سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 25 November 2017
محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم در گفت‌وگو با آیت ماندگار:
محمدرضا رضایی‌کوچی
مریم آیتی- بی‌تردید محمدرضا رضایی‌کوچی را باید یکی از فعالین و باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس دهم قلمداد کرد. وی که از مجلس هشتم تاکنون نمایندگی مردم جهرم را عهده‌دار بوده است اعتقاد دارد اگر نماینده در رابطه با مردم حوزه انتخابیه‌اش صداقت داشته باشد مورد اعتماد و وثوق آنان قرار خواهد گرفت. وی که در حال حاضر رییس کمیسیون عمران است می‌گوید تعامل خوبی را با وزارت راه و شهرسازی برقرار کرده‌ایم و امیدواریم در دوره جدید شاهد حضور هرچه بیشتر زنان و جوانان در بدنه دولت باشیم. از این‌رو فرصت را مغتنم شمرده و به سراغ ایشان رفتیم تا از نظرات وی باخبر شویم.

لطفاً در ابتدا بطور مختصر خودتان را معرفی کنید؟
محمدرضا رضایی‌کوچی متولد 1350 از شهرستان جهرم در استان فارس. دیپلم بنده ریاضی و فیزیک است و دارای دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکترای مدیریت از دانشگاه صنعتی شیراز هستم. از مجلس هشتم تا به امروز که مجلس دهم است توفیق نمایندگی مردم شریف جهرم را دارم. در مجلس هشتم در کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان نایب رییس و سخنگو حضور داشتم. در مجلس نهم نایب رییس کمیسیون عمران بودم و در مجلس دهم هم که در حال سپری کردن آن هستیم ریاست کمیسیون عمران را به عهده دارم. قبل از اینکه وارد مجلس شوم پس از فارغ‌التحصیلی، پنج سال به عنوان شهردار جهرم فعالیت داشتم.

شما سه دوره پیاپی است که به عنوان نماینده مردم جهرم در مجلس حضور دارید. در حوزه‌های انتخابیه مختلف کمتر شاهد موفقیت چند دوره‌ای نمایندگان هستیم. چه دلایلی باعث شده که مردم سه دوره متوالی به شما اعتماد کنند؟
اول از همه لطف خدا بوده که توفیق خدمت به مردم نصیبم شده است. بطور کلی مردم ایران اگر احساس کنند فردی صادقانه پیگیر مطالبات آن‌ها است به شخص مورد نظر اعتماد می‌کنند. حال اگر این اعتماد عمیق باشد نماینده می‌تواند با رای مجدد مردم در مجلس حضور داشته باشد. در بسیاری از مواقع کار خاصی از دست نماینده برنمی‌آید ولی وقتی موضوع بصورت شفاف به مردم گزارش می‌شود آن‌ها نه تنها به نماینده بی‌اعتماد نمی‌شوند که حتی وی را بیشتر باور می‌کنند. نماینده مجلس باید دغدغه مردم را داشته باشد و تا می‌تواند برای حل مشکلات آن‌ها وقت بگذارد. بدون شک اگر نماینده‌ای این مسئولیت را در کنار قانون‌گذاری در مجلس به نحو احسن دنبال کند موفق به انجام وظایف خود شده است.

یکی از انتقاداتی که برخی به شما وارد می‌کنند اینست که چرا با وجود مدرک دکترای پزشکی، ریاست کمیسیون عمران را به عهده دارید؟ لطفاً در این رابطه کمی توضیح دهید.
دیپلم من ریاضی و فیزیک بوده و پایه کار مهندسی هم ریاضی و فیزیک است. از طرف دیگر پس از فارغ‌التحصیلی بدون آنکه یک روز کار پزشکی انجام دهم پنج سال مسئولیت شهرداری جهرم را به عهده داشتم. مطمئن باشید اگر من شهردار موفقی نبودم هیچگاه از سمت مردم جهرم به عنوان نماینده انتخاب نمی‌شدم. در مجلس نهم هم سابقه چهار سال نایب رییسی کمیسیون را به عهده داشتم که فکر می‌کنم تجربه بسیار گران‌بهایی برای من بود. در کنار همه این دلایل، من مدرک دکترای مدیریت را هم در کارنامه خود دارم که در این رابطه خیلی به کارم آمده است زیرا ما در تصمیم‌گیری‌ها باید درک درستی از موضوع داشته باشیم. در مجموع با سابقه‌ای که داشتم می‌بینید که کاملاً به کار کمیسیون عمران آشنا هستم.

در حال حاضر تعامل کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی به چه صورت است؟
در حال حاضر تعامل تنگاتنگی بین کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی برقرار است. هر موقع موضوعی را وزارتخانه از ما خواسته و دیدیم قانونی و به نفع کشور است آن را تبدیل به قانون کردیم و حمایت خود را ادامه دادیم. این تعامل به معنی این نیست که جایگاه کمیسیون را تنزل داده باشیم. یعنی همیشه نقش قانون‌گذاری و نظارت خود را داشتیم و در کنار این دو وظیفه ارتباط دوستانه خود را با وزراتخانه در دستور کار قرار دادیم. تصورم بر این است که اگر در کشور ارتباط خوبی بین دولت و مجلس برقرار نباشد بسیاری از مشکلات حل نمی‌شود. امروز در کشور و در برخی حوزه‌ها با کمبود منابع مواجه هستیم حال اگر بخواهیم بر سر موضوعات کم‌ارزش با یکدیگر درگیر شویم دود آن به چشم مردم می‌رود. خدا را شکر امروز تعامل کمیسیون و وزارتخانه به نحوی است که دو طرف علیرغم برخی اختلاف نظرها از یکدیگر راضی هستند.

کمیسیون عمران و جنابعالی به عنوان رییس کمیسیون در انتصابات وزارت راه و شهرسازی تاثیرگذار هستید؟
وظیفه اصلی ما نظارت است. گاهی ما در کمیسیون تشخیص می‌دهیم برخی مدیران از کارایی لازم برخوردار نیستند و از این‌رو موضوع را به آقای وزیر اطلاع می‌دهیم حال گاهی آقای مهندس آخوندی با نظر ما موافق هستند و تغییر را ایجاد می‌کنند و گاهی هم اصرار به حفظ شخص مورد نظر دارند. اما نکته حائز اهمیت اینست که ما پیشنهادات خود را به وزیر ارائه می‌دهیم ولی هیچگاه بر انتصاب افراد مورد نظر خود اصرار و التماس نمی‌کنیم.

به عنوان رییس کمیسیون عمران چه نمره‌ای به وزیر راه و شهرسازی می‌دهید؟
با شرایط سخت و منابع کمی که در کشور موجود است من نمره 17 را به جناب آقای مهندس آخوندی می‌دهم.

در روز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، شما به عنوان موافق آقای آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نطقی داشتید. این حمایت شما در جهت جوانگرایی دولت بود یا دلایل دیگری داشت؟
من جوانگرایی را در دولت دوازدهم لازم و ضروری می‌بینم و از این‌رو به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نطقی کردم. متاسفانه از اول انقلاب تاکنون بسیاری از مدیران ما در راس کار هستند و این اتفاق خوبی برای کشور نیست. ما نیاز به تغییر و جوانگرایی مخصوصاً در پست‌های کلان کشور داریم. ضمناً آقای آذری جهرمی خیلی کم سن و سال هم نیستند و 36 سال دارند در حالی که در زمان جنگ بسیاری از فرماندهان ما 20 یا 21 ساله بودند. ان‌شاا... دولت به وعده جوانگرایی خود پایبند بماند و در طول چهار سال آینده شاهد ظهور و بروز مدیران جدید باشیم.

چقدر برای حضور زنان در پست‌های میانی و کلان کشور تلاش کردید؟
به طور خاص هم به وزیر راه و شهرسازی و هم به وزیر نیرو تاکید کردم که به حضور زنان در وزارتخانه‌های خود بیشتر توجه کنند. در حال حاضر 50 درصد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و حضور زنان در دانشگاه‌ها به مراتب پررنگ‌تر از آقایان است اما در پست‌های مختلف دولتی زنان اندکی به عنوان مدیر حضور دارند. به نظر من زنان ایرانی از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و جا دارد دولتمردان کشور کمی بیشتر به نقش و جایگاه این قشر توجه کنند. من یکی از افرادی بودم که از خانم شرف‌بافی برای پست مدیرعاملی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر حمایت کردم که خدا را شکر با نظر وزیر محترم راه و شهرسازی این اتفاق افتاد. به عنوان یکی از نمایندگان مجلس معتقدم حضور هرچه بیشتر زنان و جوانان نخبه در بدنه دولت به اعتماد جامعه و مخصوصاً جوانان منجر می‌شود و کشور نیاز اساسی دارد که پس از سال‌ها، روی به کادرسازی بیاورد.

به نظر شما در دولت دوازدهم چه موضوعی باید بطور ویژه در دستور کار دولت قرار بگیرد؟
امروز مشکل بیکاری در جامعه بیداد می‌کند. بسیاری از جوانان و مخصوصاً فارغ‌التحصیلان از داشتن شغل محروم هستند و همین موضوع نه تنها باعث ناراحتی جوانان کشور شده که حتی خانواده‌های این عزیزان را هم با نگرانی از آینده آنان روبرو کرده است. متاسفانه در کشور اشتغال‌زایی متولی خاصی ندارد. سالهاست که دولت‌ها در سطح وسیع جذب نیرو نمی‌کنند و از طرف دیگر هم بخش خصوصی اوضاع و احوال خوبی ندارد. همین بلاتکلیفی باعث افت روحیه جوانان شده است. برخی می‌گویند اقتصاد کشور فلج است و نقدینگی در بازار وجود ندارد و همین باعث شده که بیکاری در جامعه فراگیر شود. من با این نظر مخالفم زیرا پول زیادی در دست مردم است که با بی‌خردی برخی مدیران امروز بخشی از این مبالغ در موسسات مالی و اعتباری بدون برنامه خرج شده و دست مردم از پول‌های خود کوتاه مانده است. اگر دولت‌ها بابرنامه ظاهر شوند می‌توانند از سپرده‌های خرد مردم برای رونق اقتصادی کشور نهایت استفاده را ببرند. در موضوع بیکاری، عدم‌مدیریت بسیار احساس می‌شود. اگر نخبگان و کارآفرینان حمایت شوند و دولت برای نقدینگی مردم برنامه مدون شده‌ای را ارائه کند به راحتی چرخ اقتصادی کشور به گردش می‌افتاد و آنگاه خواهیم دید که نرخ بیکاری به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین خواهد آمد. امیدوارم کشور از نزاع‌های سیاسی و جناحی عبور کند و همه مسئولین دغدغه منافع مردم را داشته باشند زیرا عامل رشد و رونق اقتصادی، آرامش روحی و روانی جامعه است.

شماره 44 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها