سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - 16 June 2017
امیرحسین امیرفیض / روزنامه نگار
ابراهيم رئيسى رئيس توليت آستان قدس رضوى و برگزيده رهبرى در اين سمت است.وى كه پس از واعظ طبسى رياست پيشين توليت آستان قدس رضوى به اين سمت انتخاب شد پيش از آن تا اسفند ١٣٩٤ در قوه قضاييه دادستان كل كشور بود.
وى سمت هايى نظير رئيس شوراى نظارت بر صدا و سيما ، دادستان ويژه روحانيت ، معاونت اول قوه قضاييه ، رئيس سازمان بازرسى كل كشور ، دادستان تهران از سال ٦٨ تا ٧٣ و جانشين دادستان تهران از سال ٦٤ تا ٦٨ ، را يدك مى كشد.
همانطور كه مشخص است ابراهيم رئيسى بجز دوره هاى چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبرى در هيچ سمت انتخابى ديگرى جايگاهى نداشته است . به هر حال قصد ما در اينجا نه تخريب و نه تبليغ براى ابراهيم رئيسى است بلكه هدف روشن كردن و معرفى كردن سابقه وى و پاسخ به اين سئوال است كه «رئيسى كيست» است.
وى متولد ٢٣ آذر ١٣٣٩ در مشهد و اصالتاً ايرانى است. وى داماد سيد احمد علم الهدى از مخالفان سرسخت دولت روحانى ) است.اين به آن معنى است كه احمد علم الهدى پدر همسر ابراهيم رئيسى است . وى تحصيل كرده در حوزه علميه مشهد و سپس حوزه علميه قم ، مدرسه حقانى و در نهايت دانشگاه شهيد مطهرى است .
رئیسی در محله نوغان مشهد متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی را ابتدا در مشهد و از سال ۱۳۵۴ در قم تحصیل کرد. او فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان كرج آغاز کرد و بعدتر دادستانی همدان را نیز بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۴ به تهران منتقل شد و جانشین دادستان این شهر شد. پس از رحلت امام و آغاز رهبرى آيت الله خامنه اى در سال ١٣٦٧ رئیسی با حکم محمد يزدى رئيس وقت قوه قضاييه به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳، رئیسی به عنوان رئیس سازمان بازرسى كل كشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضاییه،و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان كل كشور بود.در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. او هم‌چنین دادستان ويژه روحانيت، از سال ۱۳۸۵ نماینده خراسان جنوبى و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبرى و از سال ۱۳۷۶ عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز است. رئیسی پیش از آستان قدس، تولیت امام زاده صالح را بر عهده داشت.
رئيسى حضور كمابيش پر رنگى هم در حوادث پس از انتخابات سال ٨٨ دارد.
‎ ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای هیئت سه‌نفره ویژه بررسی موضوع آزار جنسی در بازداشتگاه كهريزك از سوی رئیس وقت قوه قضاییه انتخاب شد. هیئت ویژه با رد اتهامات ، پیشنهاد داد که با افرادی که با نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افتراء موجب تشویش اذهان عمومی و باعث هتک حیثیت و اعتبار نظام شده‌اند، برخورد قاطع صورت گیرد.
‎ابراهیم رئیسی، در زمان معاونت قوه قضاييه از قصد این قوه برای محاکمه مخالفان دولت محمود احمدى نژاد سخن گفت. او با متهم کردن مخالفان دولت به ضربه زدن به ارزش‌های نظام، اعلام کرد که دستگاه قضا با قاطعیت، سران فتنه را محاکمه می‌کند
وی هم‌چنین معتقد است که حصر اقدامی قضایی نبوده و حصر خانگی آنها به منظور تأمین امنیت خود آن ها است.

از رئیسی به عنوان گزینهٔ احتمالی جریان راست برای شرکت در انتخابات نام برده می‌شود؛ جبهه مردمى نيروهاى انقلاب اسلامى و جبهه پايدارى از او برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران دعوت کردند. در روز ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، او برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد.و در تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۶ با حضور در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران بعنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام نمود.
در جستار و نوشتارى ديگر به ارزيابى سياسى كانديداتورى وى، احتمال شكست يا پيروزى و معادلاتى كه وى با كانديداتورى خويش در سپهر سياسى ايران رقم زده و يا خواهد زد خواهيم پرداخت و فعلا تنها به اين پرسش پاسخ داديم كه سيد ايراهيم رئيسى كيست؟

شماره 31 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها