نقدینگی در کشور هستند که بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از نقدینگی به جای کمک به تولید و فعال کردن حوزه های تولیدی و صنعتی، سر از بازارهای مسکن، طلا و سکه و ارز درآورده است و نوعی سفته بازی را در این میان ایجاد کرده است.

همین هدایت سیل عظیم نقدینگی به بازارها برای انجام سفته بازی باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی عملا با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شوند و در سوی دیگر بازارهای اقتصادی هم به تلاطم کشیده شود.

در حالی که سال‌هاست کشور در جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته و آمریکا و بسیاری از هم‌پیمانانش عزم خود را بر فروپاشی نظام اقتصادی ایران جزم کرده‌اند، انتظار می‌رود دولت و به‌خصوص بانک مرکزی کمی بیشتر از گذشته بر ارائه تسهیلات به این بنگاه‌های اقتصادی متمرکز شوند.

در همین خصوص، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنده آمار و اطلاع دقیقی از میزان تسهیلاتی که بانک‌ها به صنایع کوچک و متوسط داده‌اند، ندارم، اما در این میان یک نکته روشن است و آن هم، سهم اندک این بنگاه‌ها در گرفتن تسهیلات و اداره مجموعه‌شان است.

وی افزود: اشتغال‌زایی همیشه به‌عنوان یک اصل و رسالت بزرگ که متولی آن دولت است، مطرح بوده است، یعنی اگر قرار باشد وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا کند، فساد کمتر شود و در نهایت شکوفایی اقتصادی به‌معنای واقعی خود رقم بخورد در گرو ایجاد شغل توسط بخش‌های دولتی و حتی خصوصی است. وقتی اکثر بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های ما مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و می‌بینیم که این بنگاه‌ها چه نقش پررنگی را در اشتغال‌زایی کشور دارند، چرا نباید آن‌طور که شایسته است از آن‌ها حمایت کرد؟

نماینده کنگاور تصریح کرد: چند سالی است که فشار تحریم‌ها فوق‌العاده افزایش پیدا کرده و زندگی بر مردم سخت شده است. راه عبور از فشار‌های اقتصادی که بر ایران وارد شده، تلاش و کار است، یعنی ما نباید چشم انتظار نیرو و قدرتی خارج از کشور باشیم. حال و با علم به این موضوع، دولت چاره‌ای جز حمایت از بنگاه‌های اقتصادی که هم تولید دارند و هم افراد زیادی را جذب کرده‌اند، ندارد و شک نکنید اگر بخواهیم در اقتصاد منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم می‌باید توجهمان را به بنگاه‌های اقتصادی و به خصوص خرد بیش از گذشته کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: با اینکه مدت کوتاهی از عمر مجلس یازدهم گذشته است، اما کمیسیون اقتصادی بسیار فعال بوده و هر موضوعی را که روی آن دست گذاشته در صحن مجلس هم تصویب شده است. فعلاً به‌خاطر حجم بالای کار به موضوع تسهیلات اندکی که به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده‌اند ورود پیدا نکردیم، اما مطمئن باشید در جلسات آینده و با جدیت این موضوع را به بحث و بررسی خواهیم گذاشت و تصمیمی خواهیم گرفت که ان‌شاالله شاهد تعطیلی این واحد‌های اقتصادی ارزشمند نباشیم.

رضایی در پایان گفت: سال ۹۹، سال جهش تولید نام‌گذاری شده است و قرار نیست نامی در ابتدای سال انتخاب شود و مسئولان نسبت به تحقق آن شعار، بی‌تفاوت یا کم‌تفاوت باشند. مردم از ما انتظار دارند که کاری در جهت بهبود اوضاع اقتصادی انجام دهیم و امیدوارم تا پیش از اینکه سال ۹۹ به پایان برسد، پیام‌آور خبر‌های خوبی برای مردم و اقتصاد کشور باشیم.

منبع» اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها