سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - 20 November 2020
اکنون این احتمال وجود دارد که ترامپ در مواجهه با احتمال تغییر قریب الوقوع سیاست‌های تهاجمی در قبال ایران، همه تلاش خود را برای مقابله با پایان «دوران شیطانی اهریمن سازی از ایران» در تاریخ ۲۰ ژانویه و تحلیف بایدن به عنوان رئیس جمهوری، به کار بندد.


آیت ماندگار- تصمیم ناگهانی رئیس جمهوری دونالد ترامپ به اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع، و جایگزینی او با کریستوفر میلر، مرد بله قربان گوی جنگ طلب که پیش از برنامه «عملیات ویژه» پنتاگون ریاست دفتر مبارزه با تروریسم ملی را بر عهده داشته، ترس و نگرانی را به دل رسانه های آمریکایی ها انداخت.

برخی، از جمله نیویورک تایمز، نوشتند ترامپ وزیر دفاع «مخالف استفاده از نیروی نظامی در خیابان ها» را اخراج کرد. اما این اقدام در عین حال از احتمال نقشه کشیدن ترامپ برای آغاز جنگ با ایران پیش از عزیمت برنامه ریزی شده او از کاخ سفید در 20 ژانویه حکایت دارد. در حقیقت، تیتر بهتر می توانست این باشد که ترامپ «اسپر را که با جنگ با ایران مخالف بود» اخراج کرد.

اسپر اوایل ژانویه 2020 به رسانه ها گفت: «ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست... ما به دنبال یک راه حل دیپلماتیک هستیم.» او حتی یک قدم فراتر رفت و آشکارا با ادعای ترامپ مبنی بر اینکه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی ترور شده توسط آمریکا، قصد حمله به چهار سفارت ایالات متحده در سراسر جهان را داشت، مخالفت کرد.

همچنین، زمانی که ترامپ به نابودی مراکز فرهنگی ایران تهدید کرد، اسپر در مقابل او ایستاد و با صراحت گفت که پنتاگون چنین برنامه ای ندارد. با حذف شدن اسپر از صحنه و جایگزینی وزیر دفاع جدید در ماه های پایانی ریاست جمهوری ترامپ، می شود تصور کرد که او می خواهد برای جنگ آمریکا و ایران زمینه چینی کند. این مساله به ویژه با توجه به اخبار مرتبط از وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه قصد دارد «سیل» جدیدی از تحریم ها را به سمت ایران جاری کند، همخوانی دارد.

بنابراین، می شود اینطور تصور کرد که دولت ترامپ اکنون در آستانه خروج از کاخ سفید به دنبال اجرای یک مشت و دو هدف باشد بدین ترتیب که با حمله از طریق تحریم های جدید و سایر فشارها علیه ایران و اقدامات تحریک آمیزی مانند ادعای اقدامات تروریستی ضد آمریکایی منسوب به ایران و گروه های متحد آن در عراق و دیگر کشورها، یک جنگ همه جانبه را آغاز کند. در همین راستا، برخی یک «سورپرایز به تعویق افتاده اکتبر» را در میانه مناقشات بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی می کنند و معتقدند رئیس جمهور نومیدانه در جستجوی راه های قانونی برای لغو پیروزی بایدن و تضمین یک دوره دوم ریاست جمهوری برای خود است.

اما مشکل این است که تقریبا هیچ شواهدی دال بر تقلب در انتخابات یا دزدیده شدن آراء وجود ندارد و بیشتر کارشناسان آمریکایی هم معتقدند که احتمال مداخله دادگاه های ایالات متحده برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ خیلی اندک و نزدیک به صفر است. با این حال، اگر ترامپ در هفته های آتی ناگهان در وضعیت جنگی قرار بگیرد، شرایط اضطراری ایجاد می کند شود و این احتمال وجود دارد که ترامپ بتواند به عنوان «رئیس جمهور زمان جنگ» در کاخ سفید بماند و به نوعی از این فرصت برای ممانعت از اخراج خود از دفتر بیضی استفاده کند.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، از جمله افرادی بوده که درباره تصمیم شوم ترامپ به اخراج ناگهانی اسپر و جایگزینی او نه با معاون اسپر به شیوه معمول، که با یک شاهین وفادار از یک بخش دیگر و پتانسیل ممانعت از «انتقال قدرت» به بایدن که اکنون به طور گسترده از سوی دموکرات ها امری بدیهی تلقی می شود، هشدار داده است.

در این سناریوی جنگ، اسرائیل که از عزیمت ترامپ و احتمال تنش زدایی اوباما مانند با ایران در دولت جدید بایدن می ترسد، می تواند با اجرای یک عملیات «پرچم دروغین» با هدف گرفتن نیروهای آمریکایی در نزدیکی ایران، نقش خود را بازی کند و در قالب یک حمله تلافی جویی گسترده نظامی ایالات متحده از جمله حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران نتیجه مطلوب بگیرد.

برخی مقامات اسرائیلی پیشتر در گزارش های رسانه ای هشدار داده اند که پیروزی بایدن به معنای جنگ با ایران خواهد بود. حاکمان عربستان سعودی هم که به همین شکل از احتمال رویکرد جدید و آشتی جویانه آمریکا در قبال ایران در دولت بایدن نگران هستند، می توانند به چنین طرحی کمک کنند.

در طرف ایران، رئیس جمهوری حسن روحانی با ارسال پیام سازشی که بر عزم ایران برای داشتن یک رابطه سازنده با جامعه بین المللی تاکید داشت و به طور همزمان درخواست از بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای که ترامپ از آن خارج شد، به پیروزی نامزد دموکرات واکنش نشان داد.

اکنون این احتمال وجود دارد که ترامپ در مواجهه با احتمال تغییر قریب الوقوع سیاست های تهاجمی در قبال ایران، همه تلاش خود را برای مقابله با پایان «دوران شیطانی اهریمن سازی از ایران» در تاریخ 20 ژانویه و تحلیف بایدن به عنوان رئیس جمهوری، به کار بندد.

نشانه های شوم دیگری هم از این توطئه تاریک وجود دارد. میچ مک کانل، سناتور مطرح جمهوری خواه، تصمیم گرفته از اتهامات ترامپ درباره تقلب سازماندهی شده در انتخابات حمایت کند که به معنای پیشرفت بزرگ ترامپ در جنگ سرسختانه برای انکار اراده اکثریت رای دهندگان آمریکایی است. مک کانل و سایر وفاداران ترامپ در داخل و خارج از دولت آمریکا بی شک از تقابل احتمالی با ایران دفاع می کنند.

توجیه رسمی دولت ترامپ برای جنگ با ایران هر چه که باشد، شکی نیست که مردم آمریکا به طور گسترده به آن اعتراض خواهند کرد و ظن آنها درباره اینکه چنین اقدامی صرفا یک بازی کثیف برای حفظ ترامپ در قدرت باشد، برانگیخته می شود. با این حال، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که ترامپ و مشاوران او برای اهداف سیاسی خود به دنبال چه سناریوی وحشتناکی هستند.

منبع: دیپلماسی ایرانی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها