سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 09 November 2017
با اجرای پروژه‌های متعدد كيفيت محقق شده است:
گروه اقتصادی
اشاره: افزايش كيفيت محصولات توليدي از طريق بهبود مستمر در فرآيندها و زنجيره تامين و توليد، ركن اصلي فعاليت در ايران خودرو به شمار مي‌رود. به ويژه در سال‌هاي اخير با عبور از موضوع تيراژ توليد و دستيابي به سطح توليد يكنواخت و اقتصادي، ارتقاي كيفيت و توسعه محصولات از محورهاي اصلي فعاليت‌هاي ايران خودرو بوده است.

مقوله كيفيت در كليه فرآيندها از تامين و توليد تا خدمات پس از فروش گروه صنعتي ايران خودرو سرفصل فعاليت‌ها قرار گرفته و نتايج ارزيابي‌هايي كه از سوي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران منتشر مي‌شود نيز مويد اين امر است.
در روش جديد ارزشيابي كيفي خودروهاي توليد داخل كه از دي ماه سال 1394 با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد به اجرا گذاشته شده، ديدگاه‌ها و نظرات مشتريان با شاخص‌هاي سختگيرانه‌اي به كار گرفته مي‌شود.
در اين روش خودروها در دو مرحله استاتيك و ديناميك مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. در مرحله استاتيك، خودرو از نظر پارامترهاي ظاهري، درز و فواصل بدنه، هم سطحي قطعات و رنگ مورد ارزشيابي قرار مي‌گيرند و در مرحله ديناميك، عملكرد كلي سيستم‌هاي خودرو مانند عملكرد موتور، تعليق و ترمز، فرمان، سيستم‌هاي الكترونيكي خودرو و... مورد ارزشيابي قرار مي‌گيرند. در اين روش، تمركز اصلي بر ايرادات ايمني و عملكردي خودروها با محور قرار دادن نظرات مشتريان است به نحوي كه در صورت بروز ايرادات ايمني يا عملكردي بارز، خط توليد خودروساز متوقف و از تحويل اين خودروها به مشتري جلوگيري به عمل مي‌آيد.
درصورت بروز ايرادات مهم و عملكردي، ايرادات با نمره و وزن بالايي در ارزيابي ها لحاظ مي‌شود. نمرات نهايي و سطح كيفي هر خودرو با نشان ستاره در گزارش‌هاي شركت بازرسي لحاظ مي‌شود. روش نوين ارزيابي شركت بازرسي مطابق با استانداردهاي و رويه‌هاي جهاني است.

افزايش ستاره در محصولات ايران خودرو
اجراي پروژه‌هاي ارتقاي كيفيت در بخش‌هاي مختلف ايران خودرو، در چند ماه اخير به ثمر نشسته و منجر به افزايش ستاره‌هاي كيفي محصولات ايران خودرو شده است.
تندر 90 و محصول رانا در سال گذشته سه ستاره كيفيت را به دست آورده‌اند. محصول پرطرفدار و جوان پسند ايران خودرو يعني پژو 206 هاچ بك در مهرماه سال گذشته 2 ستاره كيفيت داشت كه توانست در آبان ماه اين سال تعداد ستاره‌هاي خود را به 3 ستاره افزايش دهد. 206 صندوق‌دار نيز در شهريورماه 95 توانست تعداد ستاره‌هاي خود را از 2 به 3 ستاره ارتقا دهد. همچنين وانت تندر ايران خودرو در سال گذشته با كسب سه ستاره كيفيت توانست صدرنشين جدول سطوح كيفي وانت‌هاي توليد داخل شود. دنا نيز از ديگر محصولات ايران خودرو در سال 95 دوستاره شد.

تندر اتوماتيك ايران خودرو هم به جمع 4 ستاره‌ها پيوست
در ارديبهشت ماه سال جاري گزارش منتشر شده از سوي شركت بازررسي و استاندارد ايران مبين افزايش ستاره‌هاي تندر اتوماتيك ايران خودرو بود. در اين گزارش تندر اتوماتيك ايران خودرو از سطح كيفي 3 ستاره به 4ستاره ارتقا يافته است. همچنين در همين ماه،‌ گروه صنعتي ايران خودرو در ارزشيابي شركت رنو، موسوم به آديت جامع 00611 در بين كارخانه هاي توليدكننده محصولات رنو در منطقه،‌ موفق به كسب نشان برتر و درخشان سبز شد. اين موضوع نشان دهنده اهتمام ايران خودرو در كسب بالاترين عناوين از سوي سازمان‌هاي ارزيابي كننده است. در اين ميان شركت ايران خودرو با ارائه طرح فيس ليفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رويكردي مستمر و همه جانبه‌ايي را در استمرار مسير ارتقاء كيفيت محصولات رنو توليدي خود در پيش گرفته است.

سورن دو ستاره شد
در فروردين ماه سال جاري سمند سورن ايران خودرو توانست از يك ستاره عبور كرده و دوستاره كيفيت را از آن خود كند. در سال 96 پروژه هاي بهبود كيفي در ايران خودرو در حال به بار نشستن است و در دو ماه ابتدايي امسال محصولات ايران خودرو توانستند دو ستاره به سبد ستاره‌هاي كيفيت خود بيفزايند.


سوزوكي گراند ويتارا 4 ستاره شد
ايران خودرو خراسان از سايت‌هاي توليدي گروه صنعتي ايران خودرو محسوب مي‌شود. اين سايت كه توليد محصولات سوزوكي گراندويتارا، هايما و 405 را بر عهده دارد برنامه‌هاي متنوع و پروژه‌هاي كيفي متعددي را براي بهبود محصول به اجرا گذاشته است.

در دي ماه سال گذشته محصول سوزوكي گراندويتارا توانست از سطح سه ستاره به چهار ستاره كيفي ارتقا يابد. اين خودرو، توانست با اجراي برنامه‌هاي بهبود متعدد در فرآيند توليد جايگاه كيفي خود را در ميان محصولات هم‌كلاس ارتقا دهد. پيگيري مستمر ايرادات مرتبط با قطعات و مجموعه ها از سازندگان، برنامه ريزي و اجراي مستمر مميزي مطابق با الزامات تعريف شده و پي‌گيري اقدامات اصلاحي را از جمله دلايل ارتقاي كيفي محصولات ايران خودرو خراسان بوده است.
پايش وضعيت آلايندگي و تطابق توليد محصولات با همكاري سازمان ملي استاندارد و سازمان حفاظت از محيط زيست، بازنگری و تثبیت ابزارهای سیستم تولید و کیفیت درسالن‌های بدنه، رنگ و مونتاژ شامل آموزش به کارکنان، بازنگری و به روزآوری ابزارهای سیستم و همکاری در طرح ریزی فرآیندهای کیفی مربوط به پروژه ERP/SAP  را از ديگر اقدامات انجام شده در واحد کیفیت سایت خراسان است.


نقشه راه كيفي ايران خودرو
بر اساس نقشه راه ترسيم شده براي ارتقاء سطح كيفي محصولات توليدي ايران خودرو، همه محصولات اين شركت داراي برنامه مشخصي براي كسب ستاره‌هاي كيفي هستند.
همانطور كه اشاره شد، پروژه‌هاي بهبود كيفيت در زنجيره توليد ايران خودرو از تامين تا خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته شده است، نتايج ارزيابي ها نيز حكايت از بهبود در آن دارد. كليه محصولات ايران خودرو در سال گذشته در شاخص IQS (تعداد ايراد اعلام شده از سوي مشتريان در 100 دستگاه خودروي تحويل شده) نيز بهبود 8 تا 26 درصدي را تجربه كردند. همچنين در سه حوزه محصول،  فروش و خدمات پس از فروش علاوه بر حفظ سطح كيفي از سال 94، افزايش دو درصدي در ميزان رضايت از كيفيت محصولات و افزايش 5 درصدي بهبود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.
كسب نتايج و ارتقاي سطح كيفي محصولات مرهون اقدامات مشترك و نظام يافته كليه واحدهاي سازماني ايران خودرو است. واحدهاي  زنجيره ارزش گروه صنعتي ايران خودرو از حوزه تامين تا خدمات پس از فروش به طور يكپارچه و هماهنگ، پروژه هاي بهبود كيفيت را در راستاي كيفي سازي محصولات و ارتقاء سطح رضايت‌مندي مشتريان، با  تمركز بر نظر مشتريان در سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند.


برنامه‌های سال 96 براي افزايش ستاره‌هاي كيفي
ارتقاي كيفيت در تمام بخش‌هاي زنجيره ارزش توليد ايران خودرو در اولويت قرار دارد. براي سال 96 نيز برنامه‌هاي متنوعي پيش بيني شده كه با اجراي آن ستاره‌هاي كيفت محصولات افزايش خواهد يافت. ارتقاي سطح كيفي محصولات توليدي، سيستم‌ها، پروژه هاي انواع موتور و پروژه‌هاي زير ساختاري از جمله برنامه‌هاي سال جاري است.
اجراي سيستم‌هاي توليد و كيفيت در تمامي فرآيندها با رويكرد اثربخشي شامل مديريت ديداری، ماتريس تضمين کيفيت، جلسات مديريت بر نتايج كيفي نيز از ديگر اولويت‌هاي ترسيم شده براي تحقق در سال جاري است.
مهار نوسانات كيفي در شاخص كيفيت، كاهش ايرادات موتوري از نظر مشتريان، كاهش شكايت رنگ با منشا فرآيند، بهبود كيفيت دوام قطعات بر مبناي شاخص‌هاي CSI دوام و C100 شش ماهه از ديگر پروژه‌هاي تدوين شده است.
بهبود كيفيت قطعات و مجموعه‌هاي خاص مانند گيربكش، صندلي، چراغ‌ها، سيستم تعليق و جلوبندي، كاهش هزينه‌هاي كيفي خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجراي سيستم کنترل Tower Control ، بازنگري انبار داغي قطعات و تبديل به آزمايشگاه براي قطعات خاص، بازنگري استاندارد آديت محصول بر مبناي نظرات مشتريان و استقرار فرايند آديت يا ميزان فرسودگي خودرو بعد از مدت مشخص نيز در برنامه‌هاي بهبود براي سال 96 تبيين شده است.

شماره 36 دوهفته نامه آیت ماندگار

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها