سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید دولت موظف است که زمینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در سال فراهم کند، ولی متاسفانه هم مجلس درگیر قانون نوشتن شده و هم دولت خیلی به اجرای قوانین اهتمام نمی‌ورزد. همین رویکرد‌ها باعث شده اوضاع در بسیاری از حوزه‌ها آشفته باشد.


آیت ماندگار- محمد آیتی: جدال میان مجلس یازدهم و دولت دوازدهم در واپسین ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ همچنان ادامه دارد. بهارستان نشین‌ها دولت را به عدم پاسخگویی به مجلس متهم کرده و می‌گویند پاستور ساز مخالف با مجلس را می‌زند.

در این بین بازار مسکن از این ناهماهنگی بی‌بهره نبوده، رشد بی‌سابقه قیمت مسکن که از اواخر سال ۹۸ آغاز شد، باعث شد تا رویای خرید مسکن برای بسیاری از شهروندان به رویایی به دور از دسترس‌تر از همیشه تبدیل شود. به تبع همین اتفاق، قیمت اجاره‌ها هم به‌صورت نجومی رشد داشته و حال به اعتقاد کارشناسان قیمت مسکن نه دچار حباب، بلکه ابرحباب شده است.

مجلس در این زمینه دولت و شخص رئیس‌جمهور را مقصر می‌داند و می‌گوید دولت اراده‌ای در حوزه اجرای قوانین ندارد. یک نماینده مجلس جدید در همین رابطه معتقد است که مجلس یازدهم یک مجلس انقلابی است و به همین خاطر نباید درگیر قانون نوشتن شود بلکه باید در حوزه نظارت فعالیت کند.

بازار مسکن در فاز ثبات

علیرضا پاک‌فطرت، نمایندهٔ دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شیراز و زرقان و عضو کمیسیون عمران درباره وضعیت بازار مسکن گفت: قیمت مسکن همانند قیمت ارز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و باتوجه به شرایطی که امروز وجود دارد پیش‌بینی می‌کنم بازار مسکن وارد فاز ثبات شود و دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

وی با بیان اینکه بازار مسکن تا پایان سال افزایش قیمت بالایی را تجربه نخواهد کرد، گفت: در حال حاضر فروشنده به میزان کافی در بازار مسکن وجود ندارد و افراد اگر به پول احتیاج نداشته باشند خیلی مایل به فروش نیستند.

نماینده شیراز در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا امکان کاهش قیمت در حوزه مسکن وجود دارد؟ گفت: متاسفانه در کشور ما خیلی سابقه ندارد وقتی کالایی گران شد پس از مدتی با کاهش چشمگیری مواجه شود. شاید در هفته‌های آتی اندکی قیمت‌ها پایین بیاد که آن هم مستلزم کاهش قیمت مصالح و افزایش فروشندگان در بازار مسکن است.

مجلس نباید درگیر قانون نوشتن شود

پاک‌فطرت با اشاره به تصویب قوانینی برای سامان‌دادن به حوزه مسکن در مجلس یازدهم، افزود: با بستن مالیات بر خانه‌های خالی، لوکس و استیجاری دیگر به صرفه نیست که فردی بیشتر از یک یا دو خانه داشته باشد. در صورت تصویب نهایی این قانون، هم از احتکار خانه جلوگیری می‌شود و هم قیمت‌ها تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: دولت موظف است که زمینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در سال فراهم کند، ولی متاسفانه هم مجلس درگیر قانون نوشتن شده و هم دولت خیلی به اجرای قوانین اهتمام نمی‌ورزد. همین رویکرد‌ها باعث شده اوضاع در بسیاری از حوزه‌ها آشفته باشد. مجلس یازدهم باید انقلابی باشد، یعنی نباید خود را خیلی درگیر قانون نوشتن کند، امروز نظارت مهمتر از وضع قانون است.

رییس‌جمهور خود را پاسخگوی مجلس نمی‌داند

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا امروز زور مجلس به رییس‌جمهور نرسیده و او خود را پاسخگوی نمایندگان مردم نمی‌داند، ولی با تلاش‌هایی که داشتیم وزیر راه و شهرسازی را متقاعد کردیم که طرح مسکن ملی را با قدرت جلو ببرد که شکر خدا کار‌های خوبی هم صورت گرفته و ان‌شاالله تا پایان سال، هم شاهد تولید مسکن خواهیم بود و هم ثبات به این بازار برخواهد گشت.

توصیه نماینده مجلس به مشتریان بازار مسکن

وی در پایان درباره خرید مسکن در شرایط کنونی نیز گفت: افرادی که نقدینگی برای خرید دارند و مسکن برایشان نیاز مبرم است، بدون تردید اقدام به خرید مسکن کنند چرا که قیمت‌ها به احتمال فراوان تا ماه‌ها افزایش یا کاهش قابل توجهی پیدا نخواهند کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها