سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - 05 April 2021
رئیسی می‌گوید: متاسفانه از یک سو با تحریم روبرو هستیم و از سوی دیگر، حجم تولیدات داخلی به اندازه‌ای نیست که بتوان خود را بی‌نیاز بدانیم.

آیت ماندگار- محمد آیتی: سال‌هاست کشور گرفتار تحریم‌های اقتصادی شده است و همین خود باعث شده توجه‌ها به تولیدات داخلی معطوف شود. اما در صنعت چاپ، چالش بزرگ این است که معضل کمبود حجم تولیدات داخلی مواد مصرفی در آن بیداد می‌کند.

در همین رابطه، امیر رئیسی فعال حوزه چاپ و بسته بندی گفت: متاسفانه از یک سو با تحریم روبرو هستیم و از سوی دیگر، حجم تولیدات داخلی به اندازه‌ای نیست که بتوان خود را بی‌نیاز بدانیم. از این‌رو این موضوع منجر به یک سری معضلاتی در ارائه خدمات در موسسات چاپی شده است.

وی افزود: به‌طور مثال، تولیدات سلفون حرارتی که در سال ۹۹ در کشور به‌صورت تولید داخلی اتفاق افتاده باعث شده است که وزارت صمت تولیدات خارجی که به‌صورت وارداتی بوده را محدود کند و تمرکز خود را روی محصولات داخلی بگذارد. حال، تولیدات داخلی به‌علت اینکه مصرف زیادی در داخل دارند نتوانستند حجم تولید خود را به‌حدی برسانند که جوابگوی مصرف کشور باشد.

مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی افست گرافیک تصریح کرد: این رویکرد منجر به این شده که افزایش قیمتی خارج از هزینه تولید به مصرف‌کننده‌ها که همان چاپخانه‌ها هستند تحمیل شود و این بالارفتن قیمت باعث شده که محصولات مشابه خارجی که به‌صورت محدود وارد کشور می‌شوند هم افزایش قیمت داشته باشند.

رئیسی یادآور شد: مجموع این اتفاقات باعث شده که هزینه تمام‌شده کار‌های چاپی که در خدمات پس از چاپ روی سلفون و uv اتفاق می‌افتد به‌شدت منجر به افزایش شود و فاصله قیمتی که از اوایل سال تا اواخر سال روی این خدمات ارائه شده نارضایتی را برای مشتریان به ارمغان آورده است. تمام کسانی که کار‌های چاپی انجام می‌دهند با یک روند افزایش قیمت منطقی در هر سال که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است کارشان را پیش‌بینی می‌کنند، ولی دیگر نمی‌توان با این وضعیت این‌گونه پیش‌بینی‌ها را متصور شد.

وی اظهار داشت: اکنون افزایش قیمت در صنعت چاپ بسیار بالاست و به نوعی تا ۵۰ و حتی ۶۰ درصد روی مواد اولیه این افزایش را می‌بینیم. متاسفانه با این فرمانی که نمایان است، قدرت رقابت بین چاپخانه‌ها برای گرفتن سفارش کار از مشتری به‌شدت پایین آمده است.

این فعال حوزه چاپ ادامه داد: افتخار است که تولیدات داخلی در کشور رونق پیدا کرده و شرکت‌هایی توانستند همین کالا را که ما قبلاً از کشور‌های تایوان، چین و هند وارد می‌کردیم را تولید کنند، اما باز هم وضعیت نشان از ضرر دارد، زیرا مدیریت منطقی به‌نظر نمی‌رسد. تولیدات در حدی نیست که بتواند حجم مصرف کشور را پوشش دهد و همچنین کیفیت محصولات تولیدی هنوز به‌حدی نرسیده است که قابل رقابت با محصولات خارجی باشد همین عوامل باعث شده که سطح کیفیت کار پایین آورده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما این است که قیمت‌گذاری‌های محصولات داخلی متاسفانه به‌صورت سلیقه‌ای و بدون هیچ‌گونه نظارتی است. همین باعث شده محصولات مشابه خارجی که دارای کیفیت بهتر و ارزشمندی بیشتری هستند به‌واسطه افزایش قیمت تولیدات داخلی، قیمت خودشان را به‌شدت بالا ببرند. این موضوع باعث نگرانی مجموعه چاپخانه‌هایی شده است که خدمات پس از چاپ را انجام می‌دهند. محصولات ایرانی هنوز به کیفیت صد درصد نرسیده‌اند و برای بعضی از کار‌ها همچنان باید از محصولات خارجی استفاده شود و تولیدات خارجی به‌شدت افزایش قیمت داشته‌اند که منجر می‌شود هزینه تمام شده محصول نهایی این‌قدر بالا باشد که برای مشتری رضایتمندی نداشته باشد و حتی آن‌ها را وادار کند که قید را بزنند.

منبع: نشان تجارت
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها