سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۶ - 27 June 2017
محمد تقی احمدی / رييس دانشگاه تربیت مدرس
رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: تمام راهکارهای علمی و کارشناسی برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در گزارش ذکر شده و از این‌رو سهل انگاری مدیریت شهری در رتبه دوم قرار دارد. 
محمد تقی احمدی، رييس دانشگاه تربیت مدرس با ابراز تاسف از برخی انتقادها نسبت به کاستی های گزارش اظهار داشت: در گزارش به تمام موارد مورد نظر رییس جمهور، مسئولیت ها، کوتاهی ها، امکانات و راهکارهایی برای آینده به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بیان شده است.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو ادامه داد: مواردی که بعد قضایی و حقوقی و پیگیری قانونی داشت ورود نکردیم چرا که قوه قضاییه هیاتی را برای این موضوع در نظر گرفته بود.
رییس دانشگاه تربیت مدرس افزود:در این گزارش به قواعد،  آیین نامه ها،  مقررات، پیشگیری، اصلاح، ساماندهي و امکاناتی که سازمان ها برای پیشگیری از این حادثه می توانستند استفاده کنند چه در حوزه مدیریت شهری و چه در حوزه دولت پرداخته ایم.
احمدی با اشاره به کارشناسی بودن گزارش گفت:در گزارش به دنبال تعیین درصد تقصیر نبودیم اما  مسئولیتهایی که سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی داشتند و کوتاهی کردند پرداختیم که در گروه اول بعد از مالک،شهرداری تهران کوتاهی هایی در زمینه مسوليت های محوله داشتند البته بخش های دیگری هم وظایفی بر عهده داشتند اما نسبت به این دو در رده پایین تری از مسیولیت قرار دارند.
وی با انتقاد از برخی نقد ها نسبت به کوتاهی در بیان راهکارها عنوان کرد:کسانی که چنین نقدهایی را وارد مي کنند احتمالا گزارش را مطالعه نکردند چرا که بیش از 60 درصد گزارش راجع به راه حل های واقع بينانه برای استفاده از ظرفیت قوانین و آیین نامه های موجود است که در زمینه های مختلف فنی و مهندسی،  حقوقی، شفاف سازی در قانون و دیگر موارد  به آن پرداخته شده و با ارایه راهکارهای کوتاه مدت و دراز مدت  در آینده شاهد پاسگاری مسیولیت بین سازمانی نباشیم.
وی ضمن اشاره به کم لطفی بعضی نسبت به گزارش با بیان وعده های رییس جمهور نسبت به اقدامات پیشنهادی تاکید کرد:رییس جمهور وعده دادند که پیگیری های لازم برای  اقدامات پیشنهادی مربوط به دولت از نظر تدوین لایحه، شفاف کردن قوانین، تقویت مقررات فنی را انجام می دهند.
احمدی ادامه داد:در این گزارش به راهکارهای کوتاه مدت و دراز مدت و اصلاحاتی که همانند کشورهای دیگر مسیولیت ها کاملا شفاف شود پرداختیم.
رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به منحصر فرد بودن گزارش از لحاظ کار تیمی افزود:اولین بار بود که گروه 140 متخصص از تراز رده بالای کشور از اساتید دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، مهندسی آتش، مهندسی سازه، حقوق وجامعه شناسی با هم در تعامل بودند تا گزارش همه جانبه و واقع بينانه ای  به اطلاع عموم برسد که این موضوع  تا کنون کمتر در کشور اتفاق افتاده است.
احمدی گفت: صدها ساعت کار کارشناسی انجام شد تا تمام ابعاد موضوع بررسی شود و کوتاهی ها و سهل انگاری های سازمان ها و مسیولان ذیربط مشخص شود اما آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است بی توجهی به فرهنگ ایمنی است که باید در میان مردم عادی نهادینه شود و آموزش های لازم در این زمینه داده شود تا حساسیت همانند کشورهای کشورهای توسعه یافته افزایش یابد و اگر کوتاهی از سوی مسیولان انجام گرفت، مردم خواهان انجام وظیفه مسیولان برای برقراری ایمنی باشند.

شماره 32 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها