سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 09 February 2022
حتماً می‌دانید که کشور کانادا با مساحت و جمعیت بالایی که دارد، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر و مهاجر است؛ به‌طوری‌که نسبت جمعیت بومی این کشور به مهاجرین کانادا بسیار بیشتر از سایر کشورهای جهان است.

آیت ماندگار- حتماً می‌دانید که کشور کانادا با مساحت و جمعیت بالایی که دارد، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر و مهاجر است؛ به‌طوری‌که نسبت جمعیت بومی این کشور به مهاجرین کانادا بسیار بیشتر از سایر کشورهای جهان است.

البته این حجم بالا از متقاضی برای مهاجرت به کانادا بی‌دلیل نیست و علل زیادی وجود دارد که افراد را به مهاجرت و سفر به کانادا ترغیب می‌کند.

در این مطلب قصد داریم به یکی از مشکلات ایرانیان برای اخذ ویزای کانادا و راه‌حل آن یعنی پیکاپ ویزای کانادا بپردازیم؛ یعنی نبود سفارت کانادا در ایران که مسافرین و مهاجرین کشورمان را وادار می‌کند برای اخذ ویزای کانادا، به سفارت‌های این کشور در کشورهای همسایه مراجعه کنند. در ادامه مطلب با تراست همراه باشید.

مدارک موردنیاز برای پیکاپ ویزای کانادا بسته به نوع ویزای کانادا یعنی (مهاجرتی یا غیر مهاجرتی) فرق می‌کنند. در ادامه مدارک لازم را برای اخذ هرکدام از ویزاها بررسی خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز پیکاپ ویزای مهاجرتی کانادا

مدارکی که باید برای اخذ ویزای مهاجرتی کانادا آماده کنید، عبارتنداز:

·        پاسپورت امضاشده که اعتبار آن باید حداقل یک سال باشد.

·        پرینت ایمیل سفارت که پس از پذیرش درخواست اخذ ویزای متقاضی، یک ایمیل از طرف اداره مهاجرت کانادا به او ارسال می‌شود که باید آن را تکمیل و امضا کنید.

·        تکمیل صفحه آخر ایمیل سفارت (این صفحه شامل نام کوچک متقاضی، قد، رنگ چشم، ایمیل، آدرس و شماره تلفن است.)

·        دو قطعه عکس 5 * 7 (این دو قطعه عکس باید پشت‌نویسی شده باشند و یک قطعه آن باید شامل مهر محل عکاسی باشد.)

·        فرم وکالت

از طرفی برای اقدام به پیکاپ غیر مهاجرتی ویزای کانادا به مدارک زیر نیاز دارید:

·        پرینت ایمیل سفارت

·        پاسپورت امضاشده که اعتبار آن باید حداقل 7 ماه باشد.

·        رسید انگشت‌نگاری VAC: پس از انجام انگشت‌نگاری، مرکز یک رسید برچسب مانند به متقاضی می‌دهد که برای ثبت ویزا لازم است. برای جلوگیری از گم‌شدن آن، برچسب را به پشت جلد پاسپورت بچسبانید و تا زمان دریافت جواب ویزا آن را نگه‌دارید.

·        فرم وکالت

·        در بخش تهیه مدارک دقت داشته باشید که والدین به‌هیچ‌وجه نباید پاسپورت فرزندان خود را امضا کنند. در صورت انجام این کار، اعتبار پاسپورت از دست خواهد رفت.

·        فرزندان بالای 16 سال خودشان باید پاسپورت خود را امضا کنند و فرزندان زیر 16 سال نیازی به امضای پاسپورت نخواهند داشت. البته می‌توانند امضای خودشان را نیز در پاسپورت بزنند و مشکلی به وجود نمی‌آید.

پیکاپ ویزا چیست

پیکاپ ویزا که به‌عنوان پیکاپ پاسپورت نیز شناخته می‌شود، به‌اصطلاح به فرآیند ارسال پاسپورت به سفارت کشور مقصد و برگرداندن پاسپورت به همراه ویزا به متقاضی گفته می‌شود.

البته که حضور شما در سفارت برای انگشت‌نگاری و مصاحبه‌های مهم ضروری است، اما بعدازاین که ویزای شما صادر شد نیازی به حضور شما برای تحویل آن نیست و شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، مدارک خود را به نماینده قانونی خود دهید تا کارهای اداری صدور ویزا را انجام دهد.

در قسمت بالا اشاره کردیم که مهاجرین و مسافران ایرانی برای اخذ ویزای کانادا با مشکلی مواجه هستند و آن مشکل فعالیت نداشتن سفارت کانادا در کشور ایران است.

با به وجود آمدن این شرایط، بسیاری از افراد زمان یا هزینه لازم را برای ورود مجدد به کشور همسایه برای الصاق ویزا ندارند.

به همین دلیل این متقاضیان می‌توانند یک نماینده قانونی تعیین کنند و با قرار دادن پرینت ایمیل سفارت و پاسپورت خود در اختیار آن، با صرف هزینه کمتر و مدت‌زمان کوتاه‌تر بدون نیاز به مراجعه به کشور موردنظر ویزای خود را دریافت کنند.

البته به این نکته دقت داشته باشید که برای تعیین نماینده از سوی خود، آژانس موردنظر باید مجوزهای قانونی را برای انجام این کار داشته باشد؛ زیرا همراه داشتن تعداد زیادی پاسپورت توسط افراد عادی بدون مجوزهای لازم، منع قانونی دارد و حتی ممکن است صاحبان گذرنامه‌ها را دچار مشکل کند.

درباره قیمت دلار کانادا بخوانید.

مراحل پیکاپ ویزا

برای سپردن کارهای اداری دریافت ویزا به یک نماینده قانونی، ابتدا باید به یک شرکت معتبر مراجعه کنید که از پلیس مهاجرت ایران مجوزهای لازم را برای پیکاپ پاسپورت داشته باشد.

پس از تعیین نماینده قانونی خود، باید پاسپورت خود را به همراه نامه یا ایمیل سفارت مبنی بر پذیرش درخواست شما برای اخذ ویزا به نماینده تحویل دهید.

پس‌ازآن دیگر نیازی نیست شما کاری انجام دهید و نماینده قانونی شما تمام مراحل را پوشش خواهد داد. این نماینده در اولین فرصت ممکن به ارسال مدارک متقاضی به سفارت و برگرداندن پاسپورت به همراه ویزا اقدام خواهد کرد.

نحوه پیکاپ ویزای کانادا

در این بخش قصد داریم فرآیند و چگونگی اخذ ویزای کانادا را از سفارت‌های این کشور در کشورهای ثالث ذکر کنیم.

شما به‌عنوان متقاضی ویزای مهاجرتی یا غیر مهاجرتی کانادا، حتماً باید یک‌بار در سفارت کشور ثالث حضور پیدا کنید. دلیل این امر آن است که شما باید فرآیند انگشت‌نگاری خود را دریکی از دفاتر وک (VISA APPLICATION CENTRE) کشور ثالث انجام دهید.

زمانی که مرحله انگشت‌نگاری به پایان رسید، شروع رسیدگی به درخواست ویزای شما آغاز می‌شود. دقت داشته باشید به هر شکلی که برای اخذ ویزای کانادا اقدام کرده باشید (آنلاین یا درفت)، باید برای انجام انگشت‌نگاری حضوری از سفارت کانادا در کشور ثالث وقت بگیرید.

زمانی که این مرحله انجام شد، باید منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی‌شده و جواب آن برای شما ارسال شود. اگر می‌خواهید مدت‌زمان این بررسی را بدانید، باید گفت که مدت‌زمان مشخصی برای آن وجود ندارد و بررسی و پذیرش یا رد درخواست ویزای شما ممکن است تا 6 ماه زمان ببرد.

دقت داشته باشید که برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس مدت‌زمان 6 ماه ذکرشده در قسمت بالا انجام ندهید؛ زیرا قطعی نیست و ارسال جواب درخواست ویزا در یک هفته هم دیده‌شده است.

اگر درخواست ویزای شما رد شد و قصد داشتید مجدداً درخواست ویزا دهید، دیگر نیازی به انگشت‌نگاری مجدد نخواهید داشت.

اما اگر با درخواست شما موافقت و ویزای شما صادر شد، در این مرحله است که باید برای الصاق ویزا به پاسپورت مجدداً به کشور ثالث سفر کنید. البته حضور شما در این مرحله الزامی نیست و می‌توانید کارهای اداری آن را به نماینده قانونی خود بسپارید.

پیکاپ پاسپورت کانادا کجا انجام می ‌شود

بالاتر گفته شد که به دلیل فعالیت نداشتن سفارت کانادا در ایران، شما باید برای انجام انگشت‌نگاری یکی از سفارت‌های کانادا را در کشورهای ثالث انتخاب کنید.

اگر شما روش آنلاین را برای اخذ ویزای کانادا انتخاب کرده باشید، می‌توانید سفارت موردنظر را برای انگشت‌نگاری از بین تمام کشورهایی که سایت VFS اعلام کرده است، انتخاب کنید؛ اما اگر از روش حضوری اقدام به اخذ ویزای کانادا کرده باشید، فرآیند انگشت‌نگاری را فقط می‌توانید در سفارت‌های استانبول و آنکارا در کشور ترکیه انجام دهید.

همچنین دقت داشته باشید اتباع ایرانی در هر کشوری به‌جز امارات فرآیند انگشت‌نگاری خود را انجام دهند، صدور ویزای آن‌ها در کشور ترکیه خواهد بود.

اگر انگشت‌نگاری شما در امارات باشد، صدور ویزای شما از کشور امارات یا ترکیه خواهد بود؛ بنابراین پیکاپ پاسپورت کانادا یا همان الصاق نهایی ویزا به پاسپورت، فقط در آنکارا، استانبول، دبی و ابوظبی ممکن است.

پیکاپ ویزای کانادا از ترکیه

درصورتی‌که قصد دارید پیکاپ ویزای خود را در کشور ترکیه انجام دهید، حتماً باید اطلاعات ضروری این کشور را داشته باشید تا بتوانید به‌درستی برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.

روزهای تعطیل کشور ترکیه که برای سفر به آنکارا یا استانبول برای پیکاپ پاسپورت کانادای خود باید در نظر داشته باشید، عبارتنداز:

·        روز سال نو 1 ژانویه

·        روز حاکمیت 23 آوریل

·        روز همبستگی ملی 1 می

·        عید فطر 12 تا 15 می

·        روز بزرگداشت آتاترک 19 می

·        روز دموکراسی 15 جولای

·        عید قربان 19 جولای تا 23 جولای

·        روز پیروزی 30 اوت

·        روز جمهوری 28 اکتبر

·        روز یادبود آتاترک 10 نوامبر

ساعت کاری دفاتر و ازجمله سفارت‌های ترکیه کمی با کشورهای دیگر متفاوت است. ساعت کاری سفارت کانادا در آنکارا از دوشنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 صبح تا 12:30 است و در روزهای جمعه هم ساعت 9:00 صبح تا 12:00 باز است.

اما سفارت کانادا در استانبول، خدمات خود را از دوشنبه تا جمعه ساعت 9:00 صبح تا 12:00 ارائه می‌دهد.

پیکاپ ویزای کانادا از امارات

درصورتی‌که قصد دارید برای پیکاپ کانادا به کشور امارات سفر کنید، تعطیلات رسمی این کشور به شکل زیر هستند:

·        روز سال نو 1 ژانویه

·        روز عید فطر 13 تا 17 می

·        روز عرفه 19 جولای

·        روز عید قربان 20 تا 22 جولای

·        روز سال نو اسلامی 10 آگوست

·        روز شهدا 1 دسامبر

·        روز ملی 2 و 3 دسامبر

کشور کانادا در امارات 2 سفارت دارد؛ یک سفارت در ابوظبی و دیگری در دبی. ساعات کاری دفاتر سفارت کانادا در دبی ابوظبی به یک‌شکل بوده و از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:00 صبح تا 16:00 بعدازظهر است. البته دقت داشته باشید این ساعت کاری در روزهای ماه رمضان به 9:00 صبح تا 15:00 بعدازظهر تغییر پیدا می‌کند.

هزینه پیکاپ ویزای کانادا در ترکیه

هزینه کلی پیکاپ ویزا از یکی از شهرهای آنکارا یا استانبول، شامل هزینه‌های دفاتر وک و دستمزد آژانس‌هایی است که کارهای اداری الصاق ویزای خود را به آن‌ها می‌سپارید.

این هزینه بسته به این موضوع که فرآیند انگشت‌نگاری خود را در کدام شهر یا کشور انجام داده باشید، متفاوت است. دقت کنید اگر فرآیند انگشت‌نگاری خود را در دفاتر استانبول انجام داده باشید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافه هنگام پیکاپ ویزا از دفاتر وک ترکیه نخواهید داشت.

اگر عملیات انگشت‌نگاری خود را در استانبول انجام داده باشید، هزینه پیکاپ ویزای شما از همین شهر برابر با 121.5 لیر خواهد بود.

اگر عملیات انگشت‌نگاری خود را در آنکارا انجام داده باشید، هزینه پیکاپ ویزای کانادا از استانبول برابر با 121.5 لیر به‌علاوه 60 لیر خواهد بود.

نکات مهم در فرآیند پیکاپ ویزای کانادا

در این فرآیند شما باید به تمام جنبه‌ها و عملیات‌ کار خود از آغاز تا پایان دقت داشته باشید تا فرآیند اخذ ویزای شما با مشکل مواجه نشود. در ادامه به تعدادی از نکات مهم که حتماً باید در این فرآیند مدنظر داشته باشید، اشاره‌کرده‌ایم:

·        آژانس موردنظر شما که وظیفه الصاق ویزا را به آن محول می‌کنید، حتماً باید از پلیس مهاجرت ایران مجوز داشته باشد.

·        زمانی که پاسپورت خود را به آژانس می‌دهید، حتماً رسید دریافت کنید.

·        زمانی که پاسپورت را از آژانس دریافت کردید، حتماً اطلاعات خود را روی لیبل ویزا بررسی کنید.

·        آژانس‌های انجام دهنده فرآیند ویزا باید تضمین انتقال امن پاسپورت متقاضیان را به آن‌ها بدهند و آن‌ها را در جای امن نگه‌داری کنند.

·        متقاضی پیکاپ پاسپورت کانادا پس از دریافت ایمیل مبنی بر پذیرفته شدن درخواست اخذ ویزا، فقط 30 روز برای تحویل مدارک و پاسپورت به سفارت موردنظر مهلت دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها