سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 03 September 2016
مهدی چمران در گفت و گو با آیت ماندگار:
مهدی چمران
گروه جامعه: مهدی چمران متولد 1320در تهران، برادر شهید مصطفی چمران، دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته معماری است. مهندس مهدی چمران راهمگان به عنوان برادر شهید مصطفی چمران می‌ شناسند و شباهت ظاهری بسیار زیاد آن‌ها این تداعی را بیشتر می‏کند.
ایشان در خاطرات خود در باب فعالیت هایشان در روزهای پیش از انقلاب نقل می کنند  که: «حاج مصطفی و حاج احمد از شخصیت‌های برجسته، مبارز و استاد بودند. من با مرحوم حاج احمد آقا ارتباطات فراوانی داشتم و بیشتر ایشان را می‌شناختم. من حاج سید احمد آقا را به عنوان فرزند امام ازایران می‌شناختم و ایشان را از نزدیک در روز دوم فروردین ماه سال 41 یعنی روز شهادت امام جعفر صادق، سخنرانی امام، ریختن پلیس، سربازان گارد به مدرسه فیضیه وجنایاتی که آنجا رخ داد، دیدم. درآن زمان درحرم بودم ومقداری این حرکت و آثار بگیر و ببند‌ها و جنگ و گریزها را از نزدیک مشاهده کردم، اما جلوی مدرسه را بسته بودند و امکان داخل رفتن نبود. بیشترین شناختی که من از او پیدا کردم در لبنان بود. حاج احمد آقا بین سال‌های 50 تا 57 بسته به شرایط سالی چند باربه لبنان برای دیدار با امام موسی صدر و اقوام از جمله صادق طباطبایی ودکتر چمران می‌آمدند و با دکترچمران خیلی مأنوس ودوست شده بود و او و ایده‌های او را خیلی دوست داشت. به هرحال من آشنایی که با حاج سید احمد آقا پیدا کردم ازبیان دکترچمران بود ودکترخیلی حاج احمد آقا را دوست داشتند. مدرسه صنعتی صورکه درشهرجبل عامل است، مدرسه بزرگ شیعیان با کارگاه‌های مختلف وخوابگاه‌های دوازده طبقه است که در وسط حیاط زمین فوتبال دارد. یکی‏ازچیزهایی که دکترچمران درمورد خاکی بودن حاج احمد آقا می‌گفت این بود که با بچه‌های مدرسه که یا بچه یتیم بودند و یا پدرانشان درحملات اسرائیل شهید شده بودند و یا بچه‌های فقیر لبنانی و جنوب لبنان بودند که از نظر شرایط زندگی شرایط مناسبی نداشتند و به صورت شبانه‌ روزی درس می‌خواندند و زندگی می‌کردند و خودشان یتیم‌هایی بودند که پدر و مادرنداشتند، فوتبال بازی می‌کرد. درجلسه‌ای که دکتر برای شهادت حاج مصطفی درلبنان برگزارکردند گزارش این مراسم به همراه خلاصه سخنرانی‌ها را برای حاج احمد آقا می‌فرستند که این گزارش درکتاب «خدا بود و دیگر هیچ نبود» دکترچمران موجود است. حاج احمد آقا خیلی هوش، ذکاوت، تیزبینی ومدیریت او را می‌ستود و با دکترصمیمی بود. ایشان بیشتر برنامه‌ ریزی می‌کرد. برنامه‌ های کار را طراحی می‌ کرد تا حضرت امام (ره) به قم رفتند ودرآنجا مسئول بیت بودند. من بار‌ها به قم رفتم یکبارهم ناهارمیهمان منزل ایشان بودیم ولی خود ایشان به یکی‏ازروستا‌های اطراف قم که سیل آمده بود رفته بودند وحسن آقا پدرشان می‌ گفت شلوارشان را بالا زده بودند و رفته بودند به مردم سیل‌ زده کمک کنند و مردم واقعاً خیلی تحت تأثیر قرار گرفتند که فرزند امام (ره) شخصا به کمک مردم سیل‌ زده رفته است.»
پس از انقلاب مهدی چمران عضو کمیته استقبال ازامام خمینی (ره) وجانشین فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم (دکتر شهید مصطفی چمران) بوده است. وی در مقاطعی، ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را بر عهده داشته است. و همچنین معاون فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و مشاور تحقیقات علمی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز بوده است. ریاست دوره دوم  و سوم شورای اسلامی شهر تهران نیز از جمله مسئولیت‌های اجرایی اوست. حال به بهانه مشکلات شهر تهران گفتگویی اختصاصی با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران داشتیم که در پی می خوانید:

می گویند زمانی که آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران بوده، 300 میلیون تومان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1384 استفاده کرده است، آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟ شما به عنوان رییس شورای شهر تهران آن زمان این مطلب را تایید می کنید؟
ما چنین چیزی را پیدا نکردیم و چون هم در دوره ایشان و هم شهرداران قبلی هیچ حسابرسی در شهرداری انجام نشده بود و این زمانی بود که وقتی حسابرسی جدید صورت گرفت ارقامی یافت شد که فاقد برنامه بود و در مصوبات شورا نبود.

شما از بخش نظارتی شورای چهارم رضایت دارید آیا فرقی بین دوره‌های سوم و چهارم وجود داشته است؟
من به‌طور کلی می‌توانم بگویم که ما هر چه جلوتر آمدیم سیستم نظارتی‌مان نسبت به دوره‌های قبل تکمیل‌تر شده بود و یک شهرداری که اصلا حساب و کتاب نداشت را به شهرداری با برنامه و بودجه منظم تبدیل کردیم.

مدیریت منابع و مصارف در شورای شهر در دوره چهارم چگونه بوده است؟
ما ماهانه گزارش می‌گیریم و باید بودجه را ببندیم و باید بر بودجه نظارت کنیم چون دوستان ما  در شورای شهر بسیار سخت‌گیری دارند و اگر جزئیاتی را ببینند، مطرح می‌کنند ولی من معتقدم که نظارت باید سیستماتیک باشد. نظارت ما، عینی و چشمی و خبری است. ولی الان ما داریم روی سیستم سازمانی کار می‌کنیم که بتوانیم با سیستم مجازی تمام پروژه‌ها را ملاحظه کنیم و تمام آرایش شوراهای معماری مناطق را ببینیم و اینها را رصد کنیم.

کیفیت کارهای اجرایی در شهرداری از نظر شما مطلوب است؟
به نظر من متوسط است، بعضی از کارها که عمده است مثل احداث پل نیایش، اتوبان همت خیلی خوب اجرا شده، اما همه کارهای شهرداری این‌طور نیست و ما باید جلوی بعضی از کارها را بگیریم.
 
مثل چه کارهایی؟
کارهای غیرقانونی که بعضا انجام می گیرد.
 
آقای مهندس نظارت شورای شهر بر شهرداری فرآیندی است یا موردی؟
ما دو تا سیستم داریم، یکی سیستم فرآیندی است مثل حسابرسی رسمی است ما خیلی جدی روی حسابرسی از اوایل  سال 82  روی حسابرسی کار کردیم. یک سیستم فرآیندی هم نظارتی است که افرادی برای بازدید از طرحی می‌روند و  می بینند که اشکال اصلی کار از کجاست و چرا کار عقب است و اصلا چند درصد از آن کار پیشرفت داشته است.

شورای چهارم دارای افزایش اعضا بوده و از 15 نفر به 31 نفر افزایش یافته‌اند آیا کمیسیون‌ها هم بیشتر شده‌اند یا خیر؟
بله کمیسیون‌ها هم بیشتر شده‌اند و ما قبلا سه کمیسیون داشتیم. ولی آن الان دارای شش کمیسیون هستیم.

درباره کارکرد شورای عالی استان‌ها نظر شما چیست؟
شورای عالی استان‌ها جایگاه بسیار بالایی را دارد. ولی برای شناخت این شوراها خیلی تلاش کردیم و اگر روزی من به مجلس می‌رفتم به اسم خودم وارد می‌شدم نه به اسم رئیس شوراهای استانی ولی اکنون شورای عالی و استان‌ها جایگاه قانونی و ویژه خود را پیدا کرده است.

آقای مهندس آیا دوباره برای ریاست شورای چهارم در سال سوم کاندیدا می‌شوید؟
نمی‌دانم، اگر دوستان موافق باشند بله،‌ اگر نباشند که خیر، من هم زیاد خودم اصراری ندارم و کارم کمتر می‌شود.

شماره 5 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مخاطب آیت ماندگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
0
آقای چمران الان اعضای شورای شهر تهران نظارت کافی بر شهرداری تهران دارند؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها