سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - 09 November 2020
عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: مجلس در این اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی وظیفه دارد که سرعت رسیدگی به طرح‌ها و لوایح را افزایش دهد. متاسفانه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح کُند است و این به‌خاطر آیین‌نامه مجلس است.


آیت ماندگار- محمد آیتی: دو، سه سالی است که تورم و گرانی تبدیل به کلید واژه هر محفلی شده است و هرچه جلوتر می‌رویم اوضاع بدتر می‌شود، گویی بنا نیست خبر خوش اقتصادی که البته همراه با عمل باشد به مردم داده شود.

هر که فرصتی برای بیان پیدا می‌کند سیاست‌های اقتصادی دولت را نقد و محکوم می‌کند، اما کمتر کسی است که در این بین، راهکار ارائه دهد تا شرایط معیشتی مردم بهتر و چرخ اقتصادی کشور سریع‌تر بچرخد.

در همین خصوص، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: از آنجایی که من نماینده مجلس هستم باید در رابطه با جایگاه خود صحبت کنم، یعنی بگویم مجلس چه می‌تواند بکند تا شرایط اقتصادی کشور بهتر شود.

وی افزود: مجلس در این اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی وظیفه دارد که سرعت رسیدگی به طرح‌ها و لوایح را افزایش دهد. متاسفانه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح کُند است و این به‌خاطر آیین‌نامه مجلس است که اجازه می‌دهد هر نماینده‌ای برای هر ماده و تبصره‌ای اظهارنظر کند.

نماینده شیراز تصریح کرد: باید کار‌ها را تخصصی پیش برد تا زمان از بین نرود. بهترین روند، تغییر در آیین‌نامه مجلس است. باید کاری کرد که هر نماینده‌ای برای بیان نظر خود به کمیسیون تخصصی برود و سپس پیشنهاد کمیسیون در صحن به رای گذاشته شود و اگر رای نیاورد آنگاه اجازه اظهارنظر به نمایندگان را داد.

قادری اظهار داشت: در حال حاضر رییس مجلس رابط و هماهنگ‌کننده خوبی بین مجلس و وزرا است. ایشان مدت‌هاست با وزرای اقتصادی دولت در تعامل است و در تلاشند که برخی راهکار‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور را با خردجمعی نهایی کنند. به‌طور مثال ایجاد مکانیسمی برای صادرات نفت در مقابل واردات کالا و یا جدا کردن صادرکنندگان خوش‌حساب از بدحساب از جمله کار‌هایی است که در حال انجام است.

وی در پاسخ به اینکه مجلس قدرت اجرایی ندارد پس چگونه می‌خواهد به وضعیت اقتصاد کشور سامان دهد؟ گفت: مجلس و به خصوص رییس مجلس قدرت هماهنگی بین قوه مجریه و مقننه را دارد. از طرفی ما ریل‌گذار اقدامات دستگاه‌های اجرایی هستیم و اگر قوانین خوب تصویب کنیم و در ادامه نظارت سالمی داشته باشیم، امور بهتر از گذشته دنبال می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه عنوان کرد: به‌طور مثال بانک مرکزی موافق نظر ما درباره واردات در مقابل صادرات نبود، اما تاکید مجلس باعث شد آن‌ها به این روند تن دهند. همین روند درباره پالایشگاه‌ها انجام شد و وزارت نفت متقاعد شد که به‌نظر مجلس احترام بگذارد. پس اگر مجلس مصمم باشد با همین اختیاراتی که دارد می‌تواند به اوضاع سامان دهد.

قادری در پایان درباره نامتعادل‌بودن بازار داخل و اینکه بسیاری از تولیدکنندگان به‌جای تامین داخل سعی در صادرات دارند، گفت: وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند طبیعی است که این اتفاقات را شاهد باشیم. از طرفی، نباید نسبت به موضوع صادرات بی‌تفاوت و یا کم‌تفاوت باشیم، چون شدیداً به ارز حاصل از آن احتیاج داریم. ولی معتقد به تنظیم بازار هستیم، یعنی باید رابطه منطقی بین تامین داخل و صادرات برقرار کرد. متاسفانه وزارت صمت چهار ماه متولی نداشت و بسیاری از امور از کنترل خارج شد، حال امیدوارم با وزیر جدید و همکاری مجلس و فرهنگ‌سازی که ضرورت دارد در جامعه صورت بگیرد، آرام‌آرام از این وضعیت ناخوشایند فاصله بگیریم.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها