سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - 10 October 2020
عضو کمیسیون صنایع مجلس:
بهزاد رحیمی گفت: اکنون کشور با تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی آمریکا و هم‌پیمانانش روبروست و در این شرایط جنگی یکی از راهکار‌های مهم، بحث کوپن و سهمیه‌بندی کالا‌های موردنیاز مردم است که دولت می‌تواند با نظارت و مدیریت این بخش از بی‌ارزش‌شدن پول ملی جلوگیری کند.


آیت ماندگار- شادی آیتی: اقتصاد این روز‌های کشور به‌قدری آشفته است که مسئولان به‌جای پیدا کردن راه‌حل به مانند مردم، بهت‌زده و نظاره‌گر هستند. فشار سخت و سنگین ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا و هم‌پیمانانش، کشورداری را به سخت‌ترین حالت خود رسانده است، اما یک پرسش مطرح است چرا با اینکه در دوران جنگ به‌سر نمی‌بریم، ولی با بحران‌های شدیدتر اقتصادی در مقایسه با هشت سال جنگ تحمیلی مواجه شده‌ایم؟

چندی پیش، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت از مقایسه فروش نفت در دوران جنگ تحمیلی با شرایط فعلی سخن می‌گفت. او اظهار داشت: در زمان جنگ در هر شرایطی نفت را می‌فروختیم. تنها بحث بمباران سکو‌ها و محموله‌های نفتی بود که با وجود متخصصان به‌سرعت ترمیم می‌شد، اما در حال حاضر با وجود تحریم‌ها، دغدغه اصلی، بحث فروش نفت است، پس از فروش نفت، پول آن را چگونه دریافت کنیم و از چه راهی موارد موردنیاز کشور را تهیه کنیم.

در همین رابطه، بهزاد رحیمی عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی شرایط اقتصادی کشور به نسبت این سال‌ها به مراتب باثبات‌تر بود که دو دلیل بر این امر مستتر است. اول اینکه، زمان جنگ تحمیلی مسئولان و مقامات کشوری، روحیه جهادی‌تر داشتند و خالصانه برای عبور از بحران‌ها تلاش می‌کردند، ولی امروز نظارت تا حد قابل ملاحظه‌ای گم شده و به تبع آن فساد‌های زیادی به‌وقوع پیوسته است. دوم اینکه، تغییر شیوه زندگی مردم نسبت به زمان دفاع مقدس است. در آن دوران مردم قناعت بیشتری داشتند و تنها به مایحتاج و نیاز خود راضی بودند، اما در شرایط کنونی برخی از مردم که تعدادشان هم کم نیست دچار تجمل‌گرایی شده‌اند و ساده‌زیستی که یکی راهکار‌های اصلی برای عبور از بحران اقتصادی ایران است تا حدودی از بین رفته است و بعضاً مردم براساس نیاز خود به‌دنبال تامین مایحتاج نیستند، بلکه تفکر سودجویی بیشتر دیده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا مردم تفکر سودجویی پیدا کرده‌اند و بسیاری از کالاها رنگ سرمایه‌ای به خود گرفته است؟ گفت: چون سیاست‌های بازار سرمایه مملکت درست و منطقی نیست و مسئولان هیچ برنامه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی ندارند. در سال‌های اول انقلاب، واردات بود اما، چون نیاز‌های مردم غیرواقعی و بیش از اندازه نبود کشور با چالش روبرو نشد. آن زمان عرضه خودرو بر اساس کارت ثبت‌نامی و قرعه‌کشی بود و در خصوص لوازم خانگی هم طرح سهمیه‌بندی انجام می‌شد و نظارت دولت بر توزیع کالا‌ها دقیق بود. آن تصمیم‌ها برای آن دوران بسیار درست بود، چون هم تحریم بودیم و هم در جنگ قرار داشتیم و نباید اتفاقی می‌افتاد که کشور به دیگر کشور‌ها وابسته می‌شد. اکنون هم در بیشتر حوزه‌ها اوضاع قیمت و توزیع کالا‌ها آشفته است و به‌خاطر اینکه از این جنگ اقتصادی به سلامت عبور کنیم باید روی به برخی سیاست‌های آن دوران بیاوریم.

نماینده سقز و بانه یادآور شد: اکنون کشور با تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی آمریکا و هم‌پیمانانش روبروست و در این شرایط جنگی یکی از راهکار‌های مهم، بحث کوپن و سهمیه‌بندی کالا‌های موردنیاز مردم است که دولت می‌تواند با نظارت و مدیریت این بخش از بی‌ارزش‌شدن پول ملی جلوگیری کند که طبیعتاً دیگر معضلات هم، موازی با این سیاست‌های درست از بین خواهد رفت و قشر آسیب‌پذیر هم خواهند توانست زندگی راحت‌تری را نسبت به گذشته دنبال کنند.

رحیمی در پایان افزود: امروز نیازمندان واقعی با نداشتن بضاعت مالی کافی دچار بحران در زندگی خود شده‌اند. بازار سیاه دارو یکی از معضلات ناشی از تحریم‌ها است که نمی‌توان به مقدار لازم دارو وارد کشور کرد و دارو توسط عده‌ای سودجو در بازار سیاه با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته می‌شود. البته اراده‌هایی مبنی بر اجرای سیاست جیره‌بندی و کوپن در مجلس یازدهم شکل گرفته است که با توکل بر خدا این طرح را اجرایی خواهیم کرد و از این بحران اقتصادی عبور می‌کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها