سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 18 November 2017
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کردند:
مریم آیتی
به گفته بسیاری از روانشناسان، آمار و ارقام افسردگی در ایران بسیار نگران‌کننده است. فاصله گرفتن از انگیزه‌ها، عدم‌تحرک و شادی کار را به جایی رسانده که امروز آمار افسردگی نیز به صورت اختصاصی حدود 12.6 درصد و اختلالات اضطرابی نیز 14.5 اعلام شده است. در همین رابطه به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس رفتیم تا ریشه‌های اصلی این معضل را جویا شویم.

محسن علیجانی‌زمانی: جوان فاقد شغل نمی‌تواند وظیفه اجتماعی خود را ایفا کند
محسن علیجانی‌زمانی، نماینده تهران در رابطه با ریشه‌های افسردگی در ایران گفت: مسائل مربوط به سلامت، ابعاد اجتماعی، روانی و جسمی دارد. در بُعد اجتماعی یکی از عواملی که می‌تواند روی سلامت جامعه تاثیرگذار باشد، اشتغال است. دولت اگر بتواند موضوع اشتغال جوانان را بهبود بخشد به تبع آن، موضوع اقتصاد جوانان هم حل می‌شود و اگر کمی جلوتر برویم می‌بینیم که موضوع ازدواج جوانان هم در دل این اشتغال حل خواهد شد. جوان وقتی شغلی نداشته باشد نمی‌تواند وظیفه اجتماعی خود را ایفا کند و هر لحظه افسردگی می‌تواند به سراغش بیاید. طبق آمار، هفت میلیون بیکار در کشور داریم و اگر فکر اساسی برای اشتغال‌زایی آنان نکنیم باید منتظر بالا رفتن نرخ افسردگی باشیم. در بُعد روانی و جسمی یک مثال می‌زنم. به هر حال افسردگی فقط مربوط به جوانان نیست و افراد گروه‌های سنی بالاتر را هم می‌تواند شامل شود. تصور کنید خانواده‌ای یک یا چند فرزند بیکار و مجرد داشته باشد. حضور این جوانان مصرف‌کننده که بستری برای درآمدزایی ندارند نه تنها به خانواده‌ها فشار اقتصادی می‌آورند که مهمتر از آن پدران و مادران را با دغدغه‌های روحی و روانی مواجه می‌کنند که در برخی موارد جسم آن‌ها هم در این درگیری ذهنی تحلیل می‌رود. افسردگی ریشه‌های دیگری هم دارد ولی در شرایط کنونی اصلی‌ترین دلیل آن، بیکاری و به تبع آن بی‌درآمدی و مشکلات اقتصادی است. اگر آمار دقیقی از افراد شاغل و بیکار گرفته شود متوجه می‌شویم که چقدر شغل می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند. فردی که شغل دارد و هر ماه حقوقی را دریافت می‌کند در وهله بعدی به سراغ بهتر زندگی کردن می‌رود و همین می‌تواند فضای شور و شعف را در او و خانواده‌اش افزایش دهد.

رسول خضری: آموزش راه جلوگیری از افسردگی
رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت در رابطه با ریشه‌های افسردگی در ایران گفت: متاسفانه استرس در ایران بسیار بالاست و به عنوان مثال همین آلودگی هوا در تهران و برخی کلان‌شهرها خود به این معضل دامن زده است. در کشور ما و در بسیاری از حوزه‌ها، برنامه‌ریزی درستی انجام نمی‌شود و همین عدم مدیریت باعث شده از سن ازدواج و اشتغال 12 میلیون جوان ایرانی گذشته شود. وقتی 12 میلیون جوان که باید نماد پویایی یک کشور باشند از داشتن شغل و ازدواج محروم باشند چطور می‌شود انتظار داشت که جامعه‌ای با شور و نشاط داشته باشیم؟ برای پایین آوردن نرخ افسردگی در کشور باید کارگروه قوی‌ای شکل بگیرد. حل این معضل نیازمند خردجمعی است و همه مسئولین و نهادها موظفند برای بهبود شرایط، به کمک هم بیایند. به نظر من یک راه حل اساسی برای ریشه‌کن کردن این مشکل وجود دارد و آن هم آموزش است. سیستم آموزشی کشور ما نیاز به تحول دارد و باید قبول کنیم که آموزش درست و منطقی از پیش دبستانی شروع می‌شود. برخی می‌گویند ما در کشور با مشکل نقدینگی مواجه هستیم و همین یکی از دلایل اصلی افسردگی مردم است. من با این نظر مخالفم زیرا ایران شش برابر ظرفیت خودش نقدینگی دارد و مشکل اساسی ما نبود آموزش صحیح و به تبع آن کمبود مدیران برنامه‌ریز در راس کار است. وقتی مدیران باصلابت در جایگاه واقعی خود حضور داشته باشند خواهید دید که تا چه اندازه تحرک و پویایی در کشور ساری و جاری خواهد شد.

حمیده زرآبادی: اعتیاد و بیکاری عوامل اصلی افسردگی در ایران
حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در رابطه با ریشه‌های افسردگی در ایران گفت: معضل افسردگی در کشور ما دو ریشه اصلی دارد: 1- اعتیاد 2- بیکاری. با نگاهی به آمار و ارقام سال‌های اخیر متوجه می‌شویم که هم اعتیاد و هم بیکاری با شیب تندی در ایران رشد داشته است. کشور، امروز نیازمند یک برنامه جامع برای مبارزه با مواد مخدر و ساماندهی بیکاری است. امیدوارم دولت دوازدهم وضعیت بکارگیری جوانان را در دولت مشخص کند و یا شرایطی را برای بخش خصوصی مهیا کند که آن‌ها بتوانند با دست باز به سمت گرفتن نیرو حرکت کنند. امروز نه تنها بیکاری در کشور موج می‌زند که حتی بسیاری از افرادی که بر سر کار هستند از امنیت شغلی برخوردار نیستند. شک ندارم که اگر به وضعیت شغلی جامعه در کشور توجه شود تا حد زیادی مشکل اعتیاد هم حل خواهد شد زیرا تعداد کثیری از افرادی که به سمت اعتیاد می‌روند از بی‌انگیزگی است که این موضوع با ایجاد شغل قابل حل است.

محمد قمی: برای جلوگیری بیش از حد افسردگی باید شغل ایجاد کرد
محمد قمی، نماینده پاکدشت در رابطه با ریشه‌های افسردگی در ایران گفت: اول از همه باید بگویم که اصل افسردگی از ضعف ایمان است. افرادی که به خدا توکل دارند کمتر به افسردگی دچار می‌شوند. در حال حاضر کشور دچار مشکلات اقتصادی زیادی است که همین موضوع باعث شده بیکاری در جامعه رشد پیدا کند. زمانی که بسیاری از جوانان بیکار باشند، ازدواج هم به حداقل می‌رسد. حال می‌بینیم که سالهاست بیکاری و عدم ازدواج در کشور اتفاق افتاده و همین دو دلیل می‌تواند به رشد هرچه بیشتر افسردگی کمک کند. امروز دولت و مجلس حق فرصت‌سوزی ندارند و باید با قدرت وارد عمل شوند و تصمیمات جدی برای حل بیکاری و سهولت در ازدواج جوانان بگیرند. اگر بتوانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم بطور طبیعی جامعه را به سمت شور و نشاط برده‌ایم. وقتی جوان بداند در جایی تاثیرگذار است و می‌تواند تولید فکر کند دیگر دلیلی برای آنکه افسرده باشد، ندارد.

نظر افضلی: باید نگاه واقع‌گرایانه به موضوعات داشته باشیم
نظر افضلی، نماینده نهبندان و سربیشه در رابطه با ریشه‌های افسردگی در ایران گفت: تصور من بر این است که نگاه بسیاری از مردم جامعه ما به زندگی و آینده، ایده‌آلی است. وقتی نوع نگاه با واقعیت‌ها تطابق نداشته باشد مطمئناً به هدف نهایی دست پیدا نمی‌کنیم. این طرز تفکرها بیشتر شبیه آرزوست و زمانی که افراد به مطالبات ذهنی خود نمی‌رسند با میزانی از افسردگی روبرو می‌شوند. همه ما باید سطح توقعات خود را با واقعیت‌های روز جامعه تنظیم کنیم و نگاه واقع‌گرایانه به موضوعات داشته باشیم. البته در این بین مشکلات اقتصادی موجود در کشور هم که گریبان مردم را گرفته است تاثیر بسزایی در افسردگی مردم داشته است که امیدوارم در این بخش تمام قوا کمک کنند تا این سنگ بزرگ از پیش پای مردم برداشته شود. از طرف دیگر باید به جنبه‌های نشاط اجتماعی توجه شود. همان‌طور که در مراسم عزاداری‌ها به شایستگی عزاداری می‌کنیم باید بستری را در جامعه آماده کنیم که در مراسم شادی‌ها، مردم شاد باشند و از این شادی لذت ببرند.

شماره 43 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها