سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - 17 October 2020
نماینده اهواز در مجلس گفت: بخش خصوصی و صنایع ایران کمتر به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه می‌کنند و عرصه را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند، زیرا بر این باور غلط هستند که کالای خارجی با کیفیت بهتری تولید می‌شود. برای از بین‌بردن این دیدگاه، پیشگامان صنعت ایران باید از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و خرید کنند.


آیت ماندگار- محمد آیتی: هرچه جلوتر می‌رویم عمق حضورمان در جنگ اقتصادی بیش از پیش بر همگان محسوس می‌شود، هرچند که نباید از عدم‌نظارت در بسیاری از بخش‌ها و مدیران مربوطه در بخش‌های خود غافل شویم؛ عدم‌نظارتی که باعث شده شاهد ورود دلار در کانال سی هزار تومانی هم شویم.

حال و در این شرایط، شرکت‌های دانش‌بنیان که بار‌ها مورد تایید رهبر انقلاب هم قرار گرفتند می‌تواند چاره کار و مسیری برای فرار از این بحران باشد. این شرکت‌ها که عمدتاً متشکل از جوانان نخبه است به‌منظور تکیه بر توان داخلی و حل‌کردن معضلات ناشی از تحریم‌ها پایه‌گذاری شدند که اگر حمایت دولتی از آن‌ها به‌درستی صورت بگیرد آینده روشنی برای ایران رقم خواهند زد.

امروز همگان بر این نکته هم‌نظرند که اقتصاد جهان به سمت دانش بنیان شدن حرکت می‌کند حرکتی که اگرچه سال‌های مدیدی است در کشورهای مترقی شکل گرفته اما به تازگی در ایران رشد یافته است، هرچند که در این مدت کوتاه هم توفیقات خوبی در داخل حاصل شده است.

در همین خصوص، سیدکریم حسینی نماینده اهواز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عبور کردن از مشکلات فراوانی که در طول این چهار دهه برای اقتصاد و جامعه ایران به‌وجود آمد، از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا که تمامی صنایع و مواد اولیه کارخانجات را تحریم کرده‌اند، حالا با بحرانی به نام ویروس کرونا روبرو شده‌ایم که با وجود تحریم‌های دارویی و کمبود‌های فراوانی که در کشور وجود دارد، تنها راه برای حل این معضل، اعتماد به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان است که به علم و دانش بومی خود تکیه کرده‌اند و توانایی استفاده از ظرفیت‌های داخلی را دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در چند ساله گذشته، پیشرفت‌های خوبی در حوزه صنعت داشته‌اند و موفقیت‌های بزرگی را به‌دست آورده‌اند. به‌طور مثال، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت بسیار موثر بوده به طوری که این شرکت‌ها توانسته‌اند تجهیزات صنعت نفت ایران را تولید کنند که این دستاورد مهم با اعتماد به توان خود و دانش این شرکت‌ها میسر شده است.

وی افزود: در حال حاضر قطعات تولیدی توسط آن‌ها در صنعت نفت ایران به‌کار گرفته شده و باور آن شاید کمی سخت باشد که این تولیدات باعث بازده فوق‌العاده‌ای شده حتی بهتر از مشابه خارجی خود و نکته حائز اهمیت این است که این تولیدات با قیمتی بسیار کم‌تر از قطعات خارجی عرضه می‌شود.

حسینی اظهار داشت: اما دو نکته مهم باعث کمتر بهادادن و دیده‌نشدن شرکت‌های دانش‌بنیان شده است  که مورد اول، نبودن بستر مناسب برای حمایت‌کردن از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های مختلف ایران است. اگر سازمان‌ها یا مراکزی به‌منظور حمایت کامل از این شرکت‌ها در نقاط مختلف کشور تاسیس شود روند کاری شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار رو به رشد‌تر خواهد شد، البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همین منظور فعالیت می‌کند، اما آن‌گونه که باید و شاید نیاز این شرکت‌ها در سراسر ایران برطرف نمی‌شود.

نماینده اهواز در ادامه گفت: نکته دوم، اینکه بخش خصوصی و صنایع ایران کمتر به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه می‌کنند و عرصه را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند، زیرا بر این باور غلط هستند که کالای خارجی با کیفیت بهتری تولید می‌شود. برای از بین‌بردن این دیدگاه، پیشگامان صنعت ایران باید از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و خرید کنند و بخش خصوصی و صنایع ایران را متوجه این شرکت‌ها کنند. این‌گونه است که بر همگان ثابت می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی تولید قطعات خارجی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت و ارائه تسهیلات کم‌بهره به شرکت‌های دانش‌بنیان است و باید برای سهولت در روند کار شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکزی در بخش اقتصادی استانداری‌های مناطق مختلف ایران تاسیس شود که هدف آن‌ها هم باید حمایت صد درصدی از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. با رعایت و انجام این نکات، شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر شکوفایی استعداد‌های خود قرار می‌گیرند و عبور از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا راحت‌تر از همیشه خواهد شد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها