سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۶ - 27 June 2017
سیده فاطمه ذوالقدر / نماینده تهران
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ضعف مدیریت بحران و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور را مهمترین علت بروز حادثه پلاسکو اعلام کرد و گفت: حادثه پلاسکو نشان داد که مدیریت بحران خود در بحران به سر می‌برد. متاسفانه عملکرد ضعیف و ناکارآمد شهرداری در زمان مناسب باعث شد که این حادثه به بحران و فاجعه تبدیل شود.

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی علت وقوع حادثه پلاسکو را ضعف نظارت و اجرا نشدن قوانین موجود دانست و افزود: خوشبختانه قانونگذار درخصوص بناهای ناایمن قوانینی را وضع کرده است. این قوانین در قانون شهرداری‌ها، قوانین کار و رفاه اجتماعی و اختیارات قوه‌قضائیه لحاظ شده است.
وی جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی را سبب رخداد این حادثه دانست و  افزود: مهمترین امر در بروز این رخداد عدم تعامل مثبت و شایسته بین دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع است.یکی از علل بروز این حادثه در گام نخست عدم‌اجرای این قوانین در زمان مناسب آن است، لذا در مرحله اول باید پیگیری اجرای صحیح و مدبرانه قوانین را مورد تاکید قرار داد و متعاقب آن بازنگری در برخی قوانین موجود است..

این نماینده مجلس با اشاره به نقاط ضعف عملکرد مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: در بحث ساختمان‌های ناایمن و بناهای فرسوده، دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی دخیل هستند. از سویی نوع مالکیت ساختمان و فروش صرفا سرقفلی سبب‌ساز این عامل بوده است که خود بخش‌خصوصی فعال در آن نیز دل‌مشغولی از بابت مقاوم‌سازی و نوسازی بنا نداشته باشند. عدم همکاری بخش‌خصوصی و دولتی و دستگاه‌های ذی‌ربط و مالک موجب شد که پیش از وقوع از رخداد جلوگیری نشود. مهمترین موضوع در این بحث تشکیل اتاق فکر است؛ در مواردی که دستگاه‌های متعدد در یک موضوع ذی‌صلاح و ذی‌مدخل هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم داشتن نیروهای خدوم و خدمتگزار، تجهیزات محدود باعث شد فرآیند امدادرسانی بسیار کند و آرام پیش رود. در بازدیدی که از محل حادثه داشتم، شاهد بودم که نیروهای آتش‌نشانی تمام زحمات و تلاش خود را به کار بسته‌اند، ولی نداشتن تجهیزات لازم سبب می‌شد فعالیت آنها با مشکلاتی مواجه شود که درخواست شد از تجهیزات استان‌های مجاور نیز استفاده شود. لذا، باید تجهیزات ضمن بروزرسانی، ارتقاء و افزایش داشته باشند و دستگاه ذی‌ربط بودجه‌گذاری لازم را به این امر اختصاص دهد.

ذوالقدر با انتقاد از مدیریت بحران در ساماندهی حوادث گفت: حادثه پلاسکو نشان داد که مدیریت بحران خود در بحران به سر می‌برد. متاسفانه عملکرد ضعیف و ناکارآمد شهرداری در زمان مناسب باعث شد که این حادثه به بحران و فاجعه تبدیل شود. چه بسا در مقام حرف و ناکارآمدی قوانین ما همه متاثر و متالم شدیم اما دستگاه متولی باید علاج واقعه قبل از وقوع می‌کرد، در حالی که جان مردم به طورمستقیم با بروز حوادث در ارتباط است صرفا به تذکرات شفاهی اکتفا نمی‌کرد و بازرسی‌های میدانی و عملیاتی را نیز پیگیر می‌شد..
این نماینده مجلس ادامه داد: براساس نشست‌های مستمری که متعاقب وقوع این رخداد شکل گرفت تدابیری اتخاذ شد. این حادثه اگرچه آلام بسیاری را دربرداشت، ولی در جای خود زنگ هشداری برای بررسی موضوع مرتبط با این حادثه شد. به طوری که ستادی تشکیل شد که این ستاد به صورت علمی و عملی تمام واحدهای ناایمن را شناسایی کند و راهکارهای اجرایی را مرتبط با پیشگیری و از سوی مقاوم‌سازی و نوسازی بناها به انجام رساند.

شماره 32 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها