سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 13 October 2018
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کرد:
لایحه حمایت از حقوق حیوانات در دولت در دست بررسی است و ما هم در مجلس در این خصوص تعاملاتی داشتیم و امیدوارم دولت هرچه زودتر لایحه خود را به مجلس ارائه دهد.
آیت ماندگار- مریم آیتی: یکی از سازمان‌های حساس کشور که وظایف سنگینی را به عهده دارد، سازمان حفاظت محیط زیست است. البته نباید از این نکته غافل بود که موفقیت در این حوزه تنها متوجه مدیران این سازمان نیست و بدون شک همه نهادهای دولتی و غیردولتی در این امر سهیم هستند. از این‌رو به سراغ محمدرضا تابش، نماینده اردکان و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس رفتیم تا نظرات وی را درباره موضوعات مختلف محیط زیست جویا شویم.

به نظر شما امروز چه نهادهایی بیشترین کم‌کاری و بی‌توجهی را درباره حمایت از حقوق حیوانات و محیط زیست داشته‌اند؟
من می‌خواهم طور دیگر به این سوال جواب دهم. حفظ محیط زیست و توجه به حمایت از حقوق حیوانات در وهله اول وظیفه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست است. آن‌ها باید این موضوعات را دقیق و جدی رصد کنند و توازن و تعادلی را مابین زیستگاه‌ها ایجاد کنند. در مرحله بعد، نقش مردم بسیار پررنگ است. بسیاری از حیواناتی که شکار می‌شوند توسط عامل انسانی است. از طرف دیگر وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو مسئولیت مهمی را در راستای حفظ محیط زیست به عهده دارند زیرا این دو وزارتخانه ساخت و سازهای زیادی در نقاط مختلف کشور می‌کنند که اگر این روند علمی و منطقی نباشد اکوسیستم دچار آسیب می‌شود.

آیا می‌توان در آینده امیدی داشت که قانونی در مجلس برای جلوگیری از حیوان‌آزاری به تصویب برسد؟
بله، لایحه حمایت از حقوق حیوانات در دولت در دست بررسی است و ما هم در مجلس در این خصوص تعاملاتی داشتیم و امیدوارم دولت هرچه زودتر لایحه خود را به مجلس ارائه دهد.

وضعیت باغ وحش‌های ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
وضعیت باغ وحش‌های ما هم فرق چندانی با اوضاع و احوال دیگر بخش‌های کشور ندارد. امروز در باغ وحش‌های خودمان با خلاها و کمبودهایی زیادی روبرو هستیم و اکنون استانداردهای نگهداری باغ وحش‌های ایران و مراقبت از حیوانات آن، با استانداردهایی که در کشورهای توسعه‌یافته رعایت می‌شود، فاصله زیادی دارد.

مشکل کم‌آبی سال‌هاست که در ایران وجود دارد، چقدر از این بحران به کشاورزی و دامداری مربوط می‌شود؟
ایران یک اقلیم گرم و خشک است و جزو نقاطی می‌باشد که بارندگی آن از میانگین جهانی پایین‌تر است. اول از همه باید گفت که همه ما در مصرف آب بد عمل کردیم که بیشترین عامل به وجود آمدن این بحران به حوزه کشاورزی برمی‌گردد. یعنی ما محصولاتی که آب زیادی لازم دارند را تولید می‌کنیم که اکنون با این بحران آبی که در کشور وجود دارد، سازگار نیست. حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ پس لازم و ضروری است که در حوزه کشاورزی روش‌های سیستم آبیاری اصلاح شود. دامداری و پرورش دام در پوشش کشاورزی است و همچنان معتقدم که باید اصلاحات اساسی در بخش کشاورزی رخ دهد. البته اخیراً در این مسیر و در جهت صرفه‌جویی آب، اقداماتی خوبی شده که امیدوارم این روال سرعت بیشتری را به خود بگیرد زیرا کمبود آب می‌تواند امنیت کشور را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، این حوزه برای پیشرفت، نیاز به روی کار آمدن نخبگان دارد که در سال‌های گذشته برخی از این افراد با انگ‌های سیاسی و اجتماعی از مسئولیت برکنار شدند. نظر شما در این باره چیست؟
نخبگان در کشور کم نیستند اما ما موانع و محدودیت‌های زیادی برای بکارگیری آن‌ها در مسئولیت‌های دولتی داریم که لازم است این مشکلات در اسرع وقت رفع شوند. امروز وزات نیرو، کار شایسته‌ای را برای جذب نیروهای متخصص خود انجام داده و با دادن فراخوان، این افراد را شناسایی و بکار گرفته که خوب است دیگر دستگاه‌ها هم به این روش روی بیاورند زیرا ما افراد نخبه و صاحب‌فکر زیادی داریم اما گاهی راه برای ورود این خوش‌فکران به سیستم مدیریتی مهیا نمی‌شود.

شماره 64 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها