سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - 14 August 2020
روح‌الله عباسپور:
روح‌الله عباسپور گفت: متاسفانه کارنامه ضعیف اقتصادی دولت را در پرونده مدرس‌ خیابانی گذاشتند و عده‌ای معتقد بودند که کشتی اقتصاد که ناخدای آن آقای روحانی است، همکاری به‌نام مدرس‌خیابانی دارد، پس او لایق حضور به‌عنوان وزیر نیست که به اعتقاد من جا داشت در برخورد با ایشان، انعطاف بیشتری به خرج داده می‌شد.


آیت ماندگار- محمد آیتی: روز چهارشنبه و در حالی که حسن روحانی حاضر نشد برای دفاع از وزیر پیشنهادی صمت به مجلس برود، حسین مدرس‌خیابانی که تا پیش از این سه ماه سرپرست این وزارتخانه بود با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق و ۱۰ رای ممتنع از حضورش به‌عنوان وزیر صمت ممانعت شد.
مخالفت مجلس با تصدی مدرس خیابانی در وزارت صمت در حالی است که کمتر از یکسال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده و نگرانی‌ از وضعیت تولید در کشور بیشتر از گذشته شده است.

برخی از تحلیلگران این رفتار مجلس در قبال وزیر پیشنهادی صمت را نوعی تسویه حساب سیاسی عنوان کردند، تسویه‌ای که گمان تشدید آن در آینده بیشتر احساس می‌شود.
 
نمایندگان مخالف وزارت مدرس خیابانی، قدرت نداشتن وی در مقابله با مافیا‌های مختلف صنعت، معدن و کالا‌های اساسی، عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی را از مهمترین دلایلی عنوان کردند که نباید به وزیر پیشنهادی وزارت صمت رای اعتماد داد. این نمایندگان عنوان کردند: «آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازه‌ها و نسل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا‌ها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آن‌ها است». عده دیگری از نمایندگان نیز وجود مافیای خودرو و قدرت آنان در تعیین قیمت‌ها در بازار و نیز عدم تخصیص ارز کافی به کالا‌های اساسی را از دلایل دیگر خود برای عدم رأی به مدرس خیابانی عنوان کردند.

در نقطه مقابل، موافقان وزیر پیشنهادی، مبارزه با فساد، فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی را از ویژگی‌های مدرس خیابانی ذکر کردند.

بیشتر بخوانید: مدرس خیابانی از مجلس رای اعتماد نگرفت

حال رییس‌جمهور باید تا چند روز آتی، وزیر پیشنهادی بعدی را به مجلس معرفی کند و باید دید این‌بار مجلس به وزیر پیشنهادی صمت اعتماد خواهد کرد یا خیر؟

در همین خصوص، روح‌الله عباسپور نماینده بوئین‌زهرا در مجلس گفت: من شخصاً به وزیر پیشنهادی صمت رای مثبت دادم که برای این کارم چند دلیل داشتم؛ اول، توصیه رهبری در جهت تعامل بین قوا، دوم اینکه، همانطور که سران قوا برای پیشبرد اقتصاد به کمک دولت آمدند ما هم باید چنین رویه‌ای را در مجلس داشته باشیم. سوم، آقای مدرس‌خیابانی هم در بدنه وزرات صمت بودند و هم تجربه خوبی در کارنامه‌اش داشتند. از طرفی، زمان دولت برای خدمت‌رسانی هم کم است و بهتر بود از این وقت باقی‌مانده به نحو احسن استفاده می‌شد.

وی افزود: متاسفانه کارنامه ضعیف اقتصادی دولت را در پرونده آقای مدرس‌خیابانی گذاشتند و عده‌ای معتقد بودند که کشتی اقتصاد که ناخدای آن آقای روحانی است، همکاری به‌نام مدرس‌خیابانی دارد، پس او لایق حضور به‌عنوان وزیر نیست که به اعتقاد من جا داشت در برخورد با ایشان، انعطاف بیشتری به خرج داده می‌شد.

عباسپور اظهار داشت: اگر وزیر پیشنهادی بعدی، فردی خارج از بدنه وزارت صمت باشد یا اگر هم در بدنه وزارتخانه بوده و هست خیلی در چشم نبوده باشد، شاید شرایط بهتری را نسبت به مدرس‌خیابانی برای کسب رای اعتماد داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توصیه خود به وزیر پیشنهادی بعدی صمت گفت: وزیر پیشنهادی بعدی که احتمالاً تا چند روز آینده توسط رییس‌جمهور به مجلس معرفی خواهد شد باید برای سر و سامان دادن به بازار خودرو، تحقق شعار سال (جهش تولید)، پیروی از اقتصاد مقاومتی، توجه به صنعت فولاد برای تامین بازار‌های داخلی و خارجی، پیشرفت صنعت کشور، بازنگری در واگذاری معدن‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی، حمایت از شرکت‌های شهرک‌های صنعتی، حفظ و نگهداری منابع صندوق توسعه ملی که برای بخش خصوصی است، تعامل با مجلس، رفع موانع تولید و تسهیل کسب و کار‌ها برنامه‌های جدی و عملیاتی داشته باشد. اگر فرد بتواند نقشه راه منطقی‌ای را ارائه کند و نماینده‌ها به صداقت او پی ببرند، حتماً می‌تواند از مجلس رای اعتماد کسب کند.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها