سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - 15 October 2020
سهراب اشرفی، معتقد است بازار ارز مدت‌ها است که به اخبار مثبت از سوی مسئولان واکنشی نشان نمی‌دهد و در حال حاضر بازار ارز بیشتر تحت تاثیر اخبار انتخابات آمریکا بر اساس نظر سنجی‌ها است.


آیت ماندگار- صبح دیروز حسن روحانی، رییس جمهور، اعلام کرد که یکشنبه هفته آینده تحریم تسلیحاتی ۱۰ ساله ایران، لغو خواهد شد.

علاوه بر این رئیس کل بانک‌مرکزی نیز تاکید کرد که سرمایه گذاری در بازار ارز خیلی پر ریسک است و هر لحظه ممکن است هر اتفاقی در این بازار بیفتد. او همچنین خبر داد که تجار ایرانی به تدریج متوجه خواهند شد که کدام منابع ارزی ایران آزاد شده است.

در پی همین جلسه هیئت دولت نیز به نظر می‌رسد نوسانات ارز اندکی  کاهشی ‌شد، آیا واقعا در پی این اخبار روندی کاهشی در بازار آغاز شده است؟

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز معتقد است بازار ارز مدت‌ها است که به اخبار مثبت واکنشی نشان نمی‌دهد اما اگر بر عکس این خبر بود می‌توانست تاثیری منفی بگذارد.

او می‌گوید: در حال حاضر بازار ارز بیشتر تحت تاثیر اخبار انتخابات آمریکا بر اساس نظر سنجی‌ها است. جلو افتادن بایدن در این نظرسنجی‌ها التهاب بازار را کاهشی کرده است.

چرا این هفته دلار ارزان نشد؟

بانک مرکزی ابتدای هفته با افزایش قیمت ارز، سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد و همچنین اعلام کرده که روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

از آنجایی که این معامله‌گران معتقد بودند این مقدار عرضه بازار را تکان دهد اما این اتفاق نیفتاد پس بین آن‌ها این شائبه ایجاد شد که در عمل خبری از بازار ارز نیست و بانک ‌مرکزی صرفا به دنبال ایجاد تاثیر روانی در بازار است تا تعداد فروشندگان در بازار بیشتر شود.

حالا اشرفی در این باره می‌گوید: حرفی که بانک مرکزی درباره تزریق ارز زده صحیح بوده و تزریق صورت گرفته اما بر اساس قواعد خود بانک‌مرکزی. این عرضه در بازار متشکل ارزی که همه چیز شفاف و روشن است صورت گرفته در صورتی که بازار آزاد متفاوت است و در آنجا هیچ تزریقی صورت نگرفته است.

به گفته این کارشناس فعالان بازار آزاد انتظار داشتند تزریق ارز مثل زمان سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی که آزادانه و بدون حساب تزریق می‌شد، انجام شود اما بانک‌مرکزی ارز خود را به بازار متشکل برد دست آخر هم خریداری نداشت و عرضه 78 میلیون دلاری فقط با یک و نیم میلیون دلار تقاضا مواجه شد.

دو اتفاق قیمت را کاهش می‌دهد

اشرفی اعتقاد دارد دو اتفاق می‌تواند قیمت دلار را بسیار کاهش دهد؛ یکی رای آوردن بایدن در انتخابات آمریکا و دوم این که ایران به fatf بازگردد.

او توضیح می‌دهد: بایدن اعلام کرده که به برجام باز می‌گردد. بازگشت او به معنی کمرنگ شدن تحریم‌ها و 120 روز تعلیق دوباره تحریم‌ است البته این اتفاق به تنهایی هم آن‌چنان دلار را ارزان نمی‌کند.چون در لیست سیاه نقل و اتقالات پول ممکن نیست.

به اعتقاد این کارشناس اگر هم زمان با رای آوردن بایدن ایران نیز به fatf باز گردد همه چیز به شرایط سال 96 باز می‌گردد. فقط این دو اتفاق می‌تواند قیمت ارز را نصف کند چرا که ارزهای ایران آزاد می‌شود و نقل و انتقالات پول روان می‌شود.

منبع: تجارت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها