سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - 12 November 2020
ارزش دلار مقابل بسیاری از همتایانش افزایش یافت.


آیت ماندگار- به نقل از رویترز، تنش های تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا ممکن است بار دیگر شعله ور شود. اتحادیه اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در مذاکرات و اشاره به پیشرفت اندک در مذاکرات طرفین اعلام کرده است حدود چهار میلیارد دلار تعرفه تجاری بیشتر بر روی واردات خود از آمریکا وضع خواهد کرد.

پیش از این سازمان تجارت جهانی در پرونده شکایت اتحادیه اروپا از آمریکا، حق را به این اتحادیه داده بود. با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورتی که آمریکا از موضع قبلی خود در اضافه کردن تعرفه ها عقب نشینی کند، تعرفه های جدید اروپا نیز ملغی خواهد شد.

در زمان دولت ترامپ روابط بین اروپا و آمریکا به شدت متشنج شده بود و انتخاب بایدن نیز با استقبال اروپایی ها مواجه شده است. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان در همین رابطه گفت: امید داریم که دولت جدید آمریکا مجددا به نظام بین المللی چندجانبه بازگردد و به تعهدات خود در این عرصه عمل کند تا با همکاری هم بتوانیم به راهکارهایی مناسب برای حل و فصل اختلافات دست پیدا کنیم.  

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از کش و قوس های فراوان در حال رسیدن به ایستگاه پایانی است و جو بایدن- معاون اول دوره اوباما و نامزد حزب دموکرات موفق شد با عبور از ۲۷۰ رای الکترال لازم، رییس جمهور جدید آمریکا لقب گیرد. بایدن با فتح ایالت کلیدی پنسیلوانیا و نیز نوادا اکنون ۲۹۰ رای الکترال دارد. شمار زیادی از رهبران جهان پیروزی وی را در انتخابات تبریک گفته اند که در این بین اروپایی ها از انتخاب وی بیش از سایرین استقبال کرده و انتظار می رود شاهد دور جدیدی از مناسبات بین آمریکا و کشورهای اروپایی باشیم.

از طرف مقابل اما دونالد ترامپ- هنوز حاضر به پذیرش شکست در انتخابات نشده و تهدید کرده است کار را به دادگاه عالی می کشاند. ترامپ و تیم حقوقی وی دموکرات ها را به تقلب سازمان یافته متهم و درخواست بازشماری آرا را در پنج ایالت مطرح کرده اند که تاکنون در سه ایالت این درخواست رد شده است. مقامات ایالت جورجیا اعلام کرده اند با توجه به اختلاف اندک آرای طرفین، آرا در این ایالت مجددا بازشماری خواهد شد هر چند بعید است اتفاق جدیدی در نتیجه انتخابات رخ دهد. نتایج هنوز در سه ایالت اعلام نشده است.  

جو مانیمبو تحلیلگر ارشد ارزی در موسسه وسترن یونین بیزینس سولوشنز- گفت: یک چیز واضح این است که به آهنگ رشد اقتصادی آمریکا در ماه های اخیر افزوده شده است اما دولت جدید کار دشواری را برای احیای اقتصاد و بازگرداندن شرایط به زمان قبل از آغاز همه گیری خواهد داشت.

کرونا کماکان اصلی ترین ریسک بر سر راه اقتصاد آمریکا و جهان محسوب می شود و دستیابی به یک واکسن موثر، احتمالا تنها راهی خواهد بود که به این کابوس پایان می دهد و به کسب و کارها این امکان را می دهد که با حداکثر ظرفیت خود نسبت به از سرگیری فعالیت های اقتصادی اقدام کنند.

افزایش شدید مبتلایان و قربانیان به این ویروس مرگبار در قاره سبز بار دیگر باعث افزایش نگرانی ها از تکرار عملکرد کابوس وار تابستان شده است. هم اکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس قرنطینه های سراسری اعلام کرده اند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی شاهد اعمال محدودیت هایی بر فعالیت کسب و کارها نیز خواهیم بود.  

شمار بیکاران فرانسه تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به ۹ درصد رسید که این نرخ ۰.۹ درصد بیشتر از پیش بینی ها و ۱.۸ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است. این نرخ بیکاری هم چنین بالاترین نرخ ثبت شده از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ محسوب می شود. شمار افراد بیکار طی این مدت با ۴۰۰ هزار نفر کاهش به دو میلیون و  ۸۳۸ هزار نفر نفر رسید تا برای نخستین بار در طول سال جاری شمار بیکاران فرانسوی به زیر سه میلیون نفر برسد. این احتمال جود دارد که تداوم قرنطینه ها باعث اوج گیری بیش از پیش نرخ بیکاری در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شود.  

سرعت نگران کننده شیوع کرونا به ویژه در اروپا بار دیگر معامله گران را به وحشت انداخته و اکنون زمزمه هایی از بازگشت قرنطینه های سراسری در قاره سبز به گوش می رسد. در آمریکا، لهستان، فرانسه، آلمان و انگلیس رکوردهای جدیدی از ثبت مبتلایان روزانه گزارش شده و شمار قربانیان نیز مجددا در حال بازگشت به پیک های ثبت شده قبلی است.

شرکت دارویی بیونتک آلمان که همکار شرکت پفایزر آمریکا در توسعه واکسن کرونا است از پیشرفت های بسیار امیدبخش در ساخت واسکن نهایی کرونا خبر داده است اما احتمالا این واکسن در صورت کسب تاییدیه نهایی ابتدا در آمریکا تولید و عرضه خواهد شد و سپس در بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد.  

مقامات بهداشتی در دانمارک با صدور بیانیه ای اعلام کردند به دنبال کشف رابطه مستقیم بین انتقال ویروس کرونا از سمور و واسو به انسان تصمیم گرفته اند صدها هزار حیوان را با هدف کاهش سرعت شیوع کرونا بکشند که این مساله با انتقادات شدید فعالان حقوق حیوانات مواجه شده است. انگلیس پس از مشاهده جهش کرونا در دانمارک اعلام کرد ورود اتباع دانمارکی به خاک این کشور تا طالاع ثانوی ممنوع اعلام  می شود.  

تاکنون بیش از ۵۲ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۶۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۴۶ هزار و ۴۹۶ نفر، برزیل با ۱۶۳ هزار و ۷۸ نفر، هند با ۱۲۸ هزار و ۱۶۴ نفر، مکزیک با ۹۵ هزار و ۸۴۲ نفر و انگلیس با ۵۰ هزار و ۳۶۵ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز ششم نوامبر با ثبت ۹۲۰۵ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز هفدهم آوریل با ۸۵۳۰ قربانی بود، شکست.  

به نظر می رسد بانک مرکزی چین می تواند با خیال آسوده تری به تزریق نقدینگی ادامه دهد چرا که نرخ تورم این کشور در ١٢ ماه منتهی به اکتبر به ۰.۵ درصد رسید. این نرخ تورم که ۱.۲ درصد کمتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر کاهش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به منفی ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده ۱۱ سال اخیر در چین بوده است.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۱۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۵.۲۹۷  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۱۵ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها