سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - 23 September 2020
مهدی آیتی:
وی تاکید کرد: حسن روحانی وزن سیاسی کافی نداشت و پس از هشت سال ریاست جمهوری نشان داد که مدیریت هم نداشت و اکنون به عدم مقبولیت اجتماعی و سیاسی نیز رسیده است. به نظر من رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم حتی با فاصله معناداری از «محمود احمدی‌نژاد» هم ضعیف‌ترین رییس جمهورِ جمهوری اسلامی ایران است...


آیت ماندگار- عملکرد حسن روحانی در هفت سال ریاست جمهوری و همچنین عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و شورای شهر تهران سبب شده تا اکنون آنان با مقوله‌ای با نام "ریزش پایگاه اجتماعی" مواجه شوند؛ مقوله ای که به گفته سید محمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت ایران، اگر محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات هزار بار دیگر هم تَکرار کند، هم دیگر فایده‌ای نخواهد شد.

اصلاح‌طلبان با علم به همین موضوع در انتخابات مجلس یازدهم ـ که ۲ اسفندماه برگزار شدـ لیست انتخاباتی ندادند؛ هرچند آنان می‌گفتند به دلیل رد صلاحیت‌ها لیست نداده‌اند، اما در لیستی که برخی احزاب اصلاح‌طلب ارائه کرده بودند، مجید انصاری، عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز (تشکل مهم و تصمیم‌گیری که رهبران اصلاحات در آن عضویت دارند) کمتر از ۷۰ هزار رای آورد.
اصلاح طلبان یک دوره هشت ساله یا ده ساله سکوت کنند و در انتخابات‌ شرکتی نداشته باشند

«مهدی آیتی»، عضو سابق حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره همین وضعیت فعلی اصلاح طلبان در گفت‌ وگو با «تابناک» عنوان می کند: قبل از انتخابات مجلس یازدهم، در نظرخواهی که از دوستان اصلاح‌طلب برای مشارکت صورت می‌گرفت، تاکید داشتم که اصلاح طلبان یک دوره هشت یا ده ساله سکوت کنند و در انتخابات‌ها شرکتی نداشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که یعنی شما می‌گویید، اصلاح‌طلبان فعالیت سیاسی‌شان را تعطیل کنند، افزود: نه؛ تعطیل نکنند بلکه بیشتر نظریه پردازی، نقد اندیشه و سیاسی کنند و حضور اجرایی سیاسی نداشته باشند‌.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: بنده در انتخابات مجلس یازدهم هم همین نظر را داشتم که اصلاح‌طلبان کاندیدا شوند و لیست بدهند؛ اما در مباحث نظری سیاسی حضور داشته باشند.

آیتی خاطرنشان کرد: ما شاید در بین اصلاح طلبان، اقلیتی بودیم که این نظر را داشتیم، چون اکثریتی از اصلاح‌طلبان تاکید داشتند که باید اصلاح‌طلبان در صحنه‌ های اجرایی و سیاسی حضور داشته باشند که به میدان آمدند و لیست دادند و در نهایت باختند.

اصلاح‌طلبان در صورت حضور در انتخابات ۱۴۰۰ می‌بازند


وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در صورت حضور در انتخابات ۱۴۰۰ خواهند باخت، گفت: دهه پیش روی، دهه اصولگرایان خواهد بود. همینطور که اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های پارلمان ملی در اختیار اصولگرایان است، ریاست جمهوری سیزدهم و شوراهای شهر و روستای ششم نیز در اختیار اصولگرایان قرار خواهد گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: اصلاح‌طلبان فرصت خوبی برای تنفس، استراحت، بازسازی یا نوسازی سیاسی دارند تا برای دوره‌های آینده آماده شوند. در این هشت تا ده دوره استراحت اصلاح‌طلبان باید در سایه قرار گرفته و به نظریات و نقد اصولگرایان بپردازند و در نهایت بعد از این دوره با یک شعار جدید به میدان سیاست ورود کنند.

وقتی یک حزب یا جناح سیاسی پایگاه اجتماعی خود را اینگونه لاغر و شکننده می‌بیند نباید بر ماندن اصرار داشته و مقبولیت مصنوعی ایجاد کند

وی معتقد است که اصلاح‌طلبان در هشت سال اخیر به ویژه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، جایگاهشان به شدت ضعیف شده و پایگاه مردمی آنان ریزش پیدا کرده است؛ بنابراین وقتی یک حزب یا جناح سیاسی، پایگاه اجتماعی خود را این گونه لاغر و شکننده می‌بیند، نباید بر ماندن اصرار داشته و مقبولیت مصنوعی ایجاد کند، بلکه باید به سمتی برود که خود را بازسازی و نوسازی کند.

آیتی تاکید کرد: اگر قرار شد اصلاح‌طلبان بعد از یک دهه دیگر به صحنه سیاست برگردند، آنگاه حتما باید با شعار، پیام‌ها و تابلوهای جدید بیایند. در دنیا هم این گونه است؛ وقتی مردم از شعارها و پیام‌ها خسته می‌شوند، سازمان‌ها با آرمان‌ها، شعارها و پیام‌های رنگ و لعاب جدید می‌دهند.

عضو سابق حزب اعتماد ملی گفت: ما دو تا سه دهه است که شعار اصلاح‌طلب را به خورد مردم داده‌ایم و اکنون احساس می‌شود، مردم از همه شعائر و پیام‌های اصلاح طلبی خسته شدند.
اصلاح طلبان از همین الان هم دیگر هیچ اعتقادی به روش‌ها، منش‌ها و شعارهای حسن روحانی ندارند؛ البته سال ۹۶ هم اصلاح‌طلبان مردد بودند و این اعتقاد پنجاه، پنجاه بود

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما ارتباط اصلاح‌طلبان با «حسن روحانی» پس از پایان ریاست جمهوری وی چگونه خواهد بود، تصریح کرد: اصلاح طلبان از همین الان هم دیگر هیچ اعتقادی به روش‌ها، منش‌ها و شعارهای حسن روحانی ندارند؛ البته سال ۹۶ هم اصلاح‌طلبان مردد بودند و این اعتقاد پنجاه، پنجاه بود.

آیتی با تاکید بر اینکه کمتر از ۱۰ درصد از اصلاح‌طلبان اکنون همچنان از روحانی حمایت می‌کنند، اضافه کرد: روحانی اکنون نه در میان اصولگرایان جایگاه و پایگاه دارد، نه در بین اصلاح‌طلبان.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: روحانی هیچ وقت در عالم سیاست بازیکن اصلی و شخصیت درجه یک سیاسی نبود. او همیشه نفر دوم بود. اعتبار و شخصیت سیاسی حسن روحانی همیشه مرهون و مدیون مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است. حسن روحانی وزن سیاسی کافی نداشت و پس از هشت سال ریاست جمهوری نشان داد که مدیریت هم نداشت و اکنون به عدم مقبولیت اجتماعی و سیاسی نیز رسیده است.

رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم حتی با فاصله معناداری از «محمود احمدی‌نژاد» هم ضعیف ترین رییس جمهورِ جمهوری اسلامی ایران است

آیتی بر این باور است که رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم حتی با فاصله معناداری از «محمود احمدی‌نژاد» هم ضعیف ترین رییس جمهورِ جمهوری اسلامی ایران است.

عضو سابق حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فاصله گذاری برخی از حامیان درجه یک آقای روحانی همچون برخی از اعضای حزب اعتدال و توسعه گفت: روحانی همان اشتباهی که احمدی نژاد کرد، انجام داد. احمدی نژاد با یک اقبال عمومی وارد صحنه سیاست شد و با یک تنهایی و انزوا و غربت، فضای سیاسی را ترک کرد و امروز می‌بینید که تعداد دوستان احمدی نژاد از تعداد انگشتان دست هم کمتر است.

وی ادامه داد: آقای روحانی نیز با یک اقبال عمومی وارد میدان اصلی سیاست شد و البته جبهه اصلاحات هم برای روحانی سنگ تمام گذاشت و از او حمایت کرد و انتظار داشتند که روحانی هم در همه تصمیمات مواضع اصلاح طلبی را لحاظ کند؛ اما روحانی با روش اطلاعاتی و امنیتی، سبب شد ریزش آرا پیدا کند و اکنون برخی از دوستان روحانی همچون اکبر ترکان و اسحاق جهانگیری فاصله گذاری سیاسی خود را با روحانی آغاز کرده‌اند و روحانی در میدان سیاست تنها و غریب است و از نظر افکار عمومی مقبولیت و محبوبیت ندارد.

منبع: تابناک
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
0
برای مردم عادی کشور که اینجانب هم احدی از آنان هستم آقای محمود احمدی نژاد بهترین رئیس جمهور در کشور ایران بوده است (مسکن مهر + سهام عدالت + یارانه + واگذاری زمین برای باغ چه و باغ و کشاورزی برای همه مردم ایران که امام خامنه ای با آن مخالفت کردند) بقیه رئیس جمهورها (به غیر از شهید رجایی) برای مردم عادی در کشور ایرن چه کاری انجام داده اند؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها