سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - 17 April 2022
دکتر ماکان آریا پارسا بارها بر لزوم توجه به بازاریابی در جهت رشد و بالندگی کسب و کارها تاکید نموده‌اند. به باور ایشان، بازاریابی اجتماعی علیرغم باور عموم نقش چشمگیری در ابعاد مختلف خواهد داشت.
آیت ماندگار- دکتر ماکان آریا پارسا بارها بر لزوم توجه به بازاریابی در جهت رشد و بالندگی کسب و کارها تاکید نموده اند. به باور ایشان، بازاریابی اجتماعی علیرغم باور عموم نقش چشمگیری در ابعاد مختلف خواهد داشت. در واقع کسب و کارها به وسیله بازاریابی در سطح اجتماعی، در مسیری نوین گام می نهند.

ماکان آریا پارسا کارآفرین

بازاریابی اجتماعی علاوه بر بهبود وضعیت جامعه، به صورت غیر مستقیم سبب افزایش توجهات به کسب و کار می‌گردد. این فرایند طی مراحل معینی از قبیل ارزیابی مسئله، راه حل و اجرا انجام می شود. این شیوه بازاریابی، انتخابی هوشمندانه برای استارت آپ ها و کارآفرینان تلاشگر است. کسب و کارها بدین شیوه خدمتی ماندگار به جامعه ارائه می‌دهند.

بازاریابی اجتماعی چیست؟

بازاریابی اجتماعی Societal Marketing یک شیوه نوین در حوزه بازاریابی محسوب می‌شود. فلسفه این متد لزوم توجه کسب و کارها به مسائل فراتر از منافع شخصی و سودهای کلان می باشد. در واقع این شیوه بازاریابی به رسیدگی کسب و کارها به مسائل زیست محیطی، سلامت مصرف کنندگان، حقوق بشر و... تأکید دارد.

بازیابی اجتماعی سیاستی دو سویه است که در کنار بهبود وضعیت جامعه و برآورده نمودن نیازهای مشتریان، سبب محبوبیت تجارت می شود. بر اساس این متد، مشکلات و مسائل اجتماعی و زیست محیطی توسط کسب و کارها مورد بررسی قرار می گیرند. سپس راه حل های مناسب برای رفع آنها اتخاذ می‌گردد.

کسب و کارهای مایل به بازاریابی در سطح اجتماعی با راه اندازی و پیوستن به کمپین ها و حرکت های اجتماعی فعالیت می‌کنند. به باور ماکان آریا پارسا، حضور شرکت های بزرگ در کمپین ها سبب تحریک مشارکت مردم در بهبود وضعیت است.

اهمیت بازاریابی اجتماعی از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

نقش مثبت بازیابی اجتماعی بر همگان آشکار است. طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا، این شیوه بازاریابی اهمیتی فراتر از سایر شیوه های بازاریابی دارا می باشد. بهبود شرایط جامعه و حل بحران های موجود دغدغه فعالان اجتماعی و بسیاری از افراد است. از این رو مشارکت کسب و کارها در بازاریابی به شیوه اجتماعی گامی بزرگ در تغییر شرایط است.

اهمیت این متد بر جنبه های مختلفی چون افزایش آگاهی و دانش مردم، کاهش ناهنجاری و پیشرفت کسب و کار تأثیر می‌گذارد. این شیوه نوین، مکمل آموزش اقشار مختلف جامعه درمورد مسائل مختلف است. از این رو باید به تأثیر آن توجه ویژه داشت.

تاثیر بازاریابی اجتماعی در کارآفرینی

میان کارآفرینی و بازاریابی اجتماعی ارتباط نهفته ای موجود است. شالوده و بنیاد کارآفرینی، به روز رسانی و ابداع شیوه های نوین در انجام فعالیت های مختلف است. مأموریت بازاریابی اجتماعی نیز تحول و بهبود اوضاع است. با استناد به نظر دکتر ماکان آریا پارسا در همسو بودن این دو مبحث، می توان آنها را مکمل یکدیگر پنداشت.

اجرای ایده های نو در قالب کارآفرینی و ارائه خدمت به جوامع مختلف علاوه بر رونق کسب و کار، وضعیتی مطلوب فراهم می‌نماید. توجه کارآفرینان به این موضوع، سبب معروفیت و محبوبیت پیش از موعد فعالیت ها می‌گردد. دکتر ماکان آریا پارسا از جمله کارآفرینان برتری است که از این متد در کسب موفقیت و آگاه سازی مردم بهره گرفته است.

مراحل بازاریابی اجتماعی و اهمیت آنها از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی اجتماعی نیز همچون سایر شیوه های بازاریابی طی مراحل مشخصی انجام می‌شود. این فرآیند منظم طی مراحلی چون چشم انداز معین، گسترش کمپین، آزمایش و ارزیابی، اجرا و بازخورد اجرا می‌شود.

تعیین گروه هدف و چشم انداز در اغلب برنامه های بازاریابی مؤلفه مؤثری است. از این رو تعیین و دسته بندی مخاطبان کمپین و حرکت مدنظر گام اول بازاریابی است.

گسترش طرح به منظور آگاه سازی مردم و تبلیغ کمپین به شیوه های مختلف در کسب نتیجه مطلوب موثر است. از این رو توسعه کمپین به کمک بیلبوردها، تراکت ها، شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی صورت میگیرد.

امتحان و آزمایش طرح پیش از اجرا، در کاهش ریسک شکست موثر است. از این رو امتحان کمپین روی گروه هدف به صورت نمادین و ارزیابی بازخورد ها نقاط ضعف و قوت را نمایان می‌کند.

ارزیابی نهایی باید توسط افراد خبره در سطح گسترده انجام شود. این مرحله میزان کارایی و تاثیر کمپین را معین می کند. اجرای بازاریابی به همراه ارزیابی صحیح بازخورد، روی سایر شیوه های بازاریابی موثر است.

ماکان آریا پارسا

اهداف بازاریابی در سطح اجتماعی

هدف بازاریابی به طور کلی جلب توجه آحاد مردم به برند و محصول خاصی است. اغلب شیوه های بازاریابی، افزایش توجه جامعه را در دستور کار دارند؛ اما بازاریابی اجتماعی، منفعت و مصلحت جامعه را بر منفعت خویش ارجع می‌داند. اهداف والای این متد، بهبود آسایش و رفاه اجتماعی، کاهش معضلات و ساماندهی اوضاع است.

این متد روی تشکل های گروهی، سیاستمداران و سایر کسب و کارها تاثیر مثبت دارد. در واقع هدف اصلی این بازاریابی، جهانی بهتر با امید به زندگی بیشتر است. البته نمی توان از برنامه ریزی کسب و کارها برای جذب مخاطب و مشتری چشم پوشی نمود.

تفاوت بازاریابی شبکه های اجتماعی با بازاریابی در سطح اجتماعی

دکتر ماکان آریا پارسا و سایر کارآفرینان موفق به بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی تاکید ویژه دارند؛ اما بازاریابی اجتماعی و بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر متفاوت است. البته شبکه های اجتماعی زمینه ی تبلیغ و گسترش بازاریابی در سطح اجتماعی را فراهم می نمایند.

فعالیت گسترده اقشار مختلف جامعه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بستری فوق العاده برای گسترش کمپین ها است. شبکه های اجتماعی بازخوردی خارق العاده از انواع اطلاع رسانی را برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورند.

مزایای بازاریابی اجتماعی

مزایای بازاریابی اجتماعی به استفاده صحیح و تداوم در گسترش کمپین بستگی دارد. این متد علاوه بر بهبود شرایط اجتماعی، زمینه رونق تجارت های مختلف را فراهم می‌کند. این شیوه بازاریابی حتی زمینه فعالیت و محبوبیت بیشتر وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و صفحات مختلف را فراهم می‌کند. برخی از مزایای این متد به شرح ذیل می باشند:
•    افزایش اطلاعات و آگاهی مردم جامعه در بهبود شرایط زندگی
•    ترویج مویرگی محصولات سالم و مفید
•    رفع برخی معضلات جامعه
•    افزایش سلامت و شادابی مردم
•    کاهش هزینه های تبلیغاتی

سخن آخر

مطابق نظر کارآفرینان بزرگی چون ماکان آریا پارسا، تاثیر مثبت بازاریابی بر استارتاپ ها و تجارت های مختلف غیرقابل انکار است. بازاریابی اجتماعی علاوه بر صاحبان کسب و کارها برای فعالان محیط زیست و فعالان اجتماعی شایان توجه است.
برچسب ها: آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها