سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - 23 November 2020
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر همه سیاست‌های دولت به مذاکره و برجام گره نمی‌خورد و بازار کشور‌های پیرامونی را بیشتر درک می‌کردیم لااقل به‌واسطه آن درآمد‌ها بهتر می‌توانستیم بحران اقتصادی کنونی را مهار کنیم.


آیت ماندگار- محمد آیتی: اوضاع آشفته اقتصاد ایران که از سال ۹۷ رو به افول گذاشت، روز به روز زندگی را بر مردم و بنگاه‌های اقتصادی سخت‌تر کرد. وقتی به اسفند ۹۸ رسیدیم و به‌مرور ویروس کرونا کشور را فرا گرفت بیش از پیش به عمق فاجعه و نبود زیرساخت‌ها پی بردیم و همچنان هم به‌نظر نمی‌رسد نقشه راه درستی برای عبور از این دوران طرح‌ریزی شده باشد.

در همین خصوص، عباس گودرزی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بیماری کووید-۱۹ فعلاٌ ادامه دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید پایان آن چه زمانی است. همین موضوع که از ماه‌ها پیش هم بر همگان عیان شد، یک نگاه راهبردی را برای کشور ضروری کرده بود.

وی افزود: برای عبور از این دوران و یا زندگی با این بیماری باید برنامه‌ریزی بلندمدت و دقیق که حاصل خردجمعی است وجود داشته باشد. متاسفانه کرونا زمانی در کشور ما شیوع پیدا کرد که وضعیت اقتصاد و معیشت مردم نابسامان بود و حال بحران در این بخش‌ها دوچندان شده است.

نماینده بروجرد در مجلس یازدهم تصریح کرد: همه باید بدانند که مقابله با کرونا و همچنین اداره کشور به خصوص در حوزه اقتصاد تنها معطوف به یک نهاد، دستگاه و مجموعه خاص نیست. همه برای اداره کشور به خصوص در این ایام که بخش درمان ما گرفتار شده است موظف به کمک و یاری‌رسانی هستند.

این نماینده اصولگرا اظهار داشت: در این ۹ ماه تقریباً همه آسیب دیدند، اما ضرر جدی را کاسبان خرد متحمل شدند، زیرا تحت حمایت هیچ‌جایی نیستند و بسیاری از آن‌ها به‌طور کلی نه دیده می‌شوند و نه اساساً در آمار‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه باید یک اراده عمومی و هم‌افزایی بین مسئولان و مردم شکل بگیرد، گفت: از یک طرف باید دولت به کمک نیرو‌های بسیج و تشکل‌های معتمد مردمی، کسب و کار‌های خرد که آسیب دیدند و در این وضعیت آشفته گم شدند را شناسایی کنند تا دولت برای آن‌ها هم برنامه‌ریزی داشته باشد. از سوی دیگر، کمک‌های همدلانه و مومنانه مردم به افراد کم‌بضاعت که ماه‌های گذشته صورت گرفت و همچنان هم ادامه دارد بسیار تاثیرگذار بوده و هست. این روند باید ادامه‌دار باشد و چقدر خوب است که از این فرهنگ دور نشویم، زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌های اقتصادی به جامعه را جبران کند.

گودرزی در ادامه عنوان کرد: موضوعی که امروز باعث شده نارضایتی مردم بیشتر شود این است که در سال‌های گذشته هم روز‌های خوبی را سپری نکردند. به‌طور مثال یک زمانی مردم در رفاه نسبی بودند و به یک‌باره بحرانی بر همگان تحمیل می‌شود و همه مقاومت می‌کنند تا از آن مشکل عبور کنند، اما اکنون کرونا کاری کرده که قامت مردم بیشتر خم شود، چون روز‌های خوبی را در هفت سال گذشته با سیاست‌های وضع‌شده دولت سپری نکردند.

این نماینده بروجرد با اهمیت بازار کشور‌های همسایه گفت: اگر همه سیاست‌های دولت به مذاکره و برجام گره نمی‌خورد و بازار کشور‌های پیرامونی را بیشتر درک می‌کردیم لااقل به‌واسطه آن درآمد‌ها بهتر می‌توانستیم بحران اقتصادی کنونی را مهار کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: گاهی کمک و بسته‌های حمایتی به مردم و کاسبان کوچک است، اما حمایت محدود بهتر از اصلاً حمایت‌نکردن است، زیرا شخص با کمک کوچک می‌تواند بخش معدودی از بحران و آسیب خود را جبران کند، پس نباید به صرف اینکه گفته شود این کمک و وام ارزشی آنچنانی ندارد از اصل موضوع عبور کنیم.

وی در پایان گفت: امروز رویکرد دولت امیدوارکننده نیست و از سوی دیگر، هماهنگی در قوا دیده نمی‌شود. برای حل بحران اقتصادی کشور باید تعامل و همکاری همه‌جانبه وجود داشته باشد. ضمناً باید مردم را آگاه کرد که مشکلات زیاد است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان انقلابی بزرگ کرد. برنامه‌ها باید بلندمدت و یا حداقل میان‌مدت باشد تا اثرات آن برای همگان محسوس شود.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها