سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - 16 June 2017
نگاهی به وضعیت سنندج
شورش عزیزی
چهارمین دوره شورای اسلامی شهر با همه ویژگی هایش به پایان کار خود نزدیک می شود و باید زمام امور شهررا به اعضای دوره پنجم بسپارد. مطمئنا در این روزها که فرصت تصمیم گیری مجدد برای تعیین اعضای شورای شهرفراهم است مردم عملکرد نمایندگان خود راهم به لحاظ فردی و هم به لحاظ گروهی تحلیل می کنند. بد نیست اعضای محترم این شورا نیز فارغ از این که قصد ورود مجدد به عرصه انتخابات را داشته باشند یا نه به واکاوی عملکرد خود بپردازند. بررسی های میدانی نگارنده نشان می دهد مردم سنندج نسبت به عملکرد شورای دوره چهارم در حوزه های ذیل ملاحظاتی دارند.
کسانی که برای نمایندگی در شورا نامزد می شوند حتما از مدت زمان دوره نمایندگی خود مطلعند و بر این اساس مسئولیت خطیر عضویت در شورای مهمی مثل شورای شهر را به عهده می گیرند و حتما میدانند که نسبت به رای دهندگان خود مسولیت دارند و نباید مسئولیت خود را نیمه کاره رها کنند. شورای چهارم از این نظر عملکرد قابل دفاعی نداشت زیرا یکی از اعضای شورا برای ورود به رقابت های نمایندگی مجلس شورای اسلامی مسئولیتی را که بر عهده گرفته بودند نیمه کاره رها کردند که این امر به کیفیت عملکرد شورا آسیب وارد کرد.
برخی اعضای محترم شورای شهر مشغله های زمان بر و انرژی بر حاشیه ای مانند ساخت و ساز واحدهای تجاری و مسکونی بزرگ دارند که عمده وقت و تمرکز آنان را به خود جلب می کند و شاید به همین دلیل باشد که برخی اولویت های شهرسنندج که شهروندان غصه آن را می خورند و باید در متن وظایف شورا باشد از نظر آنان دور مانده است. البته همه عیب مترتب بر درگیر بودن اعضای محترم شورای شهر در ساخت و سازها زمان بر  و انرژی بربودن آن ها نیست. عیب عمده دیگر این کار ایجاد شائبه در خصوص استفاده آنان از رانت برای پیشبرد اهدافشان است. اگر مردم بشنوند جریمه ای که برای شهروندان عادی مبلغ بالایی است برای یک عضو شورا این مبلغ کاهش پیدا می کند و بعد هم معلوم نیست که اصلا دریافت میشود یا نه آنوقت پشیمان میشوند و به شورا  بی اعتماد میشوند
در دوره چهارم شورای شهر سنندج تعداد قابل ملاحظه ای کارمند و کارگر که از حد نیاز واقعی آن سازمان ها فراتر رفته است به سازمان های وابسته به شهرداری تحمیل شده اند که این سازمان ها را از چابکی و چالاکی انداخته است. اعضای محترم شورای شهر یا به این دلیل که در زمره توصیه کنندگان پروپاقرص بکارگیری این افراد بوده اند و یا به دلیل این که نظارت و مداخله مناسبی نداشته اند مورد انتقاد هستند.
یک باور مشهور در بین افکار عمومی این است به جای شورا این شخص شهردار است که موتور محرکه و صاحب ابتکار در تغییرات قابل رویت در شهر است و شورای دوره چهارم نقش مناسبی در جهت دهی امور شهر و تاثیرگذاری چشم گیر در این خصوص نداشته است. به عبارت دیگر ابتکار عمل و نقش آفرینی شورا نسبت به شهردار بسیار پائین تر است.این شاید بیشتر بدان علت است که شورای شهر خود را به صورت جدی و قابل ملاحظه درگیر مسائل شهر نکرده است. این شورا دغدغه های بنیادین برای برون رفت از تنگناهای اساسی شهرمانند  زباله، فاضلاب، پارکینگ سازی و طراحی شهری ندارد و حتی ادبیاتی که هراز چندگاهی از اعضای محترم شورای شهر شنیده می شود حاکی از وجود یک اراده و دغدغه بنیادین برای بهبود وضع سنندج نیست.
مردم از افزایش چشمگیر عوارض هایی که باید به شهرداری بپردازند گله مندند. اعضای محترم شورای شهر به عنوان نمایندگان و حافظان منافع مردم احتمالا با قرارگرفتن در مقابل هزینه های هنگفتی که شهرداری برای خود تراشیده است به جای آنکه واقعیت های زندگی مردم را لحاظ کنند و جلوی افزایش چند صددرصدی عوارض را بگیرند بیشتر به نفع شهرداری سکوت اختیار کرده اند و به اعتراضات بلند مردم هم واکنش مناسبی نشان نداده اند.
در پایان می توان گفت به احتمال قریب به یقین شورای چهارم با اندکی ارفاق می تواند رتبه چهارم را در بین شوراهای دوره های مختلف سنندج کسب کند. شهر خوب شورای خوب میخواهد همانطور که شهردار خوب شورای خوب میخواهد. شهر خوب شورایی می خواهد که علیرغم جدیت اولیه اش بین راه شهر را رها نکند.

شماره 31 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها