سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - 19 November 2020
انتشار گزارش‌هایی درباره نشست روز پنجشنبه گذشته ترامپ با مشاوران برجسته کاخ سفید، در نیویورک تایمز و برخی خبرها مانند تصمیم شتابزده ترامپ به خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق و افغانستان، یک بار دیگر حواس‌ها و گمانه‌ها را به سمت احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران منحرف کرد.

آیت ماندگار- نیویورک‌ تایمز که پیش از این به نقل از منابعی، از بررسی گزینه اقدام نظامی علیه ایران در دولت دونالد ترامپ خبر داده بود، در گزارشی دیگر به نقل از مقامات آگاه، ادعا کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی در کاخ سفید سناریوهای اقدام نظامی علیه ایران را بررسی کرده، اما مشاورانش او را از این اقدام برحذر داشتند.»

رسانه های سعودی هم به این گزارش دامن زدند و از جمله العربیه به نقل از منابع رسانه‌ای آمریکا نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آخرین ماه از دوره ریاست جمهوری‌اش برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران، احتمالا تاسیسات اتمی این کشور را بمباران کند.

این گزارش ها ادعا دارند "تعدادی از مشاوران برجسته کاخ سفید و از جمله آنها مایک پنس معاون رئیس جمهوری، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده و کریستوفر سی میلر سرپرست وزارت دفاع این کشور، تلاش کردند تا رئیس جمهوری آمریکا را از اقدام به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران باز دارند."

گفته شده ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک هشدار داد که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در هفته‌های پایانی از دوره ریاست جمهوری ترامپ ممکن است به جنگ بیانجامد.

این رسانه ها چنین برداشتی دارند که "حمله به ایران، روابط با تهران را مسموم می کند، به طوری که مسئله را برای جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا که جهت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران تلاش می‌کند مشکل‌تر و بغرنج‌تر خواهد کرد."

البته بحث ها و گمانه ها در خصوص احتمال حمله نظامی به ایران از زمانی در رسانه های آمریکایی مطرح شد که ترامپ هفته گذشته مارک اسپر را از وزارت دفاع برداشت و به جای او ژنرال مک میلی را به عنوان سرپرست بکار گمارد.

اما این تنها علت انحراف اذهان به سمت جنگ نبود؛ چرا که تصمیم یکباره ترامپ برای خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از سوریه، عراق و افغانستان نیز به این برداشت ها دامن زد. الشرق الاوسط دوشنبه ۱۶ نوامبر در این خصوص به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، نوشت "دونالد ترامپ قصد دارد شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق را کاهش دهد و در افغانستان تعداد این نیروها را به نصف کاهش داده و به ۲۵۰۰ نفر برساند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم این خبر را به نقل از یک مقام ایالات متحده اعلام و فاش کرد که آخر هفته گذشته رهبران نظامی آمریکا را در جریان طرح خروج نیروها گذاشته اند و دستور مربوطه نیز تهیه شده، اما هنوز به فرماندهان تحویل داده نشده است.

ایندیپندنت هم در همین خصوص نوشت "به گفته دو مقام آمریکایی، فرماندهان نظامی این کشور پیش‌بینی می‌کنند که این هفته دستور رسمی از سوی ترامپ صادر می‌شود تا خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق پیش از ترک دفترش در ۲۰ ژانویه آغاز شود."

در پی انتشار خبر خارج شدن سربازان آمریکایی از عراق، وزارت کشور عراق اعلام که دولت بغداد آماده است وظایف امنیتی برای همه شهرها را بر عهده وزارت دفاع بسپارد. این اظهار نظر از سوی دولت عراق که تمایل چندانی به خروج زود هنگام آمریکایی از عراق ندارند، نشان می دهد که آمریکایی ها پیشاپیش مقام های عراقی را در جریان امر قرار داده اند.

در میانه خبرهای بحث انگیز در این خصوص سی ان ان هم نامه محرمانه مارک اسپر به کاخ سفید را منتشر کرد که در آن نسبت به خروج نظامیان آمریکایی از منطقه هشدار داده است؛ نامه ای که گفته شده عامل اصلی کنار گذاشتن وی بوده است.

در حقیقت یکی از مواردی که اولین بار بحث حمله ترامپ به ایران در آخرین ماه ریاستش بر کاخ سفید را مطرح ساخت همین تغییرات در اصلی ترین نهاد نظامی آمریکا بود که طی آن مارک اسپر وزیر دفاع و چند تن از فرماندهان عالی ستادی کنار گذاشته شدند.

از دیگر خبرهای روزهای اخیر انتقال تعدادی از جنگنده های اف ۱۶ آمریکایی به پایگاه های امارات بود که گفته می شد دستکم ۵۰ فروند از این هواپیماهای جنگی در امارات مستقر شده اند. البته این خبر بازتاب چندانی نیافت و در لابلای انبوه اخبار و گزارش ها گم شد.

همزمان رسانه های بین المللی و منطقه ای شایعه ترور مرد شماره دو القاعده در تهران را خبری کردند. این خبر که جمهوری اسلامی ایران به سرعت آن را تکذیب کرد و وزارت خارجه افغانستان هم با اعلام اینکه عبدالله احمد عبدالله (ابو محمد المصری) در افغانستان کشته شده، بیانیه ایران را تایید کرد، از سوی  برخی تحلیلگران و حتی رسانه های  صهیونیستی، پیش درآمدی بر حمله نظامی به ایران تلقی شد.

رسانه های اسرائیلی مدعی شدند که رژیم  صهیونیستی، المصری را در ازای ترور سردار سلیمانی به قتل رسانده است و در ادعایی تازه عملیات ترور سردار را به خواست اسرائیل خواندند.

برخی تحلیلگران منطقه نیز بزرگنمایی این خبر را در یک ماه پایانی ترامپ ، نوعی زمینه سازی برای یک حمله نظامی به ایران دانستند، به بهانه اینکه ایران از القاعده حمایت می کند.

لابی سعودی و تندروهای نئوکان در آمریکا ، طی ۴ سال گذشته تلاش زیادی کردند که با انتساب القاعده به ایران، نقش شاهزادگان و اتباع سعودی را در حملات ۱۱ سپتامبر کم رنگ کنند و حتی موفق شدند قانون جنجالی موسوم به کاتسا را معلق کنند.

همچنین سفرهای الیوت آبرامز نماینده ترامپ در امور ونزوئلا و ایران و نیز مایک پمپئو به منطقه، از دیگر مواردی بود که ازسوی تحلیلگران با دقت رصد شد، بویژه آنکه بعد از سفر آبرامز بود که ملک سلمان دوباره ژست ضد ایرانی  به خود گرفت و از جامعه جهانی برای برخورد با ایران دعوت کرد.

اکنون هم که پمپئو در منطقه پرسه می زند و از این کشور به آن کشور ، شامل اسرائیل، ترکیه ، امارات و عربستان و بحرین می رود، همواره اصلی ترین محور گفت وگوهایش ایران است. او روز دوشنبه در فرانسه بطور مفصل با مقام های این کشور در باره ایران صحبت کرد و جالب اینکه یکی از این دیدارها در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران با امانوئل مکرون انجام شد.

بدیهی است علاوه بر برخی حکام مرتجع عرب تنها رژیمی که از ادامه فشارها بر جمهوری اسلامی  ایران سود می برد رژیم صهیونیستی است . آنها همچنین از تغییرات آمریکا ناراضی هستند. انجام عملیات روانی یکی از شگردهای صهیونیست ها است و به نظر می رسد اکنون که کشور ما به سوی یک تعادل اقتصادی پیش می رود به سرعت خط عملیات روانی آنها فعال شده است .

ناظرین امور منطقه باور دارند که آمریکا طی چند سال گذشته با اعمال سیاست فشار حداکثری نتوانست ایران را تسلیم کند بنابر این هر اقدام ماجراجویانه از جمله حمله نظامی ولو محدود هم با پاسخ مقتدرانه تهران مواجه خواهد شد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در تازه ترین مقاله خود می نویسد :-هرگونه حماقت ترامپ در منطقه چه با مشارکت اسرائیل یا بدون آن، بی شک با پاسخی کوبنده و دردناک همراه خواهد بود.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها