سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - 27 October 2020
علی رضایی:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی حتی از نقدشدن اصل پول خود هم محروم شده‌اند و این یک نگرانی بزرگ است که با وجود تورمی که در کشور دیده می‌شود این بحران هم بر آن افزوده شده است.


آیت ماندگار- محمد آیتی: در همه دنیا بورس به‌عنوان یکی از بازار‌های سرمایه محلی برای کمک به افزایش کمیت و کیفیت تولید است. هرچه مردم یک کشور در این جهت سرمایه‌گذاری کنند هم به نفع دولت و اقتصاد کشورشان است و هم می‌تواند درآمدی باشد برای سرمایه‌گذاران، موضوعی که در ایران به واقعیت تبدیل نشده است.

از اوایل سال جاری شرایط صعودی بورس به گونه‌ای شد که بسیاری از مردم را به گرفتن کد بورسی سوق داد و شوق و علاقه مردم به حضور در بازار سرمایه به طور شگفت‌انگیزی زیاد شد. همین مسئله باعث جهش‌ها و رکوردشکنی‌های پی در پی بورس شده و مسئولان دولتی نیز از آن حمایت کردند و خواهان حضور نقدینگی‌های مردم در این بازار شدند اما سقوط‌های پی در پی بورس در ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری از مردم نه تنها به اصل پول خود نرسند که حتی در زیان نیز بسر برند و همین مسئله باعث اعتراض سهامداران بازار سرمایه به رفتار بورسی دولت شده است.

در همین رابطه علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در یکی، دو سال گذشته با مکانیزم‌هایی که در بورس ایجاد شد و در کنار آن، تبلیغ و تشویق مسئولان برای سرمایه‌گذاری مردم در این بازار، خیلی از افراد تصمیم گرفتند نقدینگی خود را به این سمت سوق دهند.

وی افزود: در ادامه این تبلیغات، چند ده میلیون کد بورسی ایجاد شد با این نیت که هم به تولید داخل کمک شود و هم درآمدزایی برای خانواده‌های ایرانی صورت گیرد. تا این جای امر این اتفاق بسیار مبارک بود، ولی عدم‌ سیاست‌گذاری‌های درست و منطقی حال این فرصت را تبدیل به تهدید کرده است و اکثر سرمایه‌گذاران تبدیل به ناراضیان بزرگ شده‌اند.

نماینده کنگاور تصریح کرد: مردم می‌دانند که بورس در همه دنیا نوسان دارد و باید صبور بود، ولی شرایط چند ماه اخیر بورس ایران اصلاً عادی نیست و این اتفاقات ریشه در عدم‌مدیریت ماه‌های گذشته دارد. اکنون بسیاری از افراد حتی از نقد شدن اصل پول خود هم محروم شده‌اند و این یک نگرانی بزرگ است که با وجود تورمی که در کشور دیده می‌شود این بحران هم بر آن افزوده شده است.

رضایی اظهار داشت: دولتمردان در هفته‌های گذشته مرتب خبر از ورود شرکت‌های بزرگ دولتی به بورس دادند و وزیر نفت هم گفت شرکت‌های نفتی در راه ورود به این بازار هستند، اما به‌نظر می‌رسد این حرف‌ها توخالی است، چون اگر بنا به این تصمیمات بود باید تاکنون اتفاق مثبتی در بورس نمایان می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این کمیسیون حتماً با جدیت بیشتر به موضوع ورود پیدا خواهد کرد، افزود: همه تلاش ما این است که کاری کنیم تا نگرانی سرمایه‌گذاران بورسی بیش از این نشود. از این‌رو سعی داریم تا دولت را موظف به سامان‌بخشیدن در این بخش کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌های خرد و کلان بازار بورس در تولید داخل صرف شد؟ گفت: مطمئناً این اتفاق نیفتاد، چون ما شاهد شکوفایی اقتصاد نیستیم و از طرفی، قیمت کالا‌های اساسی یا خودرو و مسکن روز به روز در حال افزایش است. واسطه‌گران و دلالان تا توانستند از این بحران استفاده کردند و گویا این افراد از دولتمردان هم پیشی گرفته‌اند، زیرا تصمیمات دولتی‌ها هم نتوانست خیلی وضع را تغییر دهد.


منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها