سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - 18 November 2020
نماینده شیراز:
وقتی روز سوم اسفند 98 فرا رسید و همگان متوجه شدند که مجلس یازدهم یکی از اصولگراترین مجلس‌های پس از انقلاب است، این موضوع به ذهن بسیاری خطور کرد که باید شاهد تقابل قوه مقننه با قوه مجریه بود.


آیت ماندگار- محمد آیتی: وقتی روز سوم اسفند 98 فرا رسید و همگان متوجه شدند که مجلس یازدهم یکی از اصولگراترین مجلس‌های پس از انقلاب است، این موضوع به ذهن بسیاری خطور کرد که باید شاهد تقابل قوه مقننه با قوه مجریه بود.

این تصور خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و بی‌احترامی به وزیر امورجه خارجه در روزی که او برای پاسخگویی به مجلس رفت و همچنین اظهارنظر برخی نماینده‌ها نسبت به رییس‌جمهور کار را به جایی رساند تا رهبر انقلاب مجبور شوند برای آرام‌کردن فضای کشور، دو بار تذکر در جهت حفظ حرمت‌ها را به همگان بدهند.

در همین رابطه، علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز گفت: متاسفانه ما خیلی اصول و قواعد دموکراسی را یاد نگرفته‌ایم. برخی تصور دارند دموکراسی یعنی اینکه هرچه تندتر صحبت و یا اهانت کنند بهتر است در حالی که این روش و منش کاملاً رد است.

وی افزود: روزی که آقای ظریف آن هم در هفته‌های ابتدایی کاری مجلس یازدهم به بهارستان آمدند و توضیحاتی را به نمایندگان دادند، علنی به او توهین شد. کاش همکارانی که آن روز سر و صدا و یا توهین کردند با آمار و اشاره به آیین‌نامه و تبصره به آقای ظریف نشان می‌دادند که مثلاً در فلان کار کم‌کاری و یا سهل‌انگاری شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: انتقاد در چهارچوب اخلاق پذیرفته و البته تاثیرگذار است. در اظهارنظر باید هم مودب بود و هم علمی صحبت کرد، زیرا اگر اخلاقی انتقاد شود، اما پشتوانه‌ای نداشته باشد مشکلی حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در موضوع آقای رییس‌جمهور هم این موضوعات صادق است. علیرغم اینکه ما انتقادات جدی به عملکرد ایشان داریم و حتی پیگیر طرح سوال از رییس‌جمهور هم هستیم، اما باید شان و منزلت افراد در همه سطوح رعایت شود.

پاک‌فطرت در ادامه عنوان کرد: بنده طرح استیضاح آقای روحانی را هم امضا کردم و اعتقاد دارم ایشان باید برای پاسخگویی به نمایندگان که برآمده از رای ملت هستند به مجلس بیایند. یعنی برای انتقاد و وادارکردن افراد به پاسخگویی راه قانونی وجود دارد و اصلاً تحت هیچ شرایطی نیازی نیست که از مسیر اخلاق و قانون خارج شویم.

این نماینده شیراز یادآور شد: تذکرات رهبر انقلاب همیشه روی چشم ما است و به‌نظر من ایشان خیلی درست در خصوص رعایت اخلاق و ادب به همگان تذکر دادند. رهبر انقلاب دید وسیعی نسبت به موضوعات داخلی و خارجی دارند و شایسته است که صحبت‌های ایشان را با دقت گوش و در ادامه عمل کرد.

وی در پاسخ به اینکه این‌گونه توهین‌ها به تندشدن فضای انتخابات 1400 منجر خواهد شد؟ گفت: اخلاق و ادب همیشه باید رعایت شود، مخصوصاً از سوی افرادی که بیشتر در چشم جامعه هستند، زیرا رفتارهای آن‌ها می‌تواند به جامعه تسری پیدا کند. ان‌شاالله تا خرداد 1400 که انتخابات ریاست‌جمهوری است، فضا آرام و منطقی باشد. بدون تردید بگو مگو در هر سطحی، جامعه را به شوق و همکاری وادار نمی‌کند. اگر اظهارات تند سیاسی، توهین و افترا ادامه پیدا کند حتماً مردم نسبت به حضور در پای صندوق‌های رای بی‌انگیزه‌تر خواهند شد.

پاک‌فطرت تصریح کرد: به باور من اگر دولتمردان انتظارات خود را از مجلس مطرح کنند و همین اتفاق در خصوص نمایندگان نسبت به دولت بیفتد، فضا به‌سمت وحدت، همدلی و اخلاق خواهد رفت و هرچه این گفت‌وگوهای صمیمی دیرتر شکل بگیرد، فضای احترام کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

نماینده شیراز در پایان خاطرنشان کرد: بگو مگوهای داخلی بهانه‌دادن به‌دست ضدانقلاب‌ها است. آن‌ها گاهی از این اظهارات بر علیه نظام استفاده می‌کنند که ما به‌خاطر حفظ نظام نباید وارد زمین بازی آن‌ها شویم. من با سیاه‌نمایی و یا حتی نشان‌دادن برخی مشکلات آن هم به‌صورت رسانه‌ای مخالفم، چون باعث تضعیف حاکمیت خواهد شد. به‌طور مثال، چندی پیش یکی از نمایندگان در جلسه‌ای، آب آشامیدنی ناسالم حوزه انتخابیه خودش را در جلوی جمع و رسانه‌ها خورد. این کار باعث می‌شود در آن سوی مرزها عده‌ای بگویند آب آشامیدنی ایران این است یا توریست‌ها با دیدن چنین صحنه‌ای از ورود به ایران خودداری کنند، پس یادمان باشد که باید در حرف و عمل با دقت عمل کنیم، زیرا عدم‌دقت در این‌گونه موضوعات به ضرر کشور و نظام است.

منبع: روزنو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها