سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - 24 November 2020
یک بام و دو هوا؛
محمدباقر قالیباف تحریم های آمریکا را سیاستی شکست خورده و عامل تقویت اقتصاد ما بیان نموده و معتقد است باعث پیشرفت ما شده و به زودی نتایج آن را در اقتصاد شاهد خواهیم بود. سوالی که مطرح است آن است که مقصود قالیباف دقیقا چیست؟ آیا او در صدد تایید عملکرد دولت است یا می خواهد دولت را نقد کند؟


آیت ماندگار- به گزارش فارس محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با دریا اورس سفیر ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل را سیاستی شکست خورده خواند و در ادامه تصریح کرد:

در سال‌های اخیر علیرغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و سیاست یک‌جانبه‌گرایی آمریکا علیه کشورمان، پایه‌های تولیدات داخلی جمهوری اسلامی ایران محکم‌تر شد و تهدیدها به فرصت تبدیل شدند که آثار آن در آینده نزدیک قابل مشاهده است.

موضعی که چندین بار توسط وی تکرار شده است و نیازمند بررسی است که مقصود اصلی قالیباف چیست؟

آنچه برای همه مردم ملموس است، شرایط بد اقتصادی است و کسی نیست که از این اوضاع راضی باشد. اما علت این وضعیت بد اقتصادی چیست؟ جناح قالیباف سعی دارد دولت را مقصر اصلی جلوه دهد. تا رقیبی که دو بار از وی شکست خورده است را عامل مشکلات دانسته و خود بتواند جای آن را بگیرد. اما آیا حرفی که می زنند دچار تناقض درونی نیست؟

آن ها از طرفی سعی دارند تحریم ها را بی اثر نشان داده و مقصر مشکلات را دولت معرفی نمایند. از طرف دیگر حتی تحریم را موجب استحکام پایه های اقتصادی کشور دانسته و معتقد هستند تحریم ها باعث وضیعت خوب بنیاد اقتصاد ایران می شود. سخنی که البته جای دقت و بررسی دارد و نمی توان آن را به راحتی انکار نمود.

اما سوال این است، اگر دولتی توانسته در شرایط تحریم های ظالمانه و بسیار گسترده طاقت فرسا کشور را اداره کند و همچنین از این تهدید فرصتی بسازد تا پایه های اقتصاد کشور را تحکیم بخشد، آیا ناکارآمد است؟

در واقع این موضع دچار تناقض درونی است، از یک طرف وضعیت کشور را خوب می داند و از طرف دیگر بد. اما آن قسمت که بد است حاصل بی تدبیری دولت است چرا که دولت قوه مجریه است و مسئولیت کارها به عهده او است، اما آن جایی که وضعیت خوب است، به دولت ارتباطی ندارد و دیگر استدلال قبل جاری نیست. حتی خوب شدن وضعیت کشور می تواند به خاطر آمریکایی باشد که ما را تحریم کرده، اما به هیچ وجه دولت از این موفقیت ها سهمی ندارد.

متاسفانه در حال حاضر شاهد استانداردهایی دوگانه در کشور هستیم که هر کسی طیف و جناح خود را از همه تقصیرها تبرئه کرده و همه خوبی ها را سعی دارد به نام خود ثبت کند. چقدر خوب بود اگر سیاست مردان ما در کنار فعالیت های حزبی کم هم انصاف داشتند و یک جانبه گرایی را کنار می گذاشتند.

منبع: وقایع روز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها