سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - 04 October 2016
علی شاملو / روزنامه نگار
آیت‌الله طالقانی از آن دسته اشخاصی است که برای شناخت وی باید قطعاً عصر و نسل او را شناخت و دانست که وی در چه فضایی می‌زیسته و چه اثری بر آن گذاشته و همفکران و غیر همفکران او چه کسانی بودند. اگر این موضوع روشن شود دانسته می‌شود که طالقانی روحانی دگراندیشی بود و در شمار روشنفکران دینی و از پیشگامان روشنفکری دینی در ایران امروز. چند اصطلاح به‌صورت مترادف به کار می‌رود. روشنفکری دینی، نواندیشی دینی، نوگرایی دین، بیدارگری (نهضت بیداری اسلامی) احیاگری (نهضت احیای دین) و اصلاح‌گری (نهضت اصلاح دینی) این اصلاحات، در مقابل اسلام سنتی اسلام موروثی اسلام ارتجاعی، اسلام محافظه‌کارانه، اسلام متحجر و اسلام موجود است و مقصود از آن‌ها، جنبشی است که در جهان اسلام، سید جمال‌الدین اسدآبادی و محمد عبده و محمد اقبال لاهوری پیش‌قراول آن بودند. گفتنی است غیر روشنفکران دینی و روشنفکران غیردینی برآنند که دین‌داری و روشنفکری قابل‌جمع نیستند و تعبیر روشنفکری دینی، تعارض‌آمیز است و به‌جای آن باید نوگرایی دینی گفت. او در روزگار خویش به‌عنوان روحانی روشنفکر معروف بود.
باری طالقانی به لحاظ سنخ‌شناسی در جرگه مصلحان و روشنفکران دینی بود و از منتقدان اسلام سنتی. اگر از این موضوع در شناخت طالقانی غفلت شود، مهم‌ترین و اساسی‌ترین بعد از شخصیت وی پوشیده می‌ماند و او در غیر جایگاهش قرار می‌گیرد. طالقانی بدین جایگاه خودآگاهی داشت و گاه برای نشان دادن تفاوت دیدگاهش با دیگران به‌صراحت می‌گفت که از کدام اسلام سخن می‌گوید. البته میان روحانی و روشنفکر بودن طالقانی و هر کس دیگری هیچ منافاتی وجود ندارد. نه روشنفکری ملک طلق دانشگاهیان است و نه سنت‌گرای به روحانیان اختصاص دارد و عمامه و کلاه ممیز دو گونه اندیشه نیست. شاهد اینکه چه بسیار روحانیانی که روشنفکرند و چه بسیار دانشگاهیانی که سنتی هستند و پدر روشنفکری دینی در جهان اسلام سید جمال‌الدین اسدآبادی بود که در کسوت روحانیت قرار داشت. طالقانی روحانی روشنفکر بود. می‌گوییم روحانی بود تا کیستی و هویت صنفی او را بیان کرده باشیم و می‌گوییم روشنفکر بود تا چیستی و ماهیت فکری او را نمایاند. باشیم. ازآنجاکه میان روحانیت و روشنفکری نه لزوماً تضاد است و نه همواره تلازم، طالقانی این دو را به یکدیگر آمیخت و میان پیشیه‌اش و اندیشه‌اش تناسب برقرار کرد. هنگامی‌که طالقانی پس از پایان تحصیلات حوزوی و رسیدن به مرتبه اجتهاد به تهران آمد، چندراه در پیش داشت. به فقه و اصول بپردازد و در مسیر مرجعیت پیش رود، به فلسفه و علوم عقلی اهتمام و زود و محقق و مدرس فلسفه شود. عهده‌دار نیازهای زمانش شود و خود را وقف اصلاحات دینی و اجتماعی کند و او همین راه را برگزید. طالقانی از راه اول اعراض کرد و مسیری را که تا نیمه رفته بود (اجتهاد) به پایان (مرجعیت) نرساند.
دل‌مشغولی طالقانی مسائل انتزاعی و کتابی نبود بلکه دردها و نیازهای اجتماعی بود. نه می‌خواست فقیه شهر شود و نه فیلسوف شرق. در پی اصلاحات دینی و اجتماعی بود و عهده‌دار این فریضه شد. کاری مهم‌تر و ضروری‌تر از هر کار دیگر. چراکه به گفته استاد مطهری اجتماعات نیازمند به مصلحان هستند، بیش از آنکه به هر طبقه دیگر نیازمند باشند.

شماره 11 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها