سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - 25 November 2020
امیر رئیسی در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» مطرح کرد
امیر رئیسی

آیت ماندگار- جهانگیر مصلی - خبرنگار: از قدیم گفتند اگر می‌خواهید افرادی با سطح دانش عمقی باشید یا در جامعه حرف برای گفتن داشته باشید، کتاب بخوانید. اما متاسفانه سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است تا جایی که چند سال پیش، برخی سایت‌های اینترنتی اعلام کردند سرانه مطالعه در ایران تنها دو دقیقه است. با قاطعیت می‌توان گفت اگر این آمار حتی نادرست باشد، اما به واقعیت نزدیک است.

اینکه چرا مردم ایران خیلی اهل خرید کتاب یا خواندن آن نیستند، موضوعی است که از امیر رئیسی فعال حوزه چاپ جویا شدیم.

رئیسی معتقد است ایران یک کشور بافرهنگ و باتمدن است و از گذشته‌های دور، مردمانش توجه قابل ملاحظه‌ای به علم، فرهنگ، شعر و اساساً هنر داشتند.

وی افزود: کشور ما در تمام قرن‌ها افراد دانشمند و فرهیخته‌ای را به خودش دیده است که حتی آن‌ها توانستند در دنیا اسم ایران را بر سر زبان‌ها بیندازند. حقیقتاً حیف است با این پیشینه، سرانه مطالعه در ایران تا این اندازه پایین باشد.

مدیر مجتمع چاپ و بسته‌بندی افست گرافیک تصریح کرد: سال‌هاست که فشار اقتصادی زیادی بر زندگی مردم تحمیل شده و آن‌ها حق دارند که کتاب را در سبد خرید خود لحاظ نکنند، هرچند که باید یادآور شوم که پیش از تورم‌های اخیر هم، خرید کتاب در بین مردم خیلی مرسوم نبود.

رئیسی اظهار داشت: برای اینکه تولید کتاب و خواندن آن در بین مردم رونق بگیرد باید چند کار را به‌طور ویژه انجام دهیم. اول اینکه دولت باید برای واردات کاغذ، زینک و مواد اولیه آن، ارز دولتی قابل توجهی را اختصاص دهد، یعنی باید کاری کرد که کتاب به قیمت ارزان در دسترس عموم مردم باشد. در وهله دوم، نهادهای دولتی باید برای تکمیل و به‌روزرسانی کتابخانه‌های خود، روی به خرید چند جلد از کتاب‌های مولفین بیاورند. این کار هم حمایت از مولف و ناشر است و هم فضایی را ایجاد می‌کند که مراجعه‌کنندگان آن کتابخانه‌ها با منابع بیشتری روبرو شوند.

این فعال حوزه چاپ با اشاره به اینکه تولید و فروش کتاب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: برای اینکه مولف و ناشر انگیزه چاپ کتاب را داشته باشند و از طرفی، مردم هم به خرید کتاب روی خوش نشان دهند باید ساعت‌ها کار فرهنگی کرد. به‌طور مثال چقدر صدا  و سیما و رسانه‌ها در معرفی کتاب کوشا هستند؟ اصلاً چقدر دغدغه این موضوع را دارند؟ تا زمانی که برای رفع بحرانی، تولید محتوا نشود نمی‌توان به آینده بهتر امیدوار بود.

رئیسی در ادامه عنوان کرد: یک زمانی در ایستگاه‌های مترو و داخل اتوبوس‌ها سبد کتاب وجود داشت. این کار بسیار تاثیرگذار بود، اما خیلی زود جمع شد. ما برای اینکه مردمی کتاب‌خوان داشته باشیم باید روی به برنامه‌های بلندمدت بیاوریم. اینکه در یک دوره کوتاه، تحرکی کوچک و شاید تبلیغاتی صورت بگیرد، چاره کار نیست.

وی افزود: وظیفه دولت است که مشکلات کشور را بررسی کند و از مولفین بخواهد که در این خصوص، تولید محتوا کنند. این روند، هم به نفع کشور است و هم دید مردم را نسبت به آینده روشن می‌کند. اگر دولتمردان برای این کار هزینه کنند و با بستن قرارداد با مولفین و ناشرین پای کار بیایند، انتظار و منافع قشر بزرگی که بسیار هم زحمتکش هستند، تامین می‌شود.

امیر رئیسی با اهمیت افزایش سطح آگاهی مردم، گفت: هرچه کتاب تولید نشود و مردم کتاب نخرند با جامعه‌ای سطحی مواجه خواهیم شد. مطالعه فضای مجازی را نباید مطالعه عمقی دانست ضمن اینکه خیلی از مطلب‌ها در آن فضا، پشتوانه علمی و واقعی ندارند.

مدیر مجتمع چاپ و بسته‌بندی افست گرافیک در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسیر حرکتی که سال‌هاست در این حوزه ادامه پیدا کرده، تغییر نکند روزهای بدتری هم انتظار ما را می‌کشد. زمانی سیاست، اقتصاد، مسائل مربوط به جامعه، هنر و غیره رشد پیدا می‌کند که مردم از سطح آگاهی خوبی برخوردار باشند. به‌طور مثال اگر جامعه ما اهل مطالعه و تحقیق بودند، امروز با حجم بالای مردم مال‌باخته در موسسات مالی و اعتباری و یا بورس روبرو نمی‌شدیم. پس باید تولید کتاب خوب و تبلیغ برای خرید آن توسط مردم را جدی گرفت.
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها