سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - 15 June 2018
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کردند:
ابوالفضل زاهدی‌پور
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهور برآمده از رای ملت است. بر این اساس پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تایید و صحت آن از سوی شورای نگهبان، رهبر انقلاب با تنفیذ رای ملت، فرد منتخب را به ریاست جمهوری منصوب می‌کند. از این‌رو از روزی که رییس جمهور منتخب کارش را به عنوان رییس قوه مجریه شروع می‌کند رییس جمهور همه مردم ایران شناخته می‌شود و موظف است دغدغه همه مردم را در دستور کار خود قرار دهد. متاسفانه در هفته‌های گذشته عده‌ای که به نظر می‌رسد از رای قاطع مردم در 29 اردیبهشت 96 رضایت نداشتند بهترین مسیر در جهت تضعیف رییس جمهور را در توهین به وی دریافتند. هرچند این نوع رفتارها مسبوق به سابقه است اما عملیاتی کردن چنین پروژه‌ای برای چندمین بار حکایت از آن دارد که این افراد دل در گرو ایران و آبادانی کشور ندارند زیرا لازمه پیشرفت هر کشوری وحدت و همدلی است. در همین خصوص به سراغ سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.

احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار:
توهین به رییس جمهور سیاسی است
آقای روحانی تایید شده نظام است یعنی پیروزی ایشان در انتخابات به رسمیت شناخته شده و دولت با رای اعتماد مجلس شکل گرفته است. بدون شک سیاست‌هایی که از سوی دولت دوازدهم دنبال می‌شود مطابق با سیاست‌های کلی نظام است و تاکنون مسیری غیر از این دیده نشده است. به هر حال انتقاداتی هم به روند مدیریتی دولت وجود دارد و خیلی از افراد انتقادات و پیشنهادات خود را بدون لکنت به رییس جمهور و کابینه ایشان تذکر می‌دهند اما در این بین، بی‌احترامی و توهین هیچ جایگاهی ندارد. متاسفانه در سال‌های اخیر، بداخلاقی‌های سیاسی به صورت یک فرهنگ درآمده و برخی به خود اجازه می‌دهند که خیلی راحت روی به توهین بیاورند. به نظر من توهین‌هایی که امروز به رییس جمهور می‌شود ریشه‌های سیاسی دارد زیرا اگر فردی به نظام اعتقاد داشته باشد و رای مردم را قبول کرده باشد نمی‌تواند مسیر بداخلاقی را در پیش بگیرد. چقدر خوب بود که افراد توهین‌کننده به جای ناسزاگویی به رییس جمهور به دنبال اثبات خود می‌رفتند و راهکارهای اصولی را برای اداره بهتر کشور ارائه می‌دادند. امروز کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی در شرایط حساسی بسر می‌برد و باید توجه داشت که در شرایط کنونی هیچ چاره‌ای جز وحدت و توافق بر سر منافع ملی نداریم.

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران:
توهین‌کنندگان به دنبال تحقق اهداف اسراییل هستند
به نظر می‌رسد برخی افرادی که توهین به رییس جمهور را در دستور کار خود قرار داده‌اند به جاهای بیگانه‌ای وصل هستند زیرا در شرایطی که دولت و ملت بر سر آرمان‌های خود محکم ایستادند لزومی ندارد که عده‌ای، سمبل رای مردم را نادیده بگیرند و هرچه می‌خواهند بر زبان بیاورند. مطمئناً این روند خواست دشمنان نظام است و تمام این اظهارنظرها در حافظه تاریخی ملت ایران باقی می‌ماند. من معتقدم این افراد بنا دارند توهین‌های خود را ادامه دهند تا شاید اروپا هم به این نتیجه برسد که باید از برجام خارج شود و متاسفانه این روش توهین‌کنندگان چیزی جز تحقق اهداف اسراییل نیست. دولت باید همه انتقادات را گوش کند و در اسرع وقت کمبودها را برطرف کند اما این موضوع کاملاً با توهین‌های اخیر متفاوت است و گویا هتاکان، مسیری غیر از خواست عمومی ملت را در پیش گرفته‌اند.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی، نماینده شاهرود و میامی:
انقلاب ایران از جنس اخلاق‌مداری بوده است
انقلاب ایران، انقلاب اسلامی بوده و اولین اصل در اسلام، اخلاق‌مداری است. باید توجه داشت که توهین در هیچ لباس و جایگاهی پذیرفته نیست و جامعه هم آمادگی چنین بی‌اخلاقی‌هایی را ندارد. چه مسئولان نظام و چه مردم همیشه باید بر سخن و عمل خود کنترل داشته باشند تا از مسیر اخلاق و عقلانیت خارج نشوند. گاهی ما با یکدیگر در بخش‌های مختلف، اختلاف سلیقه داریم و حق داریم نظرات خود را بیان کنیم و نمی‌توان فردی را مجبور کرد که با ما هم‌نظر باشد ولی هیچ توجیهی ندارد که این اختلاف نظرها آلوده به توهین شود. اگر می‌بینیم که در کشور، حزب‌های مختلف در حال فعالیت هستند به خاطر همین اختلاف نظرها در اداره کشور است و اتفاقاً این امری مبارک است که عده‌ای در کنار هم جمع شوند و در کمال اخلاق، روش و منش خود را دنبال کنند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر حرفی درست و منطقی باشد اما با بی‌احترامی بیان شود اثر خود را از دست می‌دهد. اگر بنا بر اصلاح است باید بدانیم که این مسیر فقط با اخلاق‌مداری به نتیجه می‌رسد.

شماره 57 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها