سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - 17 October 2020
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان اخیر "مایک پمپئو " وزیر خارجه آمریکا درباره مناقشه قره باغ، به آن اعتراض کرد.


آیت ماندگار- منابع خبری در باکو امروز شنبه به نقل از گزارش مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سخنان اخیر پمپئو را مغایر بیانیه‌های قبلی دولت آمریکا درباره مناقشه قره باغ توصیف کردند.

وزیر خارجه آمریکا به تازگی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های محلی آتلانتا با انتقاد از نقش برخی طرف‌های ثالث در مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان حل این مسئله از راه‌های دیپلماسی شد.

پمپئو افزود: ترک‌ها (ترکیه) دخالت کرده و منابعی را در اختیار جمهوری آذربایجان گذاشته‌اند که این اقدام مخاطرات و توان نظامی موجود در این درگیری دیرین را افزایش داده است.

وی افزود: حل و فصل این درگیری باید از طریق مذاکره و رایزنی مسالمت آمیز و نه درگیری مسلحانه انجام شود و قطعاً نباید کشور‌های ثالث با وارد عمل کردن توان نظامی خود در اوضاعی که مانند بشکه باروت است، وارد ماجرا شوند.

وی اظهار داشت که ارامنه می‌توانند از خودشان در برابر آنچه که آذربایجانی‌ها انجام می‌دهند، دفاع کنند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این سخنان وزیر خارجه آمریکا همچنین با موقعیت واشنگتن به عنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ مطابقت ندارد.

آمریکا به همراه فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را برعهده دارند.

کارشناسان یکی از دلایل بروز درگیری‌های نظامی فعلی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را فعالیت‌های بی نتیجه این گروه میانجی در ۲۸ سال گذشته می‌دانند.

درگیری‌های نظامی میان نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم مهرماه جاری پس از یک وقفه چند هفته‌ای بار دیگر ازسرگرفته شد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات نظامی به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

با وجود حصول توافق آتش‌بس در مذاکرات جمعه گذشته (۱۸ مهرماه جاری) وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، توافق آتش‌بس در چند روز اخیر در منطقه مورد مناقشه قره باغ بصورت مرتب نقض شده است.

منبع: ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها