سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 18 July 2018
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کردند:
علی شاملو

اکنون دو سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و بسیاری از افراد به عملکرد بهارستان‌نشینان انتقاد دارند و معتقدند نمایندگان در برخی موضوعات کشور، منفعلانه عمل کردند و نتوانستند تاثیرگذاری لازم را در جامعه داشته باشند. از طرفی، عده‌ای بر این باورند که بی‌حاشیه بودن مجلس، نقطه مثبت آن است، زیرا اداره کشور با جنجال و هیاهو امکان‌پذیر نیست. از این‌رو به سراغ چند تن از نمایندگان مردم در خانه ملت رفتیم تا نظرات آن‌ها را در خصوص عملکرد دو ساله مجلس دهم جویا شویم.

محجوب: تلاش برای قانون‌گذاری کمتر از گذشته بوده است
عملکرد مجالس شورای اسلامی تقریباً مشابه به هم هستند و تفاوت‌ها زیاد نبوده و خیلی نمی‌توان عملکرد این مجلس‌ها را در مقام مقایسه قرار داد، اما باید بگویم که تلاش برای قانون‌گذاری در این دوره کمتر از ادوار گذشته بوده ولی تلاش برای نظارت و برگزاری جلسات با بخش‌های خصوصی بیشتر از قبل صورت گرفته است. امیدوارم مجلس فعالیت خود را در خصوص هرچه بیشتر شدن نظارت، شدت ببخشد زیرا این موضوع فقط با برگزاری جلسه نیست، نظارت وارد شدن به صحنه عملیاتی و در مقابل برخی اقدامات نادرست ایستادن است.

زرآبادی: حرکت به سوی رفع مشکلات
مجلس در دو سال گذشته چند بحث مهم را داشت، مثل: قانون برنامه توسعه و بودجه سال‌های 96 و 97، بحث تعیین کابینه و... اما در عملکرد مجلس در این دو سال کم و کاستی‌هایی هم وجود داشته است. به هر حال مجلس مکانی است  برای شور و مشورت و در واقع اکثریت نسبی هستند که هم در بحث‌های نظارتی و هم در مباحث قانون‌گذاری تعیین‌کننده می‌باشند. خیلی از قوانین در مجلس است که با یک یا دو رای اتفاق دیگری را رقم می‌زد و در خیلی از موارد هم شاید مردم ناراضی باشند و انتظار دیگری را داشته باشند. اما باید توجه داشته باشیم که ملاک در مجلس، اکثریت آراء است. مجموعاً در دو سال گذشته، روال کاری مجلس را در راستای حرکت به سوی رفع مشکلات در دو بحث اصلی یعنی نظارت و قانون‌گذاری دیدم، هرچند گاهی اوقات نتیجه اکثریت نسبی است که می‌گوید در آن لحظه چه تصمیمی گرفته شود.

میرزایی‌نیکو: تلاش‌های خوبی در مجلس صورت گرفت
هشت ماه از زمان مجلس دهم به برنامه ششم و بودجه 96 و 97 گذشت و قوانین خوبی هم تصویب و تدوین شد و نظارت بر این قوانین باید یکی از کارهای مجلس در آینده باشد. دومین مساله‌ای که به نظر من انجام شد، فشار و تحریک‌های نظارتی بر صندوق‌های اعتباری بود که این نیز یکی از موارد خوب و مهمی بود که به انجام رسید. تلاشی که مجموعه نمایندگان در انتخابات شوراها انجام دادند و به عنوان نمایندگان استانی شورای نظارت بر انتخابات حضوری جدی داشتند هم، بخشی دیگر از کارهای انجام شده مجلس بود ولی هر یک از این موارد، شاخصه‌های خود را دارد و باید دید در انجام این کارها چه نواقصی وجود داشته تا در آینده به نحوی بهتر کارها را به سرانجام برسانیم.

بائوج‌لاهوتی: ضعف مجلس در نظارت مشهود است
عملکرد مجلس در این دو سال خوب بوده است. هم در زمینه قانون‌گذاری و هم در زمینه تصویب بودجه روند مثبتی دنبال شد، اما ضعف مجلس در موضوع نظارت مشهود است. مهمترین مشکلی که در کشور وجود دارد نبود یا کمبود قانون نیست، مشکل اجرای قانون است. مثلاً در مورد همین شهرداری تهران تصویب شد که دو میلیارد دلار جهت بدهی دولت که به حساب شهرداری واریز نشده بود برای تأمین هزینه ساخت یا رفع آلودگی هوا از حساب‌های ذخیره به آن‌ها پرداخت شود اما نمی‌دانم بالاخره این مبلغ پرداخت شد یا نه؟ متاسفانه باید بگویم که مجلس از قدرت ابراز نظارتی خود آن‌طور که قانون به آن اجازه داده، استفاده نکرده است.

اولادقباد: ملاک رضایت مردم است
نمایندگان مجلس در دو سال گذشته با جدیت و شور و نشاط خاصی بودجه‌های سال 96 و 97 و برنامه ششم توسعه را تصویب کردند و با اراده زیادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شرکت کردند. با توجه به مطالبات مردم و انتظاراتی که آن‌ها از نمایندگان دارند باید با جدیت مطالبات و برنامه‌های مصوب مجلس را پیگیری کنیم. باید برنامه‌های مدونی شده‌ای را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و باید بررسی کنیم که تا چه اندازه وزارتخانه‌های ذیربط توانستند آن برنامه‌ها را طی یکسال عملیاتی کنند. همه نمایندگان و همکاران من در مجلس، هم در عرصه قانون‌گذاری و هم در پیگیری لوایحی که از سوی دولت به مجلس می‌آید نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند و امیدوارم در آینده بتوانیم نظارت بیشتری به اجرای اموراتی که به نمایندگان مربوط می‌شود را داشته باشیم تا در ادامه، رضایت حداکثری برای مردم ایجاد شود، زیرا ملاک کار مسئولین باید منافع مردم باشد.

شماره 58 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها