سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 22 August 2019
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» مطرح کردند؛
گروه اقتصادی
آیت ماندگار- تلاش برای رونق تولید و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید، موضوعی است که باید سرلوحه همه دستگاه‌ها قرار بگیرد زیرا که پایبندی به این شعار راه نجات کشور از تلاطم‌های اقتصادی خواهد بود.

تحقق این شعار نیازمند رفع موانع تولید، بکارگیری هرچه بیشتر بخش خصوصی، نخبگان و دانشگاهیان است. از این‌رو به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس دهم رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.

باید سرمایه‌گذاری در کشور را تسهیل کرد
قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در خصوص اینکه چه باید کرد که رونق تولید اتفاق بیفتد، گفت: برای اینکه صنعت ایران رشد و به تبع آن صادرات ما افزایش پیدا کند و به مرور زمان اوضاع و احوال اقتصادی کشور بهتر شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه روی به برنامه‌ریزی دقیق و منطقی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بیاوریم.

وی افزود: هرچند که مدیران وزارت صمت و اقتصاد تا حدی این موضوع را در دستور کار قرار دادند اما با توجه به حساسیت‌های حاکم بر کشور لازم و ضروری است که این تصمیمات و اجرای آن، سرعت بیشتری به خود بگیرد. ما وقتی می‌گوییم باید برنامه کوتاه‌مدت داشته باشیم به خاطر این است که در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم تا حدی وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشیم. زمانی که می‌گوییم باید برنامه میان‌مدت داشت از این بابت است که مردم به عنوان مصرف‌کننده و تولیدکنندگان توانایی برنامه‌ریزی برای آینده خود را داشته باشند و در نهایت باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشت زیرا براساس برنامه ششم توسعه باید در بسیاری از حوزه‌ها در منطقه و جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.

این نماینده استان خوزستان تصریح کرد: هرچند تحریم‌های اقتصادی بر علیه ایران سخت و سنگین بوده و کار مدیریت کشور را با چالش روبرو کرده اما نباید زمان را از دست دهیم زیرا دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن به اقتصاد ما استفاده خواهد کرد. بطور مثال باید یک بار برای همیشه فرآیند سرمایه‌گذاری در کشور تسهیل شود. اگر مدیران به سرمایه‌گذاران داخلی بها دهند و آن‌ها را باور کنند در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی خواهیم رسید و دیگر دغدغه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ما وضع می‌شود را نداریم. از طرفی، باید درها را باز کرد و شرایط سرمایه‌گذاری را برای خارجی‌ها فراهم کرد. هرچه بوروکراسی‌ها پیچیده‌تر شود، دود آن به چشم اقتصاد خودمان خواهد رفت. از این‌رو اهمیت دارد که مجلس و دولت تعامل خود را بیشتر کنند تا قوانین زائد و دست و پاگیر حذف شوند.

بخش دولتی نباید رقیب بخش خصوصی باشد
محمد فیضی نماینده اردبیل درباره راهکارهای رشد و توسعه اقتصاد ایران، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که می‌تواند اقتصاد ایران را با رشد و توسعه روبرو کند این است که بخش دولتی، بخش خصوصی را رقیب خود نداند. سال‌هاست که کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که حضور دولت در اقتصاد باید حداقلی باشد و این تصدی‌گری را در اختیار بخش خصوصی گذاشت. خوشبختانه در سال‌ها و ماه‌های اخیر حضور بخش دولتی در اقتصاد کمرنگ‌تر شده و فضا برای بخش خصوصی نسبت به سال‌های گذشته تا حدودی بیشتر مهیا شده است که البته انتظار داریم این رویکرد جدی‌تر پیگیری شود.

وی افزود: امروز وظیفه همه دولتمردان بهبود وضعیت معیشتی مردم است و اگر مدیری در این راستا از رسالت خود قصور کند باید از کار برکنار شود.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: چند هفته پیش، وزارت صمت روی به برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» آورد که من این اتفاق را یک گام در جهت حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان زحمتکش دیدم. حمایت از ساخت داخل و توسعه در این بخش با حرف عملیاتی نمی‌شود بلکه باید پای صحبت فعالان صنعت نشست و دید آن‌ها از چه مسائلی رنج می‌برند و سپس با یک برنامه‌ریزی هدفمند روی به راه‌حل این مشکلات آورد. علیرغم تلاش‌ها و نظارت‌هایی که در ماه‌های گذشته برای تخصیص ارز اعمال شد، اما هنوز بسیاری از تولیدکنندگان در تامین ارز خود برای واردات مواد اولیه مشکلاتی دارند که نیاز است دغدغه آن‌ها هرچه زودتر برطرف شود.

فیضی با تاکید بر اعتمادسازی در جامعه بیان کرد: برای اینکه میزانی از رضایت در جامعه ایجاد شود و بدبینی و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان به حداقل برسد باید نگاه ویژه‌ای به تمام کسانی داشت که برای آبادانی کشور خود کوشش می‌کنند. تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های زیادی در ایران مشغول فعالیت هستند و خیلی از این افراد اگر با حمایت‌های دولت روبرو شوند توانایی تحول در اقتصاد را دارند. اکنون با شرایط موجود ایران و تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران تنها باید به داشته‌های خود اتکا کنیم که با اطلاعاتی که در دست داریم متوجه شدیم که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها قوی و تاثیرگذارتر از قبل شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر صمت در روز ملی صنعت و معدن گفتند: «کمک به افزایش تولید و صادرات صدرنشین فعالیت‌هاست». افزایش تولید و صادرات در گرو اراده مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است و پیش از هر موضوعی باید دست رانت‌خواران را کوتاه کرد تا در یک فضای سالم اقتصادی این اتفاق به واقعیت تبدیل شود.

قوانین دست و پاگیر انگیزه تولید را کاهش داده است
هدایت‌ا... خادمی با اشاره به سابقه 31 ساله خود در صنعت، گفت: متاسفانه در این دهه‌ها حمایت از ساخت داخل آن‌طور که باید و شاید صورت نگرفت. یکی از مشکلات پیش‌رو در جهت رونق تولید، حضور افرادی است که به کار آشنایی ندارند. شعار حمایت از کالای ساخت داخل به امروز و دیروز برنمی‌گردد و تنها بواسطه تحریم‌ها بیش از پیش مطرح شده و برای اینکه این شعار مهم و کلیدی تحقق پیدا کند باید فساد موجود در سیستم دولتی را به حداقل رساند.

وی افزود: متاسفانه برخی قوانین دست و پاگیر، انگیزه تولیدکنندگان داخلی را کاهش داده و یکی از اصلی‌ترین کارها، تسهیل قوانین برای سرمایه‌گذاری است؛ ما در مجلس این آمادگی را داریم که هرگونه همکاری را با دولت داشته باشیم کما اینکه این موضوع را در گذشته هم نشان دادیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برخی می‌گویند پیشرفت و رونق تولید در گرو حضور پررنگ بخش خصوصی در اقتصاد است. اینکه بخش دولتی باید از اقتصاد کنار برود و بخش خصوصی حضور جدی‌تر پیدا کند، کشف جدیدی نیست و تجربه دهه‌های گذشته کشورهای صاحب اقتصاد است. در عین حال، از هر جا جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است و امید دارم بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی با کمک و حمایت دولت، نقش بسزایی را در اقتصاد ایفا کنند.

خادمی در پایان یادآور شد: حمایت از ساخت داخل و رونق تولید یک وظیفه ملی است. در این راستا رسانه‌ها و مخصوصاً صدا و سیما هم، دارای نقش و تاثیر هستند. اگر رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی و تبلیغ کالای ایرانی زمان بگذارند و کار مطالعاتی انجام دهند، بدون شک حرکت در جهت پیشرفت اقتصاد، سرعت چشمگیری پیدا خواهد کرد.

شماره ۸۲ دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها