سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - 15 November 2020
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت دوازدهم برای اینکه نقدینگی مردم به‌سمت بورس سوق پیدا کند کلی تبلیغات کرد و اکنون نمی‌تواند میدان را خالی کند و جوابگو نباشد.


آیت ماندگار- محمد آیتی: نگرانی از آینده بورس و به خصوص اینکه سرنوشت سرمایه‌گذاری‌ها خرد به کجا خواهد رسید، همچنان دغدغه سرمایه‌گذاران است.

به‌قدری نارضایتی از مدیریت بازار سرمایه بالا رفته است که در هفته‌های گذشته چندین بار شاهد تجمعات افرادی که اصل پول خود را هم از دست‌رفته می‌بینند در مقابل مجلس شورای اسلامی بودیم.

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص گفت: کار مهمی که باید خیلی قبل‌تر از این‌ها صورت می‌گرفت و به‌وقوع نپیوست، آموزش مردم برای ورود به بورس بود.

وی افزود: باید فرهنگ آموزش مردم برای ورود به بورس جا بیفتد. وقتی مردم کلیات را آموزش دیدند حتی باید روی نگاه حرفه‌ای آن‌ها هم کار کرد. مزیت‌های بورس و اینکه چقدر این موضوع می‌تواند به پویایی اقتصاد کشور کمک کند کاری است که بر عهده دولت، صدا و سیما و رسانه‌های کشور است.

نماینده سبزوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: وقتی افراد اطلاع دقیق از خرید و فروش در بورس ندارند و تنها براساس هیجانات جامعه و برخی صحبت‌های تبلیغاتی بدون پشتوانه وارد این عرصه می‌شوند، وضع همین می‌شود که می‌بینیم.

محبی اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث بحران در بورس شده، عدم‌ نظارت است، به‌طور مثال سوله‌ای در جایی از کشور احداث شده و وضعیت مناسبی هم ندارد، اما سهامش با مبالغ سنگین در بورس عرضه شده است. چرا قبل از اینکه مردم گرفتار شوند این شرکت‎ها یا کارخانه‌ها حسابرسی دقیق نشدند؟ چرا باید حتماً بحران رخ دهد تا نظارت‌ها دقیق شود؟ از این‌رو عرضه سهام با قیمت واقعی مطالبه همه مردم است که اگر این کار همیشه به‌درستی انجام شود دیگر خیالمان از این راحت است که نارضایتی جدی در این بخش در کشور رخ نمی‌دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: دولت نقدینگی مردم را به‌سمت بورس سوق داد، اما به‌درستی به وظایف خود عمل نکرد. مثلاً چرا فولاد باید تنها ۲۰ درصد سهامش در بورس عرضه شود و با ۸۰ درصد دیگر آن، خارج از بورس روی به جوسازی‌های غیرواقعی آورد؟ در فولاد و خارج از بورس و در بازار آزاد، فضاسازی‌هایی شد که باعث افزایش قیمت‌ها شد و به تبع آن ۲۰ درصد دیگر هم در بورس تحت تاثیر قرار گرفت. از این‌رو مجلس یازدهم وظیفه خود می‌داند که در این حوزه‌ها جدی ورود پیدا کرده و از اهرم‌های نظارتی خود قاطعانه استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بورس باید عقبه محکمی داشته باشد، افزود: در بورس باید چیزی عرضه شود که مابه‌ازای آن روی زمین موجود باشد. اگر رویکرد چنین شد مردم هم با فراغ بال وارد این بازار می‌شوند و هم سود خواهند برد و هم به تولید و اقتصاد کشور کمک خواهند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم برای اینکه نقدینگی مردم به‌سمت بورس سوق پیدا کند کلی تبلیغات کرد و اکنون نمی‌تواند میدان را خالی کند و جوابگو نباشد. به مقدار کافی در این کشور نارضایتی به‌وجود آمده و اصلاً به صلاح نظام نیست که چند ده میلیون نفر که دارای کد بورسی هستند را به تعداد ناراضیان کشور اضافه کرد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها