سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 29 February 2024
در آیت ماندگار بخوانید
میوه‌های فصل بهار به دلیل تنوع بالایی که دارند و همچنین رنگ‌های جذابی که از خود به نمایش می‌گذارند می‌توانند بهترین انتخاب برای عید نوروز باشند، اما از آن جایی که ممکن است در تعطیلات سال جدید برای مدت طولانی منزل نباشید و یا کمتر به دید و بازدید بروید، بهتر است میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، موز و خیار را خریداری کنید که ماندگاری بالاتری دارند.
میوه شب عید

آیت ماندگار - هدی کاشانیان: روزها و شب‌ها از کنار هم گذشتند. ۱۲ ماه سال به نوبت هرکدام نقش آفرینی کردند و اینک کم‌کم بهار و نوروز باستانی از راه می‌رسند.

نوروز و دید و بازدید عید از رسوم قدیمی و اصیل ایرانی است و پذیرایی از مهمان یکی از مهم‎ترین وظایف صاحب خانه بشمار می‌آید. هر ساله در کنار آجیل و خوشکبار، میوه‎های رنگارنگ خودنمایی می‎کنند. هرچه به عید نزدیک‌تر می‌شویم جنب و جوش مردم برای خرید میوه بیشتر می‌شود. انتخاب میوه درست و با کیفیت علاوه‌بر اینکه باعث هدر رفت پول نمی‌شود، بلکه در میزان ماندگاری آن نیز تاثیر بسزایی دارد. نکاتی برای انتخاب میوه مناسب در ادامه می‌آید.

میوه‌های فصل بهار به دلیل تنوع بالایی که دارند و همچنین رنگ‌های جذابی که از خود به نمایش می‌گذارند می‌توانند بهترین انتخاب برای عید نوروز باشند، اما از آن جایی که ممکن است در تعطیلات سال جدید برای مدت طولانی منزل نباشید و یا کمتر به دید و بازدید بروید، بهتر است میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، موز و خیار را خریداری کنید که ماندگاری بالاتری دارند و می‌توانند به واسطه پوسته‌ای که بر روی آن‌ها وجود دارد ایمن‌تر باشند و از نظر قیمت کمی ارزان‌تر از میوه‌های نوبرانه بهاری هستند.

همه ساله عرضه میوه تنظیم بازار شب عید بنا به شرایط هر استان از اوایل اسفندماه آغاز می‌شود؛ قیمت عرضه هم درصدی زیر قیمت بازار خواهد بود. امسال هم طبق گفته مسئولان امر ذخایری برای عرضه در ایام پایانی سال در نظر گرفته شده است. کیفیت میوه‌ها از خوب تا عالی است و بسته به تقاضا، قیمت‌ آن‌ها متفاوت است. به هرحال تنوع زیادی وجود دارد و هیچ مشتری دست خالی برنمی‌گردد.

با کمی گشتن در میادین تره بار یا مغازه‌های آنلاینی که میوه میفروشند شاهد هستیم که میوه‌ها بخصوص میوه‌های نوبرانه فصل بهار بسیار گران شده‌اند و متاسفانه تنها دلیل آن تورم و هزینه محصولات کشاورزی است که هرسال میوه نسبت به سال قبل گران‌تر شود و مردم از قیمت‌ها چندان رضایتی نداشته باشند، اما معتقدند نسبت به سایر کالاهایی که رشد زیادی داشته وضعیت بهتری دارد و می‌گویند در آستانه عید نظارت‌ها باید بیشتر شود تا عده‌ای بی‌دلیل قیمت را بالا نبرند تا بحث هزینه‌ای که برای خرید میوه شب عید می‌شود باعث نشود مردم در مقابل مهمان‌های خود خجالت‌زده شوند.

مردم معمولاً میوه‌های شب عید را از بازار یا میوه فروشی‌ها خریداری می‌کنند. در برخی از مناطق ایران، مردم میوه‌های شب عید را خودشان می‌کارند و در باغ یا باغچه خود پرورش می‌دهند. البته اگر از میادین تره‌بار خرید می‌کنید بهتر است میوه‌هایی که شکستگی و بریدگی دارند را نخرید زیرا امکان انتقال و نفوذ آلودگی‌های محیطی و بقایای سموم و کودهای شیمیایی به داخل میوه‌های شکسته و بیمار شدن افرادی که آن‌ها را مصرف می‌کنند، وجود دارد.

از بهمن ماه امسال مسئولین اعلام کردند که به دلیل تقارن ماه رمضان با عید نوروز بیش از ۶۰۰ تن بسته خرما در انبارهای مخصوص ذخیره‌سازی شده است. همچنین ذخیره‌سازی انواع میوه شب عید نیز انجام شده است. از انواع میوه‌های شب عید می‌توان به پرتقال، سیب، لیمو، انار، خرمالو، انگور، و میوه‌های فصلی دیگر اشاره کرد که متاسفانه قیمت‌های بسیار بالایی دارند و سوال این است که آیا امسال مسئولین پیگیری خواهند کرد؟

نکات خرید میوه بهاری

همانطور که اشاره کردیم انتخاب میوه‌ها باکیفیت و رسیده برای پذیرایی میهمانان عید نوروز می‌تواند به نوعی چالش برای خانواده‌ها تبدیل شود، بنابراین در این قسمت فاکتورهای اساسی در خرید برخی میوه‌های فصل بهار را مرور می‌کنیم.

• توت‌فرنگی: به یاد داشته باشید که توت‌فرنگی‌ای که قصد خرید آن را دارید باید به رنگ قرمز پررنگ، خوش‌بو و تیره باشد، چراکه اگر رنگ آن به قرمز روشن یا صورتی بزند، ممکن است بی‌مزه و نارس باشد. از طرفی اندازه‌ی آن نباید خیلی بزرگ باشد، زیرا چنین مشخصه‌ای دلیل بر گلخانه‌ای و بی‌مزه بودن آن است.

• موز: موزهای سالم، رسیده و شیرین، حداکثر به اندازه یک کف دست هستند و پوستی کاملا زردرنگ دارند. اگر با بررسی پوست موز متوجه‌ی دانه‌های کوچک و کمی زبر و تیره‌رنگی روی آن شدید بهتر است که میوه را کنار نگذارید، چراکه این لکه‌های کوچک و ریز می‌تواند نشان‌دهنده رسیدگی بیش از حد موزها باشند. به یاد داشته باشید که اگر پوست موز به رنگ سبز بزند، به این معنیست که هنوز نرسیده است و طعم گس دارد.

• خیار: خیار انتخابی باید کاملا سبز رنگ، پوست نازک و شفاف باشد و اندازه آن خیلی بزرگ نباشد. در زمان خرید این دسته از میوه ها، محصول را فشار دهید، اگر نرم بود آن را نخرید زیرا خیار تازه کاملاً سفت است. جالب است بدانید از آنجایی که میوه‌های طبیعی تحت‌تاثیر استرس‌های محیطی مانند باد و باران قرار می‌گیرند، هورمونی در آن‌ها ترشح می‌شود که طعم‌شان را دلپذیر و مطلوب می‌کند، اما خیارهای گلخانه‌های یا درختی که معمولا تحت‌تاثیر هیچ نوع استرسی قرار نمی‌گیرند.

• میوه خیلی درشت و لک دار:
گاهی اوقات شاهد وجود لکه هایی بر روی میوه ها هستیم که در واقع نشان دهنده مبارزه ی میوه با میکروب هاست. اما نیازی به نگرانی نیست زیرا عوامل بیماری زایی که میوه ها را تحت تاثیر قرار می دهند بر بدن انسان تاثیر نمی گذارند. میکروب ها باعث لکه های نرم و قهوه ای بر روی میوه ها می‎شوند که می توانند طعم و مزه ی بدی به آن ها بدهند.

• میوه یخ زده و انباری: با نزدیک شدن به سال جدید برخی افراد میوه های بی کیفیت و یا یخ زده را به بازار عرضه می کنند که می توانند به علت زمان طولانی که در انبار نگهداری شده اند دچار پوک شدگی یا لک شده باشند. به همین جهت در هنگام خرید میوه دقت به خرج دهید و از خرید میوه و سبزیجاتی که پوست نازک دارند و از لحاظ وزنی سنگین هستند خودداری کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار