سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 15 May 2023
شبکه ریپل برای اولین بار در سال 2013 به حوزه بلاکچین‌ معرفی شد. این پروژه که قبلاً ریپل‌پی Ripple) pay) نام داشت به بنیانگذاران فعلی ریپل فروخته شد.
آیت ماندگار- ظهور بیت‌کوین برای به چالش کشیدن سیستم مالی سنتی قابل تحسین بود. با این حال، از زمان آغاز به کار آن، پروژه‌های بسیاری پدیدار شدند و با بررسی بیت کوین پی بردند که می‌توانند روش‌ها و اشکال دیگری از سیستم پرداخت را تولید کنند که به‌واسطه آن‌ سیستم مالی سنتی را دگرگون کنند. ریپل یا استلار هم دو نمونه از این پروژه‌ها هستند. در این مقاله، ما تاریخچه و جنبه‌های فنی هر دو بلاکچین را برای بررسی تمایزات آن‌ها تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

همچنین اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، پیشنهاد میکنیم مقاله برای سرمایه گذاری تتر بخرم یا دوج کوین؟ را نیز مطالعه کنید.


ریپل (XRP) چیست؟

شبکه ریپل برای اولین بار در سال 2013 به حوزه بلاکچین‌ معرفی شد. این پروژه که قبلاً ریپل‌پی Ripple) pay) نام داشت به بنیانگذاران فعلی ریپل فروخته شد. هنگامی که شرکت ریپل پی ریپل در سال 2012 به جید مک کالب، آرتور بریتو و دیوید شوارتز واگذار شد، آنها مسیر این شبکه را به یک بلاکچین آزاد برای مؤسسات مالی تغییر دادند.

ریپل یک شرکت انتفاعی است که از الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) استفاده می‌کند. این پروتکل منجر به شکل‌گیری شبکه‌ای شد که اکنون آن را تحت عنوان «اینترنت پول» می‌شناسیم. هدف ریپل همیشه این بود که مردم بتوانند پول را در سطح جهانی ارسال کنند.

در سال 2013، شرکت ریپل لبز (Ripple Labs) 100 میلیارد توکن XRP تولید کرد که همان توکن بومی شبکه ریپل است. ریپل یک شبکه غیرمتمرکز است که پرداخت‌های بین‌المللی سریع و کم‌هزینه را امکان‌پذیر می‌سازد. ریپل با ارائه یک شبکه معتبر و توزیع شده که امکان انتقال امن هر ارزی را امکان‌پذیر می‌کند، به دنبال انقلاب در سیستم مالی جهانی است.

هدف این شبکه مصرف انرژی پایین‌تر و سرعت تراکنش بیشتر نسبت به بیت کوین بود. ریپل مانند سایر ارزهای دیجیتال از مکانیزم استخراج استفاده نمی‌کند، بنابراین نیازی به سخت‌افزار پرمصرف ندارد. در عوض، ریپل تراکنش‌ها را از طریق یک فرآیند اجماع بین ذینفعان شبکه اعتبارسنجی می‌کند. این یعنی ریپل می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را با سرعت بالا و هزینه پایین پردازش کند.


چه کسی از ریپل استفاده می‌کند؟

ریپل یک شبکه پرداخت است. بنابراین افراد و مشاغل هر دو می‌توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، بانک‌ها و مؤسسات مالی از ریپل برای تسویه سریع پرداخت‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. از آنجا که ریپل می‌تواند تراکنش‌ها را در لحظه پردازش و تسویه کند، این پتانسیل را دارد که کل سیستم بانکی را متحول کند.

گفتنی است، ریپل به دنبال رقابت با شبکه بزرگ سویفت است که امکان تبادل پول بین بانک‌ها را فراهم می‌کند. انجام تراکنش در سیستم سوئیفت معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد، این در حالی است که ریپل می‌تواند یک تراکنش را در عرض چند ثانیه تائید اعتبار کند. از آنجا که ریپل از یک دفترچه توزیع شده (بلاکچین) استفاده می‌کند، نیازی به واسطه برای تائید تراکنش‌ها ندارد.

در حال حاضر بانک‌های بزرگی همچون Santander، American Express و UBS از ریپل استفاده می‌کنند. برخی از بانک‌های مرکزی نیز در حال آزمایش این شبکه هستند. علاوه بر این، ریپل با شرکت‌های انتقال پول مانند مانی گرام ((MoneyGram و وسترن یونیون (Western Union) نیز همکاری کرده است.

استلار (XLM) چیست؟

استلار را جید مک کالب (Jed McCaleb) در سال 2014 راه‌اندازی کرد. خنده‌دار است، اما او یکی ا مؤسسان ریپل نیز بود. اکنون «بنیاد توسعه استلار» استلار را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی اداره می‌کند. توکن لومن (XLM) ارز بومی این شبکه است. هدف استلار هم مانند ریپل، تسهیل ارسال پول در سطح جهان توسط مردم است.

علاوه بر این، استلار در خدمت افراد و مشاغلی است که به یک سیستم مالی مناسب دسترسی ندارند. استلار یک شبکه غیرمتمرکز است که از پروتکل اجماع استلار (SCP) استفاده می‌کند. SCP امکان پرداخت سریع و ارزان را فراهم می‌کند. همچون ریپل، نیازی به سخت‌افزار پرمصرف نیست زیرا در این شبکه از مکانیزم استخراج استفاده نمی‌شود. در عوض، استلار از یک فرآیند اجماع برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این یعنی استلار می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را به سرعت و با هزینه پایین انجام دهد.

استلار همچنین یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌ها در دنیای ارز دیجیتال است. این یک پروتکل غیرمتمرکز است که شما را قادر می‌سازد تا به سرعت و با اطمینان خاطر، به هر کسی در سراسر جهان پول ارسال کنید. علاوه بر این، استلار یک شبکه آزاد و عمومی است که هر فردی می‌تواند روی ان اپلیکیشن‌های مالی بسازد. توکن XLM به عنوان کارمزد تراکنش‌ عمل می‌کند و به کاربرانی که تراکنش‌ها را تائید می‌کنند، پاداش می‌دهد.


از استلار برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

افرادی که می‌خواهند پول را سریع و با کارمزد پایین ارسال یا دریافت کنند، از شبکه استلار استفاده می‌کنند. از آنجا که استلار یک شبکه عمومی است، توسعه‌دهندگان می‌توانند محصولات مالی همچون والت ارز دیجیتال، اپلیکیشن‌های پرداختی و پلتفرم‌های وام‌دهی روی آن بسازند.

استلار هم شبیه به سیستم سویفت ((Swift است. به عنوان مثال، هنگامی که می‌خواهید یورو (EUR) را به یک حساب پوند ((GBP منتقل کنید، سویفت از دلار (USD) به عنوان واسطه استفاده می‌کند. در آن سو، استلار از توکن بومی خود XLM برای این منظور استفاده می‌کند. با این حال، زمان انجام تراکنش در استلار بسیار پایین‌تر است (استلار به صورت میانگین هر تراکنش را ظرف دو ثانیه پردازش می‌کند) و کارمزد آن نیز نسبتاً پایین است (0.00001xlm در هر تراکنش). که در مقایسه با سوئیفت بسیار ناچیز است.

تفاوت‌های کلیدی ریپل و استلار

ریپل شبکه‌ای است که پرداخت‌های بین‌المللی سریع و کم‌هزینه را امکان‌پذیر می‌سازد، در حالی که استلار یک شبکه عمومی است که به هر کسی امکان می‌دهد محصولات مالی بر بستر آن بنا کند. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، هر دو بلاکچین، توکن مخصوص به خود XRP) و (XLM را دارند که برای پرداخت کارمزد تراکنش و پاداش کاربرانی که تراکنش‌ها را تائید می‌کنند، استفاده می‌شود.

- استلار یک شبکه باز (عمومی) است که به هر فردی امکان می‌دهد برنامه‌های مالی روی آن بسازد. اما ریپل شبکه‌ای است که پرداخت‌های بین‌المللی سریع و کم‌هزینه را امکان‌پذیر می‌سازد.

- ریپل بیشتر توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی برای تسویه‌حساب‌های بین‌المللی استفاده می‌شود، در حالی که افرادی که می‌خواهند پول را سریع و با هزینه پایین ارسال کنند از استلار استفاده می‌کنند.

- XRP ارز بومی ریپل است. از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ و پاداش کاربرانی که تراکنش‌ها را تائید می‌کنند استفاده می‌شود. استلار نیز رمزارز بومی خود XLM را دارد که برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ و پاداش کاربرانی که تراکنش‌ها‌ را تائید می‌کنند، استفاده می‌شود.

- ریپل مانند سایر ارزهای دیجیتال از ماینینگ استفاده نمی‌کند، بنابراین نیازی به سخت‌افزار پرمصرف نیست. در عوض، ریپل تراکنش‌ها را از طریق یک فرآیند اجماع بین ذینفعان شبکه تائید می‌کند. این یعنی ریپل می‌تواند تعداد زیادی از تراکنش‌ها را به سرعت و با کارمزد پایین انجام دهد. استلار نیز از ماینینگ استفاده نمی‌کند، اما از الگوریتم اجماع متفاوتی به نام توافق‌نامه بیزانس فدرال Federated) Byzantine Agreement) استفاده می‌کند، که امکان انجام سریع تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

ریپل در برابر استلار: کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

اگر هدف استفاده از یک بلاکچین غیرمتمرکزتر باشد، ممکن است استلار انتخاب بهتری باشد. اما درنهایت این به خود فرد و نیازهای و بستگی دارد که از کدام بلاکچین استفاده کند. در آخر، پیشنهاد ما این است که برای خرید ریپل، از یک صرافی معتبر ایرانی مانند تبدیل استفاده کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها