سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - 24 November 2020
کیهان کلهر،آهنگساز و نوازنده ایرانی کمانچه سوم آذر ماه 1342 در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی دوست در تهران به دنیا آمد. کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی...

آیت ماندگار- کیهان کلهر نوازنده چیره دست کمانچه که تاکنون آثار فاخری را به دنیای موسیقی ارائه داده است امروز 57 ساله شد. در پیامی که از سوی دوستانش در صفحه فیسبوک این هنرمند در یکی از سال های تولدش منتشر شده است آمده است:

به مناسبت چهل و نه ساله شدنش :

حرف هایش را با سازش می زند ،
نغمه هائی از دوردستی ناشناخته که آشنا می نماید ،
گاه غم ،
گاه ابهام ،
و گاه حرف هائی که فقط شنیدنیست ، نه گفتنی .

بیوگرافی کیهان کلهر

کیهان کلهر،آهنگساز و نوازنده ایرانی کمانچه سوم آذر ماه 1342 در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی دوست در تهران به دنیا آمد.

وی کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.

کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد علی اصغر بهاری نام برده‌است. برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌است، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» (غزل) و یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. او معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.» وی مدتها عضو گروه دستان بود و در کنسرتهای این گروه به همراه استاد شهرام ناظری به نوازندگی و تنظیم پرداخت. از میان این آثار می‌توان به سفر به «دیگر سو» و دو اثر دیگر که در ایران انتشار نیافته‌اند اشاره کرد. وی پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیت های مستقل با موسیقی دانهای خارجی، با همکاری اساتید موسیقی سنتی ایران محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدید آورد که شامل شش آلبوم «زمستان است»،«بی تو به سر نمی‌شود»،«فریاد»،«ساز خاموش»، «شب»، «سکوت»،« کویر» و «سرود مهر» می‌شوند.

آلبوم مشترک کیهان کلهر و اردال ارزنجان که یکی از نوازندگان باقلاما از ترکیه است، توانست از سوی نشریه بین‌المللی «سانگ لاینز» عنوان یکی از آثار برگزیده را از آن خودکند.

در چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ در تالار وحدت تهران برگزار شد، از کیهان کلهر به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر به عمل آمد. او نخستین نوازندهٔ ایرانی است که برندهٔ جایزهٔ معتبر جهانی «وومکس» در سال ۲۰۱۹ شد. کیهان کلهر، جایزهٔ هنرمند برتر سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی موسیقی وومکس را در تاریخ ۵ آبان ۱۳۹۸ در کشور فنلاند دریافت کرد. او این جایزه را به محمدرضا شجریان تقدیم نمود.

منبع: سیمرغ
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها