سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۶ - 30 June 2017
حمید آیتی، رییس هیات مدیره خیریه دانش آموزی امام علی(ع) در گفت‌وگو با آیت ماندگار:
حمید آیتی
رسالت تمامی خیریه‌های فعال در کشور حمایت از افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعتی است که برای رسیدن به اهداف والای خود از امکانات بسیاری بی‌بهره هستند. در این بین برخی افراد خیّر و در راستای حمایت از اقشار ضعیف جامعه به فکر تاسیس خیریه‌هایی افتادند که مهمترین هدف آن، ترقی علم و دانش و بالا بردن سطح آموزشی است. حمید آیتی که دارای دکترای علوم آزمایشگاهی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است یکی از آن افرادی می‌باشد که در تمام مراحل زندگی خود دغدغه کمبود فضای آموزشی را احساس کرده است. از این‌رو به گفت‌وگو با وی که اکنون ریاست هیات مدیره خیریه دانش آموزی امام علی(ع) را به عهده دارد نشستیم تا از چگونگی تاسیس، اهداف و چشم اندازهای این خیریه باخبر شویم.
 
فکر تاسیس موسسه خیریه دانش آموزی امام علی(ع) برای اولین بار به چه صورتی در ذهن شما رقم خورد؟
راه اندازی این خیریه به مصداق کل شی یرجع الی اصله بود. مانند بسیاری از هموطنانم در ربع قرن پیش هنگامی که از تحصیل فراغت یافتم به نیت خدمت به هم‌دیاری‌های خود در کسوت تخصصم، تهران را به مقصد بیرجند ترک کردم. در ادامه دریافتم که کمک به همشهریانم فقط در قالب رشته دانشگاهیم افاقه نمی‌کند و بایستی توانایی‌های محدود خویش را در عرصه‌های دیگر نشان دهم. از سویی دیگر به دلیل ارتباط مستقیم با مردم و بررسی مشکلاتی که به دلایل متعدد از جمله سیر تاریخی و جغرافیایی موجبات عدم رشد اقتصادی و اجتماعی شده بود و مانند هر ایرانی دیگر که در جوانی آرزوی مساعدت و توفیق و کرامت به نیازمندان را دارد و در عین حال برای اینکه می‌دیدم که عوامل فوق عرصه زندگی آبرومندانه را بر پاره‌ای از مردم این سامان تنگ کرده و در عین وجود و حضور مشکلات متعدد، معیشت آن‌ها به سختی افتاده، فوراً و با همراهی یارانی چند در زمستان سال 1378 فکر تشکیل موسسه خیریه‌ای که بدون اتکا به منابع دولتی و نهادهای وابسته بتواند گامی به پیش بردارد و تا حدی ولو جزئی موانع موجود را کنار بزند به ذهنمان خطور کرد. از این‌رو مناسب‌ترین تجلی‌گاه این امر در بین دانش آموزانی بود که بواسطه ندانم کاری‌های افرادی که می‌توانستند نقش مهمی را ایفا کنند ما را بر آن داشت که اقدام به تشکیل و تاسیس موسسه خیریه دانش آموزی که بعدها نام امام علی(ع) را به خود گرفت نماییم. امروز با خوشوقتی اعلام می‌کنم پس از رفع مشکلات اولیه به مدد خیّران گمنام که حتی اجازه افشای نام این عزیزان را ندارم توانستیم تعداد دانش آموزان تحت پوشش خود را به 250 نفر ارتقاء دهیم.

کمی راجع به نوع فعالیت این موسسه برای ما توضیح دهید؟
بروز و ظهور پاره‌ای از خطرات موجود در منطقه ما از جمله خشکسالی‌های مدید که در نظر کارشناسان نه تنها موقتی نبوده بلکه تبدیل به یک بحران اقلیمی می‌شود، همجواری با کشور افغانستان که باعث مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی شده است، فقدان سند چشم انداز توسعه‌ای راهگشا و سایر عوامل ما را بر آن داشت که تهیه و تدارک اقلام و لوازم آموزشی، پوشاک و درمان این دانش آموزان را در دستور کار خود قرار دهیم. در همین راستا امکانی را برای سفر دانش آموزان این خیریه برای بازدیدهای علمی، تفریحی و زیارتی به وجود آوردیم. یکی از هدف‌های مهم ما، پرورش جسم این دانش آموزان بود و در همین رابطه فرصتی را در برخی رشته‌های ورزشی برای دانش آموزان موسسه ایجاد کردیم. از دیگر امکاناتی که موسسه در اختیار این عزیزان گذاشته می‌توان به اینترنت، کتابخانه، سینما و تئاتر اشاره کرد.

نوع فعالیت خیریه شما با بسیاری از خیریه‌های سطح کشور متفاوت است. چرا چتر حمایتی خود را به سمت دانش آموزان بردید؟
از آنجایی که از فعالیت موسسه بیش از 17 سال می‌گذرد و امروز می‌بینیم بسیاری از نوباوگان دیروز جوانان برومند امروز شده‌اند موجب بسی مباهات است. قطعاً در تداوم رسالتی که داشتیم همانا در کنار سایر زمینه‌ها، تسهیل شرایط آموزشی افراد بود که می‌طلبید امکانات بیشتری در اختیارشان قرار گیرد که در حد بضاعتمان فراهم نمودیم و هم اکنون که فرزندان تحت پوشش در رشته‌های مختلفی چون پزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی صنایع، بهداشت، عمران و غیره پذیرفته شده‌اند به خود و آن‌ها می‌بالیم.

برای گسترش فعالیت این موسسه در آینده چه برنامه‌هایی را مدنظر دارید؟
به درستی دریافته‌ایم که فضای فعلی موسسه، تکاپوی نیازهای ما را نمی‌دهد. به همین جهت مدتی است که در فکر ساماندهی پروژه ساخت واحد شماره 2 موسسه هستیم و بدین خاطر به نوبت‌های متوالی از افراد حقوقی و حقیقی مدد جسته‌ایم که در صورت فراهم شدن قطعه زمینی مقدمات ساخت و ساز آن را فراهم آوریم چراکه هزینه باقی قضایا توسط بزرگوارانی تقبل شده است.

افراد چگونه می‌توانند به موسسه خیریه امام علی(ع) کمک کنند؟
افراد به طرق مختلف می‌توانند به موسسه خیریه کمک کنند. برخی کمک‌ها فکری است که از سایر کمک‌ها شایان‌تر به نظر می‌رسد. علاقه‌مندان می‌توانند با شماره تلفن‌های 4-05632232940 تماس حاصل کنند و نوع کمک فکری خود را به ما اطلاع دهند. در رابطه با کمک مالی هم افراد می‌توانند به شماره حساب موسسه هر مبلغی را که صلاح می‌دانند واریز کنند. شماره حساب سیبا بانک ملی موسسه خیریه امام علی(ع): 0106102279000 می‌باشد.

حرف آخر؟
به یاد دارم زمانی که به تدریج ساخت و ساز موسسه به پایان نزدیک می‌شد در خلوت با خود می‌اندیشیدم که چه عبارتی بر سردر موسسه معنی‌دارتر خواهد بود. در آن ایام در قونیه و در زیارت حضرت مولانا مشرف بودم که ناگاه بیتی را که بر سردر بقعه ایشان نقش بسته بود را برای این منظور مناسب دیدم که معنایی دوسو دارد: کعبه العشاق باشد این مقام / هر که ناقص آمد اینجا شد تمام
موسسه خیریه دانش آموزی امام علی(ع) بیرجند با قدمتی 17 ساله بدون آنکه مستظهر به پشیزی ریال از مراجع و منابع رسمی باشد یک NGO واقعی است که همه خدمات مادی و معنوی خویش را هرگز خیرات و مبرات بدان چه تلقی می‌شود نمی‌کند و آن را سخاوت نمی‌داند. این سخافت است انجام وظایف انسانی که بدان ملتزم و متعهد است و اجرای آن را دینی می‌داند که به دین و ملیت خود باید ادا نماید خصوصاً نسبت به نوباوگانی که در حضور تنگناها و تضییقات و نابرابری‌های موحش پای‌افکن امروز که در بسیاری از موارد خود موجب و موجد آن بوده‌ایم و شرایط موجود بر آنان تحمیل گردیده در حالیکه خود هیچ نقشی در آفرینش آن نداشته‌اند و گویای شعر حافظ‌اند: گر چه گرد آلود فقرم شرم باد از همتم / گر به آب چشمه خورشید دامن‌تر کنم
با همه تلاشی که مصروف می‌شود هر چند راه را با صعب و تعب فراوان رفته‌ایم اما راه نرفته بسیار، چراکه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید اما چون ما را شوق وصال است غمی بیش نیست هرچند هر چه می‌رویم جز عجز خود نمی‌بینیم. ما بر این باوریم که اگر بپذیریم "الدهر یومان یوم لک و یوم علیک" امروزه روز که زمانه خوش می‌رود به کام ما بگذار بگذرد کمی خوش بر دیگران شما ورنه شاید فردایی دیر باشد و زمان و زمانه بر ما شود. جان کلام، ما فقط در این وادی حیرت، شمعی برافروخته‌ایم شاید و باشد که کورسوی معرفت آن فراروی رهروی باشد که راهی را برای روندگان طریقت حق، در این شب‌های کم‌فروغ روشن نماید. در انتها، شما را به یاری می‌طلبیم.

شماره 33 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مخاطب آیت ماندگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
0
0
خدا قوت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها