سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 17 March 2018
نمایندگان مجلس دهم در گفت‌و‌گو با آیت ماندگار مطرح کردند:
گروه اجتماعی
برنامه اشتغال فراگیر با هدف ایجاد ۹۷۱ هزار شغل در سال ۹۶ ابلاغ شد. براساس اهداف کمی که در این برنامه تعیین شده، بخش صنعت و معدن موتور اصلی تولید شغل در سال‌ جاری با سهم ۲۶ درصدی است. طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان و بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به ترتیب مسوول تامین ۹ و ۱۰ درصد از شغل‌های جدید سال ۹۶ بودند. در این بخشنامه تامین ۹۳ درصد از کل منابع مالی مورد نیاز ایجاد شغل در سال‌ جاری، بر دوش شبکه بانکی بود. معاون اول رییس‌جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶» را به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. در همین رابطه به سراغ نمایندگان مجلس دهم رفتیم تا نظر آنان را پیرامون وضعیت اشتغال در سال پیش‌رو جویا شویم:

لایحه دولت برای رفع بیکاری امیدوارکننده است
احمد انارکی‌محمدی
نماینده انار و رفسنجان
یکی از مشکلاتی که سال‌های سال گریبان جامعه را گرفته، موضوع بیکاری و مخصوصاً عدم داشتن شغل جوانان و تحصیل‌کرده‌ها است. مطمئناً وقتی بیکاری در کشور فراگیر باشد معیشت مردم هم با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد. مقام معظم رهبری هم بارها رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم را گوشزد کرده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع است. واضح و روشن است که اگر مشکل بیکاری به حداقل ممکن برسد بسیاری از کمبودهای معیشتی و آسیب‌های اجتماعی هم کاهش پیدا می‌کند. با توجه به 1500 میلیارد تومانی که قرار است دولت و مجلس به بحث اشتغال در مناطق محروم و روستایی کمک کنند، می‌توان تا حدودی به بهبود حل این مشکل امید بست. از طرفی در بودجه سال آینده مبلغ 17 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و مخصوصاً تحصیلکرده‌ها پیش‌بینی شده است. متاسفانه امروز شاهد این هستیم که در اکثر خانه‌ها یک، دو، سه نفر و شاید بیشتر، بیکار وجود دارد و کم‌کم این مشکل در حال تبدیل شدن به چالشی عظیم است. در همین رابطه وزارت کار دستورالعملی را نوشته و آیین نامه‌ای را تنظیم کرده که بتوانند از طریق این سیستم به رفع مشکل بیکاری در جامعه کمک کند و به تبع آن، این افراد بیمه شوند که ثبات بیشتری در زندگی پیدا کنند. با لایحه‌ای که دولت برای حل مشکل بیکاری ارائه داده و با پیش‌بینی منابع آن، اتفاقات خوبی در راه است. به هر حال دکتر روحانی پیش از گرفتن رای اعتماد از مردم در 29 اردیبهشت 96 قول ایجاد شغل، کمرنگ شدن مشکل بیکاری و بهبود فضای کسب و کار را داده بود و امیدوارم با تکیه بر همین شعارها در میدان عمل موفق شود تا دوباره امید به زندگی مردم برگردد.

نگاه ویژه به اشتغال در بودجه سال 97
سیده فاطمه ذوالقدر
نماینده تهران
در بودجه سال 97 صریحاً و شفاف به موضوع اشتغال پرداخته شده و برای این کار مهم و حیاتی، بودجه‌های خوبی اختصاص داده شده است. مجلس هم بنا دارد در سال 97 تا جایی که توان دارد دولت را در جهت اشتغال‌زایی یاری دهد زیرا مردمی که فاقد شغل هستند و خصوصاً جوانان و تحصیلکرده‌ها از همه مسئولین انتظار دارند تا فضایی را برای آن‌ها ایجاد کنند تا بتوانند از توانایی و دانش خود استفاده کنند. حقیقتاً انتظار به حقی است و ما باید بستری را مهیا کنیم که همه افراد بتوانند از توانایی و تخصصشان استفاده کنند. توجهی که به اشتغال در بودجه سال آینده شده بسیار خاص است به طوری که حتی این نگاه ویژه در بودجه سال 96 نبود. امروز مبارزه با بیکاری هدف و اراده دولت است و من کاملاً این موضوع را لمس می‌کنم. طرح‌های خوبی در بودجه از سوی دولتمردان برای رفع بیکاری و ایجاد شغل مطرح شده که امیدوارم طرح‌ها به مرور در سال آتی عملیاتی شود و در تخصیص منابع مشکل خاصی پیش نیاید زیرا مهم‌تر از بودجه نوشتن، اجرای آن است و با تحرک و پویایی که در دولت است امیدواریم همان‌طور که آقای روحانی قول دادند در ایجاد منابع بودجه مشکلی پیش نیاید تا به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانند. نگرانی من به عنوان یکی از نمایندگان مردم، بیکاری جوانان و مخصوصاً تحصیلکرده‌ها است. اکثر جوانان ما از تحصیلات خوبی بهره‌مند هستند و دارای استعداد و توانایی‌های قابل ملاحظه‌ای می‌باشند و نباید برای گذران زندگی خود روزها و شب‌ها دغدغه شغل را داشته باشند. ما برای آبادانی کشور نیازمند به پتانسیل این قشر پرشور هستیم و ان‌شا ا... آقای رییس جمهور طبق وعده خود در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که به جوانان قول بکارگیری در بخش‌های مختلف دولت را داده بودند عمل کنند تا هر سال شاهد رشد و بالندگی کشور به دست این آینده‌سازان باشیم.

حمایت از واحدهای تولیدی به رفع بیکاری کمک خواهد کرد
محمدرضا بادامچی
نماینده تهران
دولت و مجلس مصمم هستند که با همکاری و تعامل یکدیگر، روندی را دنبال کنند که معضل بیکاری تا میزان زیادی حل و فصل شود. زمانی نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا می‌کند که اقتصاد ما پویا باشد. در حال حاضر یکی از کارهای مهم و اساسی که باید در سال 97 با پیگیری دولت و نظارت مجلس به سرانجام برسد، بازسازی واحدهای تولیدی و توسعه علم و فناوری است. بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با مشکل نقدینگی مواجه هستند که پیش‌بینی‌هایی از سوی دولت صورت گرفته که تا حدی بتوان بر این مشکل فائق آمد. اکثر واحدهای تولیدی از زیرساخت‌های لازم برخوردار هستند و نیاز است دولت با تعاملاتی که با آن‌ها دارد به رفع نقاط ضعف صاحبان این واحدها رسیدگی کند زیرا خروجی این جلسات و حمایت‌ها باعث رونق اقتصادی و ایجاد شغل خواهد شد. در شرایط فعلی بهبود فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی جزو اصلی‌ترین برنامه‌های دولت دوازدهم است. در دولت اول دکتر روحانی اتفاقات خوبی در جهت کنترل تورم صورت پذیرفت که حال نیاز است در دولت دوم ایشان توجه‌ها به رونق اقتصادی و به تبع آن رفع معضل بیکاری معطوف شود. وقتی پای صحبت برخی مدیران واحدهای تولیدی می‌نشینیم می‌بینیم که آن‌ها نیازمند به‌روز شدن در صنعت خود هستند و عنوان می‌کنند اگر این اتفاق بیافتد تعداد افرادی که می‌توانند در این واحد مشغول به کار شوند بیش از این خواهد بود. اگر بنا داریم که برای کشور درآمدزایی کنیم باید روی به صادرات بیاوریم و بدون شک صادرات نیازمند تقویت واحدهای تولیدی و به‌روز شدن علم و فناوری است. چه بهتر که دولت برای رفع بیکاری به جای آنکه روی به سرمایه‌گذاری در برخی حوزه‌ها که آینده آن معلوم نیست آورد همین واحدهای موجود را کمک کند که ان‌شاا... به تبع آن، افرادی مشغول به کار شوند. اینکه فردی در جایی مشغول به کار شود دو حُسن دارد: 1- درآمدزایی. فردی که از درآمدی ماهانه برخوردار می‌شود با آرامش بیشتری به سراغ فعالیت‌ها و تصمیمات بعدی زندگی شخص‌اش می‌رود. 2- کاهش آسیب‌های اجتماعی. شاغل شدن افراد فقط متوجه موضوعات مالی نمی‌شود بلکه بُعد روحی و روانی آن به اندازه موضوع مالی اهمیت دارد و زمانی که افراد جامعه دارای شغل باشند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی به حداقل خواهد رسید و این یک برگ برنده برای دولت‌ها است. در بودجه سال 97 دولت برای کمک به صنعت و صادرات حداکثری، فکرهای اساسی کرده است که مطمئناً اگر این روال درست پیش برود در نهایت منجر به اشتغال‌زایی خواهد شد.

خبرهای خوبی در راستای اشتغال‌زایی در راه است
محمد فیضی‌زنگیر
نماینده اردبیل
رفع مشکل اشتغال به مانند جابجایی یک مهره شطرنج نیست که آن را از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر منتقل کرد و گفت اشتغال‌زایی صورت گرفت. اشتغال‌زایی در کشور نیازمند مهیا کردن زیرساخت‌ها و تسهیلاتی است. بخشی از این تسهیلات از کمک‌های فنی و عمرانی تامین می‌شود و بخشی دیگر از برداشت از صندوق توسعه ملی محقق می‌شود. در سال 97 قرار شد 50 هزار میلیارد تومان برای موضوع اشتغال در نظر گرفته شود. در کنار این موضوعات، یک لایحه‌ای هم تصویب شد که طبق آن اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی را برای اشتغال می‌دهد. همه این تصمیمات نشان می‌دهد که دولت و مجلس اراده‌ای راسخ بر هر چه کمتر شدن مشکل بیکاری در کشور دارند. حتی برای شهرهای زیر 10 هزار نفر و روستایی هم فکر شده و بنا داریم به کارآفرینی این مناطق جغرافیایی هم بپردازیم. نمایندگان مردم در مجلس، بیکاری در جامعه را کاملاً حس می‌کنند زیرا بسیاری از مراجعات در حوزه انتخابیه آن‌ها راجع به همین موضوع است و مردم هم توقع دارند که نمایندگان آن‌ها به حل این مشکل ریشه‌ای اهتمام بیشتری بورزند. من معتقدم که دولت به طور جدی به موضوع ورود پیدا کرده و هم و غم خودش را برای حل مشکل و رضایت هرچه بیشتر مردم به کار گرفته است. من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق شاهد همکاری مجلس و دولت برای اشتغال‌زایی در کشور بودم و بی‌تردید امروز اصلی‌ترین چالش پیش‌روی دولتمردان، کنترل تورم توام با بهبود فضای کسب و کار است. وقتی حرف از رونق و شکوفایی اقتصادی می‌زنیم یعنی به موضوع اشتغال‌زایی هم توجه شده است و به امید خدا با اراده‌ای که من از سوی دولت و مجلس می‌بینم فکر می‌کنم خبرهای خوبی در این رابطه در راه است هر چند تا امروز هم فعالیت‌های مثبتی در این رابطه شده است.

رفع بیکاری در گرو افزایش تولید
محمد قمی
نماینده پاکدشت و شریف آباد
اشتغال با تولید توام است و اگر تولید روند مثبت را دنبال کند به تبع آن مشکل اشتغال هم به حداقل خواهد رسید. برای به نتیجه رسیدن اشتغال فقط تخصیص بودجه کافی نیست بلکه بهبود فضای کسب و کار موضوعی مهم‌تر است. در بودجه 97 پیش‌بینی‌های اساسی برای اشتغال‌زایی در کشور شده است و امیدوارم آینده‌نگری‌های دولت زیر سایه نظارت نمایندگان به سرانجام خوبی برسد و جوانان ما در سال پیش‌رو اخبار خوبی را دریافت کنند.  دولت فکرهای ریشه‌داری برای تولید هرچه بیشتر کرده و همین خود می‌تواند دلیلی بر تحقق اشتغال‌زایی در سال آینده باشد. در حال حاضر جوانان بیکار زیادی در کشور وجود دارند که بسیاری از آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی هم برخوردار هستند و این اتفاق خوبی برای کشور ما نیست. باید فضایی در جامعه ایجاد شود که بتوانیم از همه نیرو و پتانسیل جوانان در حوزه‌های مختلف کشور استفاده کنیم و مطمئنا اگر این موضوع مدیریت شود شاهد شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود. دولت یازدهم تلاش‌های موثری را در جهت رفع بیکاری کرد و به نظر می‌رسد آقای رییس جمهور برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود عزمش را برای اشتغال هرچه بیشتر جوانان جزم کرده است. تیم اقتصادی دولت وظیفه سنگینی در این رابطه دارد و باید چالش‌های پیش‌رو را، مورد به مورد بررسی کند زیرا مردم و مخصوصا خانواده‌هایی که در خانه خود با افراد بیکار مواجه هستند منتظر اخبار خوش از طرف دولتمردان هستند. بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شاهد تحرک و سر و سامان دولت برای رونق اقتصادی هستم و اگر کار همین طور جدی پیش برود حتماً در سال‌های آتی به کاهش نرخ بیکاری دست خواهیم یافت.

رفع بیکاری، همکاری همه قوا را می‌طلبد
نظر افضلی
نماینده نهبندان و سربیشه
اشتغال‌زایی توسط دولت یک اصل بسیار با اهمیت است ولی در شرایط کنونی ایجاد شغل در مناطق محروم و مخصوصاً مرزی از اولویت به مراتب بیشتری برخوردار است. اول از همه نیاز است که این سوال مطرح شود که علت محرومیت چیست؟ جواب واضح و روشن است که وقتی سرمایه‌گذاری لازم در منطقه‌ای نشود خود به خود محرومیت به بار می‌آید. امروز مناطق محروم و مرزی کشور چون تولیدات خاصی ندارند بیشتر از سایر نقاط کشور با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. مطمئناً اگر فکر اساسی برای اشتغال‌زایی در استان‌های محروم نشود با خالی شدن جمعیت در شهرهای آن استان مواجه می‌شویم. در همین رابطه دولت دوازدهم برای حل مشکل بیکاری در کشور و در بودجه 97 پیش‌بینی‌هایی را داشته است. دولت بحث اشتغال فراگیر را مطرح کرده و وام 12 هزار میلیارد تومانی را هم برای این کار گذاشته که به تناسب نیاز در حوزه فعالیت‌های روستایی و عشایری بین استان‌های مختلف توزیع شود. حقیقتاً اقدامات خوبی توسط دولت در راستای اشتغال‌زایی کلید خورده که امیدوارم با پیش‌بینی منابع و توزیع عادلانه آن، به مرور زمان اثراتش در کشور دیده شود. از گذشته تا کنون معضل بیکاری در کشور مطرح بوده است و فقط به این دولت مربوط نمی‌شود و حل این مشکل هم در گرو همکاری همه قوا و دستگاه‌های دولتی است. دولت باید به تلاش خود برای رفع بیکاری ادامه دهد زیرا هجوم مردم دیگر شهرها برای جستجوی کار در شهرهای کلان باعث شده که نظم جمعیتی در کشور به هم بخورد که این روند را نامناسب و نگران‌کننده ارزیابی می‌کنم. اعضای محترم دولت در بودجه 97 نسبت به موضوع اشتغال تصمیمات خوب و منطقی را گرفته‌اند که ان‌شاا... با عملیاتی شدن این طرح‌ها مسیری دنبال شود که با رضایت حداکثری مردم توام باشد.

شماره 52 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها