سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - 21 November 2020
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رایزن‌های تجاری سفارتخانه‌های ایران باید نگاه درستی به اقتصاد و تجارت داشته باشند. این افراد از سوی وزارت صمت انتخاب می‌شوند و شایسته است در مدتی که در کشور مقصد حضور دارند بستر‌های لازم را برای همکاری‌های تجاری دو کشور ایجاد کنند.

آیت ماندگار- محمد آیتی: دو، سه سالی است که حال اقتصاد در ایران خوب نیست و به تبع آن و به‌واسطه سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران صورت گرفته، صادرات و واردات کالا و جابجایی ارز با مشکلات جدی روبرو شده است.

برخی معتقدند برای عبور از این دوران سخت باید رابطه اقتصادی خود را با کشور‌های پیرامونی گسترش دهیم، زیرا ظرفیت بالایی در این راستا وجود دارد که اگر با یک برنامه‌ریزی منطقی کار را به جلو پیش ببریم، هم می‌توانیم از تولید داخل حمایت داشته باشیم و هم می‌توانیم بسیاری از کالا‌های موردنظر خود را با کمترین پیچیدگی به کشور وارد کنیم.

برخی معتقدند بازار کشورهای همسایه و بازار کشورهای حوزه اوراسیا بهترین بازارها برای توسعه صادراتی ایران است که از آن به خوبی استفاده نشده است و کارها صرفا در حد موافقتنامه با کشورهای این حوزه مانده است و عملا شکل اجرایی به خود نمی‌گیرد.

در همین رابطه، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ایران در شرایط فعلی، داد و ستد و تبادلات تجاری با کشور‌های همسایه است.

وی افزود: جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در پیرامون کشور ما وجود دارند که اگر بتوانیم نیاز‌های آن‌ها را بررسی کنیم، این ظرفیت در داخل برای تولید بسیاری از اقلام موردنظر آن‌ها وجود دارد. ما در جلسه کمیسیون امنیت ملی به آقای ظریف تاکید کردیم که اولویت ایران برای همکاری تجاری باید کشور‌های همسایه و منطقه باشد.

نماینده زاهدان تصریح کرد: حتی کشور چین را هم می‌توانیم با واسطه همسایه خود بدانیم. این کشور با بیش از یک میلیارد جمعیت و البته رابطه خوب سیاسی که با ایران دارد می‌تواند طرف تجاری ما باشد، هرچند که تا امروز بوده، اما انتظار بیش از این است.

مالکی یادآور شد: رایزن‌های تجاری سفارتخانه‌های ایران باید نگاه درستی به اقتصاد و تجارت داشته باشند. این افراد از سوی وزارت صمت انتخاب می‌شوند و شایسته است در مدتی که در کشور مقصد حضور دارند بستر‌های لازم را برای همکاری‌های تجاری دو کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه همیشه به دولت‌ها این انتقاد بوده که چرا کشور‌های همسایه را آن‌طور که شایسته است درک نکردند، گفت: دولت آقای روحانی در این خصوص ضعیف‌تر از دولت‌های پیش از خود عمل کرد، زیرا دستگاه دیپلماسی ایران بیش از اندازه تمرکز خود را بر روی برجام و گفتگو با غرب گذاشت.

عضو کمیسیون امنیت می و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع اقتصادی کشور قابل قبول نیست و حتماً باید تولید داخل را حمایت کرد تا هم نیاز‌های جامعه برطرف شود و هم صادرات رونق پیدا کند. از این‌رو سفارتخانه‌های ایران به خصوص در این جنگ اقتصادی رسالت بزرگی به عهده دارند و باید فضا را به‌گونه‌ای آماده کنند که تجار دو کشور راحت‌تر از همیشه به یکدیگر وصل شوند. ما باید سفیران و رایزن‌های اقتصادی قوی‌ای برای معرفی ظرفیت‌های خود به دیگر کشور‌ها داشته باشیم. گاهی پتانسیل در مملکت وجود دارد و کالایی به بهترین شکل و قیمت مقطوع تهیه می‌شود، اما چون بازاریابی ضعیف است به مرحله صادرات نمی‌رسد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها