سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - 11 October 2020
سعید حجاریان مطرح کرد
سعید حجاریان، فعال اصلاح طلب گفت: اصلاحات از گذشته بوده، از زمان قائم مقام فراهانی و امیرکبیر؛ منتها اصلاحات از بالا بوده، درباری بود.
آیت ماندگار- جهانگیر مصلی-خبرنگار: سعید حجاریان، فعال اصلاح طلب گفت: اصلاحات از گذشته بوده، از زمان قائم مقام فراهانی و امیرکبیر؛ منتها اصلاحات از بالا بوده، درباری بود. اصلاحات زمان مشروطه خواهی هم بوده و اینکه اصلاً مشروطه خواهی یک پروژه اصلاح طلبانه بوده و نمی شود گفت، پروژه انقلابی بوده، انقلابی نبوده؛ حتی اوایل رضاخان هم یک عده بودند که دنبال اصلاحات حقوقی در مجلس اولیه بودند؛ بعد حتی خود رضاخان هم دنبال اصلاحات آمرانه و از بالا بود. حرکت مصدق هم حرکت اصلاحی بود. حتی خود شاه هم دنبال حرکت اصلاحی بود مثلاً پروژه اصلاحات ارضی هم یک اصلاحات بود. بعضی کارهاش خیلی نمایشی بود اما بعضی پروژه هاش مثل بعضی بندهای انقلاب سفید، اصلاحات واقعی بود و اثر داشت مثل سپاه دانش و بهداشت  و تقسیم اراضی. منتها شاه بعداً دیگر دیکتاتوری مطلقه شد و دنبال ژاندارمی رفت. اصلاحات سیاسی را رها کرد. زمان شاه کسانی داشتیم مثل امینی و ارسنجانی و اصفیا و آقای عالیخانی که در دیوان و اداری بودند اما به دنبال اصلاحات بودند.
وی افزود: ببینید بعد از انقلاب، اوایل انقلاب که نمی شود گفت اصلاحات بوده، جنگ و درگیری ها و ... نمی شد اصلاحات کرد اما پروژه بعد از جنگ آقای هاشمی دنبال پروژه اصلاحات اقتصادی بود و اصلاحات سازندگی کشور را رقم زد. اصلاحات اقتصادی داشت و در زمینه اصلاحات دینی که قبل از انقلاب هم بوده و آقای مهندس بازرگان و دکتر شریعتی دنبال اصلاحات دینی بودند. بعدش دکتر سروش بوده. البته اصلاحات دینی در زمان سید جمال اسدآبادی بوده و در دولت هاشمی هم سروش و دیگران در حلقه کیان دنبال اصلاحات دینی بودند. عرصه دینی هم اصلاحات داشتیم و هنوز ادامه دارد در ترکیه، اندونزی، مالزی و حتی مصلحین ایرانی هم بیکار نیستند دارند کار می کنند.
او خاطر نشان کرد: نمی گویم آقای روحانی دنباله رو آقای خاتمی است اما کاری که می کند زمینه ساز بازگشت اصلاحات زمان آقای خاتمی است. اصلاحات خاتمی به یک معنا دموکراتیزاسیون بوده و پروژه مردمسالاری دینی اما آقای روحانی پروژه اش این نیست الان، بلکه پروژه اش عادی سازی است. عادی سازی با جهان. اوضاع به قدری زمان دولت قبلی خراب شده که باید کاری کند شرایط عادی بشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها