سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - 21 November 2020
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛
امیرعلی امیر باقری، کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در معاملات هفته جاری وزنه تقاضا سنگین و قدرت تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت، اما در بخشی از معاملات بورس شاهد شکل‌گیری سطح عرضه هستیم.


آیت ماندگار- بازار سهام بعد از مدت‌ها افت و روند اصلاحی پرشتابی که در پیش گرفته بود، هفته گذشته به سهامداران روی خوش نشان داد و وارد فاز صعودی شد، این روند تا پایان هفته ادامه دار بود و در نهایت با ۱۰ درصد بازدهی مثبت به معاملات هفته آخر آبان ماه پایان داد.

چنین رشدی در بازار توانست تا حدودی اقبال سرمایه گذاران را نسبت به ورود سرمایه‌های خود در بورس افزایش دهد، در جریان این اتفاق ارزش معاملات بورس در روز‌های پایانی هفته گذشته به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این موضوع نشان دهنده ایجاد اعتماد دوباره سهامداران به سرمایه گذاری در بازار سهام بوده است.

اکثر کارشناسان حاضر در بازار معتقدند که با وجود بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس، سهامداران نباید در انتظار رشد‌های پرشتابی که بازار در ابتدای سال تجربه کرد، باشند بلکه رشد چند ماه نخست سال جاری اتفاقی تاریخی بود که به دلیل هیجان‌های ایجاد شده در بازار شاهد چنین روندی بودیم.

کارشناسان در کنار صحبت‌های مطرح شده معتقدند که بورس به نقطه‌ای جذاب برای سرمایه گذاری رسیده است و قیمت سهام بعد از اصلاح‌های سنگینی که برای مدتی طولانی تجربه کرده اکنون به بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری رسیده است، این در حالی است که بار‌ها این موضوع مورد تاکید فعالان حرفه‌ای بازار قرار گرفته است که سهامداران باید براساس تحلیل‌های انجام شده سرمایه خود را وارد بورس کنند و نباید صف‌های خرید و فروش ایجاد شده در بازار را ملاک تصمیم گیری برای نحوه سرمایه گذاری خود قرار دهند.

با توجه به روز‌های امیدوارکننده‌ای که بازار در معاملات هفته گذشته پشت سر گذاشت اکنون سهامداران چشم انتظار روند معاملات هفته جاری هستند که به نظر می‌رسد با توجه به تعطیلی کسب و کار‌ها به مدت دو هفته شاهد افزایش اقبال سرمایه گذاری برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار و تداوم روند صعودی شاخص بورس باشیم.

علت بازگشت روند صعودی به معاملات بورس
امیرعلی امیر باقری با بیان اینکه بازار هفته گذشته طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و شاهد افزایش تقاضا در معاملات بازار و شاهد دست به دست شدن حجم مناسب سهام در قیمت‌های کنونی بودیم، افزود: این روند بازار می‌تواند کف کوتاه مدتی را در بازار ایجاد کرده و در میان مدت و بلندمدت بازار را برای رشد معقول و منطقی آماده کند.

وی رشد هفته گذشته شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: در ابتدا قیمت‌ها به لحاظ تکنیکالی به سطوحی مناسب برای سرمایه‌گذاری رسیده‌اند که این سطوح برای پول‌های جدید و هوشمند، قدری جذاب بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در بازگشایی نماد‌های متوقف شده شاهد ورود پول حقیقی‌ها به بازار بودیم و کاهش دخالت حقوقی‌ها در بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه به دومین عامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی به شاخص بورس اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های موجود در بازار به خصوص سرمایه‌هایی که در شش ماه نخست سال وارد بازار شده بودند از جنس سرمایه‌های هیجانی هستند، بنابراین بازار سرمایه همچنان در فاز هیجانی به سر می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به عنوان یکی از آفات بازار سهام در زمان صعود و نزول بازار محسوب می‌شود که بازار در این برهه از زمان به صورت هیجانی تصمیم‌گیری می‌کند و وارد عمل می‌شود.

به گفته امیرباقری، تا زمانی که بازار به لحاظ منطقی به ثبات نرسد نمی‌توان در انتظار رشد معقول و منطقی در این بازار بود.

نرخ ارز، مهمترین پارامتر در بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه نرخ ارز را به عنوان یکی از پارامتر‌های مهم در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اکنون روند معاملات در بازار ارز به ثبات رسیده است و بازار سهام در انتظار روند نزولی فرسایشی در بازار ارز است.

وی اظهار داشت: معاملات بورس اکنون در انتظار صعود نرخ ارز نیست و به طور قطع این موضوع به عنوان عاملی تلقی می‌شود که در بدنه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از مهمترین سوالاتی که در بازار سرمایه ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده این است که به چه دلیل بازار سرمایه با توجه به روند اصلاحی و نزولی ایجاد شده در نرخ ارز با رشد مواجه شده است، گفت: نخستین نکته که باید در این مورد به آن توجه کرد، وابستگی زمانی نرخ ارز و شاخص بورس است که این وابستگی در یک دوره‌ای رخ می‌دهد، زمانی که بازار ارز با روند صعودی پرشتابی همراه شد بازار سرمایه رشد چندانی را تجربه نکرد و حتی حرکت آن به صورت درجا بود.

امیرباقری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه پیش از روند نزول نرخ ارز اصلاح خود را انجام داد و کاهش نرخ ارز را پیشخور کرد، افزود: اگر این اصلاح ادامه پیدا کند و افت قیمتی بیشتری را در نرخ ارز شاهد باشیم به طور حتم تاثیر خود را بر بدنه بازار سرمایه خواهد گذاشت و به همین دلیل است اکثر کارشناسان در کوتاه مدت انتظار روند صعودی قوی و سنگین را در معاملات بازار سرمایه ندارند.

تفکیک راه سهام از یکدیگر
این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته دیگر که باید مدنظر فعالان بازار قرار گیرد تفکیک راه سهام از یکدیگر است که به هر حال با رسیدن دوران رکود نسبی در بدنه اقتصاد، کاهش شتاب تورم و نیز اصلاح نرخ ارز به مرور راه سهام از یکدیگر جدا می‌شوند و شرکت‌ها براساس موقعیت داخلی و میزان بازدهی که می‌توانند در اختیار سهامداران قرار دهند تفکیک خواهند شد.

وی تاکید کرد: با توجه به چنین وضعیتی، بازار از این به بعد به لحاظ تحلیلی با وضعیت سختی همراه خواهد بود و به طور حتم در هفته‌های آتی شاهد خواهیم بود که برخی از سهامداران از روند بازار و کاهش قیمت سهام متعجب خواهند شد و صرفا اثر متغیر‌های کلان روز به روز در بازار در حال کمرنگ شدن است.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه گذاران بهتر است نه تنها با دید تحلیلی نسبت به پارامتر‌های حاضر در بازار بلکه باید براساس چشم‌انداز پارامتر‌ها نسبت به سرمایه گذاری در بازار تصمیم‌گیری کنند، گفت: سهامداران باید به طور حتم در تحلیل خود چشم انداز مواردی مانند نرخ ارز، کامودیتی و محصولات را که در قیمت سهام تاثیرگذار هستند در نظر بگیرند به همین دلیل از این به بعد در بازار سهام راه تحلیلی و سختی را در پیش خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامدارانی که از تجربه زیادی در سرمایه‌گذاری بازار برخوردار نیستند باید ضمن استفاده از تجربیات افراد حرفه‌ای در بازار، دانش تحلیلی خود را افرایش دهند و چیدمان پرتفوی خود را براساس تحلیل‌های صورت گرفته تغییر دهند.

روند معاملات بورس در هفته جاری
وی پیش‌بینی خود از روند معاملات بازار سهام در هفته جاری اشاره کرد و افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته در معاملات هفته جاری وزنه تقاضا سنگین و قدرت تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت، اما در بخشی از معاملات بورس شاهد شکل‌گیری سطح عرضه هستیم.

امیرباقری با بیان اینکه برخی از اخبار در بازار مبنی بر زنجیره تولید فولاد منتشر شده است که این اخبار بر بدنه بازار تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است باعث ایجاد عرضه در سطح بازار شود، گفت: در کنار وجود عرضه در بازار، سمت تقاضای قوی هم خواهیم داشت، اما سرمایه‌گذاران نباید در انتظار رشد چند ماه گذشته در بورس باشند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به اصلاحی که بازار در چند وفت گذشته تجربه کرده است احتمال رشد کوتاه مدت در برخی از سهام وجود دارد.

وی به آخرین وضعیت قیمت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: قیمت‌های جهانی دستخوش تغییر چندانی نشده است به جز نرخ رمز ارز‌ها که به دلیل برخی سیاست‌های پولی از سوی فدرال رزرو، اقبال جهانی به سوی آن‌ها افزایش یافته است و مقداری از سرمایه‌های هوشمند به سمت آن‌ها کشیده شده است که احتمال دارد بعد از مدتی صعود و ثبت یک قله دوباره به روند اصلاحی خود بازگردد.

منبع: ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها