سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - 22 November 2020
گوهر خیراندیش با اشاره به اینکه همه مردم برای پشت سر گذاشتن این روزهای سخت نیاز به همدلی و رعایت نکات بهداشتی دارند تأکید کرد که روزهای قرنطینه می‌تواند برای مراجعه به محصولات فرهنگی از جمله کتاب فرصت مناسبی باشد.

آیت ماندگار- گوهر خیراندیش بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: شکی نیست که سال‌ها کرونا میزبان همه انسان‌ها است و این را حتی از سرعت شیوع این بیماری می‌توان فهمید. در این شرایط وقتی سال‌ها باید با این خطر ابتلا به این بیماری دست و پنجه نرم کنیم در هیچ جای دنیا امکان اینکه مردم خود را کاملاً در خانه حبس کنند وجود ندارد. این خانه ماندن تبعات بسیاری از جمله بیکاری، افسردگی و مشکلات اقتصادی فراوان ایجاد می‌کند، بنابراین نمی‌شود گفت در خانه بنشینید و هیچ کاری نکنید، امروز جهان در مبارزه با این ویروس به یک استیصال رسیده است.

خیراندیش خاطرنشان کرد: در طول تاریخ چند بیماری به وجود آمده که جهان را در مقابله با خود دچار مشکل کرده و انسان تجربه‌های مشابهی برای مقابله با چنین اپدیمی سراسری دارد و فکر می‌کنم قطعاً درمان و واکسن این بیماری کشف می‌شود؛ فقط  فعلاً باید مراقب باشیم که به این بیماری مبتلا نشویم و یا اگر مبتلا شدیم این بیماری را منتقل نکنیم و خود را برای بهبودی تقویت کنیم. در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در کشور که به اواخر سال گذشته و نوروز امسال مربوط می‌شود ترس مردم از بیماری باعث شد تا بسیاری از افراد مسافرت نروند و در خانه بمانند اما ادامه‌دار بودن آن بسیاری از مردم را خسته کرد و باعث شد بسیاری از خانه بیرون بروند، مهمانی بروند و سفر کنند و به نوعی ترس مردم ریخت اما نمی‌شود آن‌ها را مقصر دانست، شاید هیچکس نتواند برای امرار معاش یا حتی فرار از خستگی قرنطینه در خانه بماند و این اتفاق به نظرم طبیعی است.

او افزود: من برای بازی در فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف 3» از آمریکا به ایران آمدم و چند روزی در قرنطینه بودم و بعد سر صحنه حاضر شدم. نمی‌شد به خاطر سفر من به آمریکا که پیش از کرونا بود، یک پروژه را تعطیل کرد و باید به ایران برمی‌گشتم و با وجود همه خطرها این کار را انجام دادم. برخی اتفاقات را نمی‌شود از زندگی حذف کرد و طولانی‌تر شدن شیوع این بیماری ما را مجبور به رعایت نکات بهداشتی در کارهای روزمره‌مان می‌کند چرا که شاید حذف کامل کارهای روزمره غیرممکن باشد. در مراحل فیلمبرداری «خوب، بد، جلف 3» ما دو طبقه زیر زمین در اتاق‌های تو در تو و بدون پنجره با تراکم جمعیت اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار کردیم و واقعاً با عذاب و سختی توانستیم کارمان را به سرانجام برسانیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: بازیگر از دیگر عوامل در خطر ابتلای بیشتری وجود دارد، گریمور به صورت بازیگر نزدیک است، بازیگر در مقابل دوربین نباید ماسک بزند و اگر فیلمبرداری در فضای بسته‌ای باشد این خطر چند برابر می‌شود. من معتقد به تعطیلی پروژه‌ها نیستم اما می‌شود از نویسنده و کارگردان خواست موقعیت‌ها و لوکیشن‌ها را در فضای باز یا فضای بزرگ در نظر بگیرد که افراد بتوانند با فاصله از هم کار کنند. در فضاهای بسته امکان استفاده از تهویه برای زمان فیلمبرداری وجود ندارد و هرچقدر که نویسنده و کارگردان در فیلمنامه فضاهای بسته را کمتر مدنظر داشته باشند امکان ابتلای عوامل به کرونا کمتر می‌شود. به عنوان مثال در سکانسی از فیلم اگر دو نفر در یک اتاق صحبت می‌کنند اگر فضای قصه و فیلمنامه اجازه می‌دهد لوکیشن تغییر کند و این دو نفر به حیاط بروند و صحبت کنند. در این شرایط می‌شود به ایمن بودن فیلمبرداری‌ها اطمینان بیشتری داشت تا اهالی سینما هم مثل همه اقشار جامعه که در خطر مشکلات معیشتی قرار دارند بتوانند امرار معاش کنند و از طرفی ادامه فیلمبرداری‌ها باعث می‌شود تولید آثار سرگرم‌کننده ادامه داشته باشد و مردم اوقات فراغت بیشتری در خانه بمانند و فیلم ببینند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» در ادامه اظهاراتش گفت: درست است که هیچ کارگردانی عوامل فیلمش را مجبور به حضور در سر صحنه فیلمبرداری نمی‌کند اما این نباید چنین تصوری ایجاد کند که دیگر مسئولیتی برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی متوجه او و تهیه‌کننده نیست. باید علاوه بر تب‌سنج، لوکیش هر روز ضدعفونی شود، هر چند وقت یک بار از عوامل تست گرفته شود و الکل در اختیار همه قرار بگیرد. 

خیراندیش در ادامه اظهار داشت: متأسفانه افراد بسیاری در فیلمبرداری‌ها به ویروس کرونا مبتلا شدند و حتی شاهد درگذشت هنرمندان خوبی مثل آقای کریم اکبری مبارکه و اکبر عالمی بودیم. کرونا عزیزان بسیاری از جمله آقای خسرو سینایی را از ما گرفت و من به شخصه چند تن از دوستان و نزدیکانم را از دست داده‌ام. باید کرونا را جدی بگیریم و بدانیم که این ویروس با ما شوخی ندارد، اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم خطر بزرگی ما را تهدید می‌کند. بهتر است با دقت و توجه به توصیه‌ کادر درمان و پزشکان گوش دهیم. من هر روز آب نمک غرغره می‌کنم، دست‌هایم را مدام می‌شویم و استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی در برنامه روزانه‌ام قرار دارد، استفاده از خوراکی که سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کنند مثل زنجبیل و عسل به نظر می‌تواند مفید باشد. باید بدن‌هایمان را تقویت کنیم، چند متخصص توصیه کردند ویتامین سی و زینک حتماً در این روزها استفاده شود و فکر می‌کنم مردم با توجه به توصیه متخصص‌ها می‌توانند با خیال راحت خطر ابتلا به کرونا را از خود دور کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «واکنش پنجم» خاطرنشان کرد: تعطیلی دو هفته پیش‌رو شاید بتواند میزان ابتلا به کرونا را کمتر کند و حتی شاید بهتر باشد این تعطیلی تمدید شود اما مسئولان حتماً برای امرار معاش مردم هم باید فکری کنند. کسانی که مستأجر هستند و باید سرکار بروند برای اجاره خانه باید فکری به حالشان بشود و مشکلاتی از این دست بسیار هستند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. در این روزها قطعاً برای ماندن در خانه سرگرمی‌ مسئله بسیار مهمی است. تلویزیون بهتر است برنامه‌های مناسبی برای این روزها در نظر بگیرد، من و بسیاری از اطرافیانم که از آن‌ها خبر می‌گیرم این روزها مشغول کتاب خواندن و ورزش کردن در خانه هستیم. شاید بتوان از این فرصت برای بالا بردن سرانه مطالعه استفاده کرد و وقت مناسبی است برای آشتی کردن با کتاب. بسیاری معتقدند که مردم ما فقط سریال‌های خارجی می‌بینند اما این دلیل نمی‌شود تلویزیون سریال‌سازی را رها کند، تلویزیون در این روزها می‌تواند سریال‌های خوب پخش کند چرا که هنوز قشر بزرگی از مردم به خصوص در شهرستان‌ها مخاطب جدی برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون هستند. تا جایی که می‌شود در خانه بمانیم اما اگر مجبور شدیم از خانه خارج شویم اگر در فضای بسته‌ای هستیم حتماً هوا در آن فضا جریان داشته باشد و فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن را مدنظر قرار دهیم. 

خیراندیش در پایان گفت: امروز اهالی فرهنگ و هنر اعم از سینماگران و تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی زحمات بسیاری می‌کشند تا آثاری سرگرم‌کننده و جذاب خلق شود. امیدوارم همه ما با همدلی و رعایت نکات بهداشتی و حتی درک وضعیت اقتصادی یکدیگر در این شرایط سخت در کنار هم قرار بگیریم و امیدوارم همه مردم عزیز کشورم این روزهای سخت را با سلامتی پشت سر بگذارند.  

منبع: برنا
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها