سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 26 September 2020
براساس آنچه وکیل و خانواده یونسی اعلام کرده‌اند روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریورماه هم آخرین قرار بازداشت موقت علی یونسی به پایان رسیده، اما او همچنان در بازداشت به سر می‌برد و این بازداشت موقت طولانی‌مدت نگرانی‌هایی را بابت وضعیت این دو دانشجوی دهه هفتادی دانشگاه شریف ایجاد کرده است.


آیت ماندگار- ۱۶۹ روز، معادل ۵ ماه و ۱۴ روز از دستگیری دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف می‌گذرد، اما تکلیف پرونده آن‌ها همچنان نامشخص است. آن‌گونه که نزدیکان علی یونسی روایت کرده‌اند جمعه، ۲۲ فروردین‌ماه او همراه با ۱۲ مامور، در حالی که شرایط مناسبی نداشته، به خانه بازمی‌گردد و پس از بازرسی خانه و ضبط کامپیوتر‌ها و موبایل‌ها بازداشت می‌شود. امیرحسین مرادی دیگر دانشجوی نخبه دانشگاه شریف نیز همزمان با یونسی بازداشت شده، اما نزدیکان و خانواده او همچون علی یونسی با رسانه‌ها در ارتباط نبوده و بنابراین اخبار و اطلاعات کمتری از او در دسترس قرار دارد.

براساس آنچه وکیل و خانواده یونسی اعلام کرده‌اند روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریورماه هم آخرین قرار بازداشت موقت علی یونسی به پایان رسیده، اما او همچنان در بازداشت به سر می‌برد و این بازداشت موقت طولانی‌مدت نگرانی‌هایی را بابت وضعیت این دو دانشجوی دهه هفتادی دانشگاه شریف ایجاد کرده است.

مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی روز ۳۱ شهریورماه ۹۹ در توییتر خود نوشت: «علی یونسی در دیدار پنجشنبه به خانواده‌اش گفته که آخرین قرار بازداشت موقتی که به وی ابلاغ شده در روز ۲۵ شهریور به پایان رسیده و هنوز قرار جدیدی به وی ابلاغ نشده است. همچنین گفته است که بیش از ۲ هفته است که هیچ‌گونه بازجویی نداشته و همچنین به بازپرسی نیز احضار نشده است.» این درحالی است که ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری جدید، طول مدت بازداشت را کاهش داده است. برابر این ماده، «هرگاه در جرایم موضوع بند‌های (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳۰۲ این قانون تا دو ماه و در سایر جرایم تا یک ماه به علت صدور قرار تامین، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشود، بازپرس مکلف به فک یا تخفیف قرار تامین است. اگر علل موجهی برای بقای قرار وجود داشته باشد، با ذکر علل مزبور، قرار ابقا و مراتب به متهم ابلاغ می‌شود.

متهم می‌تواند از این تصمیم ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. فک یا تخفیف قرار بدون نیاز به موافقت دادستان انجام می‌شود و ابقای تامین باید به تایید دادستان برسد و درصورت مخالفت دادستان، حل اختلاف با دادگاه صالح است. هرگاه بازداشت متهم ادامه یابد مقررات این ماده، حسب مورد، هر دو ماه یا هر یک ماه اعمال می‌شود. به هرحال مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در هر صورت در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک سال تجاوز نمی‌کند.»

پیش از اظهارات وکیل این دانشجوی بازداشت‌شده، آیدا یونسی خواهر علی یونسی نیز در توییتر خود اعلام کرده بود که هنوز هیچ دادگاهی برگزار نشده است و پس از گذشت بیش از ۵ ماه پرونده در دست وزارت اطلاعات است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا اولین‌بار شانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال در نشست خبری، اتهام امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و علی یونسی دانشجوی کامپیوتر را «ارتباط با گروه مجاهدین خلق» عنوان کرد و گفت که این دو، «به‌دنبال اقدامات خرابکارانه بوده‌اند و اقدامات ایذایی هم انجام داده‌اند که جدی نبوده» و از «اقلام انفجاری در خرابکاری‌ها استفاده شده» که در جریان «بازرسی منازل این افراد» کشف شده است.

همچنین کمتر از ۱۰۰ روز بعد از بازداشت این ۲ دانشجو درحالی که این ۲ نفر به وکیل تسخیری دسترسی نداشتند و تا آن زمان اجازه دیدار با خانواده برای آن‌ها مهیا نشده بود، دستگاه قضایی به‌دلیل نامه‌نگاری‌های دانشگاه شریف نشستی با حضور نماینده ۴ تشکل دانشجویی، فاطمی‌زاده معاون دانشجویی، بهمن‌آبادی استاد دانشکده فیزیک و مسوول بسیج اساتید دانشگاه شریف و جهانگیر استاد دانشکده کامپیوتر و نماینده‌ای از بنیاد ملی نخبگان ترتیب داد و در اقدامی عجیب این ۲ متهم را از ساعت ۳۰: ۱۱ تا ۱۴ در شرایط یک نشست عمومی قرار داد. این اتفاق ازسوی ۴ تشکل دانشجویی حاضر روایت شد که البته نگاه و رویکرد هرکدام از آن‌ها متفاوت از دیگری بود. با این حال افکار عمومی نسبت به برگزاری چنین نشستی و قرار دادن این دو دانشجو در چنین موقعیتی واکنش نشان داد و بسیاری تاکید داشتند که چرا هنوز هیچ اتهامی اثبات نشده و دادگاهی برگزار نشده، این دو دانشجوی دانشگاه شریف در معرض این شرایط قرار گرفته‌اند و به نوعی «بازجویی عمومی» شده‌اند.

شنیده می‌شود که پس از این هجمه‌ها، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شریف که تاکید داشتند حضورشان در این نشست با نیت کمک به این دو هم‌کلاسی سابق‌شان بوده، سعی کرده تا کمتر در روند این پرونده دخالت کنند. آن‌طورکه گفته می‌شود که پس از آن نشست، بیشتر دانشگاه پیگیر وضعیت این دو دانشجوی بازداشتی است و احتمالا با خانواده آن‌ها نیز در ارتباط است. به نظر می‌رسد زمان طولانی بازداشت موقت باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد این دو دانشجوی دانشگاه شریف شده است.

منبع: روزنامه اعتماد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها