سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - 12 October 2022
می دانید چه مشکلاتی در یخچال را می شود تعمیر کرد و با ایجاد چه مشکلاتی نیاز به خرید یک یخچال جدید وجود دارد؟


آیت ماندگار- یخچال‌ها یکی از وسایل برقی گران قیمت هستند که برای افزایش عمر آن‌ها باید از فشار وارد کردن به آن‌ها و استفاده نادرست خودداری کرد. برخی از کاربران با کارهایی که باعث آسیب به این دستگاه‌ها می‌شود آشنایی ندارند. در این مطلب قصد داریم شما را با 10 خطای مهم در استفاده از یخچال آشنا کنیم تا به دستگاه شما آسیب وارد نشود.

در برخی موارد، یخچال دچار مشکلات جزئی می‌شود؛ اما به کار خود ادامه می‌دهد. در این شرایط بسیاری از کاربران توجهی به تعمیر و رفع مشکل ندارند تا جایی که دستگاه دچار خرابی جدی می‌‎شود و از کار می‌افتد. باید گفت که تعمیر خرابی اولیه هزینه کمتری دارد و شما را با مشکلات جدی روبرو نمی‌کند. آیا می دانید چه مواردی در یخچال قابل تعمیر است؟ یا با ایجاد چه مشکلاتی نیاز به خرید یک یخچال جدید وجود دارد؟ باید گفت استفاده نادرست می‌تواند در حدی به دستگاه آسیب برساند که دیگر قابل استفاده نباشد. با ما همراه باشید.

انتخاب دماهای خیلی پایین برای یخچال

یخچال‌ها، برای انتخاب درجه حرارت، یک گستره دمایی بالای صفر دارند. برخی از کاربران عقیده دارند با انتخاب دماهای خیلی پایین، زمان نگهداری از مواد غذایی خود را افزایش می‌دهند. باید گفت که این عقیده کاملا اشتباه است. انتخاب دمای خیلی پایین در کنار فشار وارد کردن به یخچال و کاهش عمر مفید آن، باعث یخ زدن برخی از مواد غذایی مثل میوه‌ها و سبزیجات می‌شود. معمولا انتخاب دمای کمتر از 3 درجه سانتی‌گراد برای یخچال توصیه نمی‌شود.

نگهداری مواد غذایی مانده داخل یخچال

مواد غذایی وقتی در محیط بمانند، محل خوبی برای رشد میکروب‌ها می‌شوند. رشد قارچ و باکتری در این مواد غذایی در چند روز اول، قابل مشاهده نیست؛ هر چند که ممکن است کمی بو و مزه تغییر کند. برخی از کاربران با توجه به سالم بودن ظاهری غذا، آن را به یخچال انتقال می‌دهند.

ماده غذایی مانده، منبع میکروب‌هاست که با انتقال به یخچال تمام محیط دستگاه را آلوده می‌کنند. آلودگی یخچال به این میکروب‌ها باعث بو گرفتن یخچال و خراب شدن زودهنگام مواد غذایی دیگر می‌شود. با توجه به این موضوع بهتر است مواد غذایی را بعد از هم دما شدن با محیط به یخچال انتقال دهید و در صورت فراموشی، آن‌ها را دور بریزید.

نکته مهم برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها داخل یخچال، تمیز کردن آن است. برخی کاربران تنها در روزهای خانه‌تکانی یا کثیف بودن یخچال، دستگاه را تمیز می‌کنند. رشد میکروب‌ها در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد و کاربران تنها زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که یخچال بوی بد گرفته باشد.

چند روز نگهداری از گوشت در یخچال

اشتباه دیگر کاربران، نگهداری گوشت تازه به مدت چند روز در داخل یخچال است. گوشت یکی از مواد غذایی است که خیلی زود فاسد می‌شود و از طرفی هم میکروب‌ها به راحتی روی آن رشد و تکثیر می‌شوند. دمای یخچال برای جلوگیری از رشد این میکروب‌ها کافی نیست. این موضوع باعث می‌شود هم گوشت خراب شود و هم محیط یخچال آلوده شود.

خرید بیش از نیاز و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی

در فضای داخلی یخچال، یک سری دریچه وجود دارد که از طریق آن‌ها هوای سرد وارد محیط یخچال می‌شود و به گردش در می‌آید. خرید بیش از نیاز  و پر کردن فضای یخچال، جلوی گردش هوای سرد از طریق این دریچه‌ها را می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که یخچال به خوبی خنک نشود و مواد غذایی زودتر خراب شوند؛ از طرفی به کمپرسور یخچال به دلیل کار بیشتر، فشار وارد می‌شود.

نگهداری گوشت و مواد غذایی داخل در یخچال

دمای در یخچال به دلیل باز و بسته شدن متغیر است؛ به همین دلیل مواد غذایی مثل گوشت که زود فاسد می‌شوند نباید در این بخش قرار گیرند. در یخچال برای نگهداری مواد غذایی مثل سس‌ها، بطری آب و تخم‌مرغ طراحی شده است.

پر کردن یخچال و باز ماندن در

یخچال‌ها گنجایش مشخصی دارند. پر کردن بیش از حد یخچال، از گردش درست هوای سرد جلوگیری می‌کند. در برخی مواقع، قرار دادن مواد غذایی بزرگ مثل هندوانه یا پر کردن بیش از حد طبقات، باعث می‌شود که در به درستی بسته نشود. بسته نشدن در، باعث تبادل گرما بین محیط و یخچال می‌شود. این موضوع، باعث یکسره کار کردن یخچال و فشار به کمپرسور می‌شود.

قرار دادن مواد غذایی با پلاستیک و بسته بندی داخل یخچال

برخی از کاربران به دلیل کمبود وقت، مواد غذایی را بعد از خرید با همان کیسه و بسته‌بندی داخل یخچال قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود که آلودگی‌های محیط مثل باکتری‌ها و قارچ‌ها، همراه با مواد غذایی وارد یخچال شوند. هر چند که محیط یخچال، دمای پایینی دارد؛ اما برخی از این میکرواورگانیسم‌ها تکثیر می‌شوند و همه بخش‌های دستگاه را آلوده می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد بوی نامطبوع و گاهی کاهش ماندگاری مواد غذایی داخل یخچال می‌شود.

قرار دادن یخچال در جای نامناسب

مهم‌ترین اشتباهی که کاربران در استفاده از یخچال مرتکب می‌شود، قرار دادن آن نزدیک دیوار یا کابینت است. به صورت استاندارد پشت یخچال باید حداقل 30 سانتی‌متر از دیوار یا اشیای دیگر فاصله داشته باشد تا گردش هوا انجام و کمپرسور خنک شود. برای کارکرد بهتر یخچال بهتر است این فاصله برای دو طرف دستگاه هم در نظر گرفته شود.

قرار دادن مواد غذایی داغ داخل یخچال

قرار دادن مواد داغ هم باعث آسیب به یخچال می شود. اختلاف دمایی بین محیط یخچال و ماده غذایی داغ زیاد است؛ به همین دلیل دستگاه باید برای از بین بردن این اختلاف دمایی زیاد، بیشتر کار کند. این موضوع باعث فشار به کمپرسور دستگاه می‌شود. برای پیشگیری از آسیب به یخچال ابتدا باید ماده غذایی به دمای محیط برسد، سپس به یخچال منتقل شود.

همه این اشتباهات، می‌تواند در طولانی مدت به یخچال آسیب وارد کند و باعث خرابی آن شود. از کار افتادن یخچال و یخچال فریزر در هر نوع و برندی، یکی از مشکلاتی است که باید خیلی زود به آن رسیدگی کرد. جدا از اینکه یخچال فریزر یکی از مهمترین لوازم خانگی‌ست، خرابی آن می‌تواند به سلامت مواد غذایی هم آسیب بزند. سرویس یخچال فریزر و ساید بای ساید می تواند به شناسایی مشکلات ریز دستگاه کمک می کند، با این کار خیلی از ایرادات قبل از اینکه به مشکلی جدی تبدیل شود، برطرف خواهد شد و شما نیازی به تعویض قطعات یخچال نخواهید داشت. در صورتی که احساس می‌کنید، سرمای داخل یخچال کم شده است، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن های اتوماتیک یخچال تغییر کرده کم یا زیاد شده است، فریزر برفک میزند یا مواد غذایی کاملا یخ نمی‌زنند و خیلی زود یخ آنها باز می شود، حتما باید از یک تعمیرکار یخچال ماهر کمک بگیرید.

تعمیرکار اشتباهاتی که باعث ایجاد مشکل و خرابی یخچال شده است را به شما اعلام می‌کند تا بعد از رفع مشکلات، دوباره آن‌ها را تکرار نکنید.

برچسب ها: یخچال ، آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها