سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - 13 November 2020
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: گرفتن صفر تا صد مجوز کارگاهی که مثلاً دارای ۱۰۰ نفر کارمند است، در جهان تقریباً هشت ساعت زمان می‌برد، یعنی یک تا دو روز کاری، ولی در کشور ما گرفتن این مجوز‌ها حداقل هشت ماه و گاهی چند سال نیز زمان‌بر است.


آیت ماندگار- محمد آیتی: جدیدترین گزارش جهانی کسب و کار که توسط بانک جهانی منتشر شده نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۰ در میان ۱۹۰ کشور به لحاظ شاخص سهولت انجام کسب و کار رتبه ۱۲۷ جهان را کسب کرده است، رتبه‌ای که به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و نشان از نقاط ضعف بسیار در سهولت کسب و کار و بروکراسی‌های پیچیده‌ اداری برخوردار است.

ایران جزو کشور‌هایی است که با گذشت دهه‌ها، همچنان نتوانسته خود را از بند بروکراسی‌های پیچیده اداری رها کند.

حال این وضعیت در زمانی که ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و همین رویکرد باعث شده تا کار‌ها به خصوص در حوزه‌های اقتصادی آن‌طور که باید و شاید به‌موقع انجام نشود.

در همین رابطه، حسین حسین‌زاده نماینده لارستان گفت: ایران در کنار کشور‌های جنگ زده‌ای مثل عراق و افغانستان در موضوع فضای کسب و کار و بروکراسی ادارای، رتبه ۱۲۷ را در دنیا به خود اختصاص داده است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست و این رتبه برای کشوری که می‌خواهد تا سال ۱۴۰۴ تبدیل به قدرت منطقه شود، زیبنده نیست.

وی افزود: گرفتن صفر تا صد مجوز کارگاهی که مثلاً دارای ۱۰۰ نفر کارمند است، در جهان تقریباً هشت ساعت زمان می‌برد، یعنی یک تا دو روز کاری، ولی در کشور ما گرفتن این مجوز‌ها حداقل هشت ماه و گاهی چند سال نیز زمان‌بر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم جز روی‌آوردن به تسهیل در فضای کسب و کار. البته در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارمندان عملاً به‌دلیل مسائل بهداشتی در سازمان‌ها حضور ندارند و پشت میزهای‌شان نیستند و دورکاری می‌کنند که این موضوع کمی در این ماه‌ها کار را سخت‌تر کرده است.

حسین‌زاده یادآور شد: دورکاری یک حُسن به‌حساب می‌آید و بهتر است این فرصت را غنیمت بشماریم و در راستای دولت الکترونیک و بهترشدن فضای کسب و کار و تسهیل در صدور مجوز که منجر به جهت‌دادن تولید خواهد شد، قدم‌های مثبتی را برداریم، زیرا دنیا در حال حرکت به این سمت است و اگر تعلل کنیم در حوزه‌های مختلف از دیگر کشور‌ها عقب خواهیم افتاد.

این نماینده استان فارس در مجلس در ادامه عنوان کرد: ما نیز در مجلس این آمادگی را داریم که هر نوع قانون و نظارتی که در راستای این امر مهم نیاز هست را تصویب کنیم تا هم به دولت و هم به مردم کمک شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت دغدغه بهبود فضای کسب و کار و رفع موانعی که در این مسیر موجود است را دارد؟ گفت: بعضی مسائل به زیرساخت‌های کشور برمی‌گردد و به استثنای دهه ۶۰ که جنگ بود و فضا نوع دیگری داشت، از دهه ۷۰ یا همان دهه سازندگی، بیش از ۳۰ سال است که درگیر این موضوع هستیم. قطعاً دولت در خصوص این موضوع می‌توانست بهتر عمل کند. ما نیز حاضر به کمک هستیم و امیدوارم که این موانع هرچه زودتر برطرف شوند و همگان به این موضوع پی ببریم که رشد اقتصادی در گرو روان‌شدن مسائل اداری است و نباید با دواندن افراد و سرمایه‌گذاران روز به روز از انگیزه آن‌ها کم کنیم.

حسین‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر در کشور اگر شخصی قصد راه‌اندازی یک تولیدی را داشته باشد در بیش از ۲۰ ارگان درگیر می‌شود و هر ارگان پیش‌زمینه ارگان دیگری است. سرمایه‌گذار از ارگانی به ارگانی دیگر پاس داده می‌شود و آن‌قدر این مسیر زمان‌بر است که در این فاصله، استعلام ارگان اولی منقضی شده و سرمایه‌گذار در مسیری قرار می‌گیرد که بسیار خسته‌کننده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سود دلالی به‌قدری بالا رفته که تولید به شایستگی صورت نمی‌گیرد، گفت: متاسفانه سوداگری‌هایی که در بازار‌های ارز، مسکن، خودرو و... وجود دارد باعث شده که این سودآوری‌ها برای بسیاری از افراد جذاب‌تر باشند. حال ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تسهیل‌گری در کار‌ها را هرچه سریع‌تر به عمل برسانیم تا تولیدی که منجر به رونق شود سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایده‌آل ما زمانی است که حداقل جزو ۲۰ کشور دنیا در زمینه ارائه مجوز و موافقت‌نامه‌ها باشیم و دریافت یک مجوز در بازه زمانی ۲۰ روز یا حداکثر یک ماهه انجام شود.


منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها