سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 18 January 2020
واکنش‌های داخلی و خارجی به اقدام خصمانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی
جهانگیر مصلی
آیت ماندگار- جهانگیر مصلی: صبح روز جمعه ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸ در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از همراهان وی از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی، به شهادت رسیدند.
خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در خبری فوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای خبر مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.
اسامی شهدای پاسدار همراه سپهبد شهید سلیمانی به این شرح است:

1- سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا

2- سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا

3- سرگرد پاسدار هادی طارمی

4- سروان پاسدار وحید زمانیان
همچنین در ادامه، برخی شایعات مبنی بر حضور و شهادت داماد سردار سلیمانی در حمله تروریستی آمریکایی‌ها نیز تکذیب شد.
در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعلام سه روز عزای عمومی تاکید کردند که انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است.
ایشان همچنین با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور نیز با تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران تاکید کرد: بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.
همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیت خود  تاکید کرد که ملت ایران هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت؛ همان‌گونه که از جنایات شاه معدوم و صدام متجاوز که مزدوران ذلیل آمریکا بودند، نگذشت‌.
آیت ا... رییسی رییس قوه قضاییه هم در پیام تسلیت خود نوشت: امروز جبهه مقاومت گرچه داغدار شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزم مجاهدش ابومهدی المهندس است، اما طنین گام‌های استوار این سرداران سرافراز در گوش تاریخ باقی خواهد ماند و از هر قطره خون پاک آنان، صدها قاسم سلیمانی در منطقه و جهان خواهد رویید تا خواب را از چشم دولت تروریست آمریکا و تروریسم بین‌الملل در سراسر جهان برباید.
در ادامه، شورای عالی امنیت ملی، وزیر و مدیران ارشد وزارت خارجه هم جلسه فوق‌العاده برگزار کردند و کاردار سوییس در تهران به وزارت خارجه احضار شد.
ساعاتی بعد، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه خود خاطرنشان کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون پاک سردار سلیمانی آغشته کردند. این جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد. بدون تردید خط جهاد و مقاومت با انگیزه‌ای مضاعف ادامه پیدا خواهد کرد و درخت مقاومت هر روز تنومندتر و شکوفاتر خواهد شد. پیروزی از آن مجاهدان این راه مبارک است و آنان‌که به این جنایت دل خوش کرده‌اند بدانند که این‌گونه اقدامات کور و بزدلانه اراده جمهوری اسلامی ایران را در تداوم بدون تنازل سیاست مقاومت فعال، قوی‌تر نموده و تلخ‌کامی آنان را زود و شدید خواهد کرد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توییتی  به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که باید مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده بگیرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به‌کار خواهد بست.
وی در اظهاراتی دیگر اقدام آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همچنین تعدادی از مقامات حشد الشعبی را تروریسم دولتی عنوان کرد.
ظریف همچنین پس از معرفی جانشین سپهبد شهید سلیمانی بر آمادگی وزارت امور خارجه برای تداوم همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران و فرمانده جدید آن همچون گذشته تاکید کرد.
این در حالی است که پنتاگون در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.
از سوی دیگر، ترامپ رییس‌‌جمهور آمریکا هم در پی دستورش برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی، با بازنشر یکی از اظهارات پیشینش، با هشدار ضمنی نسبت به جنگ ایران با آمریکا، باز هم دعوت به مذاکره را تکرار کرد.
در حالی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری و با وارونه جلوه دادن واقعیت مدعی شد که عراقی‌ها از این اقدام شاد هستند! جوبایدن، سناتور آمریکایی از سیاست‌های رییس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.
اما امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به دست تروریست‌های ارتش آمریکا در بغداد تصریح کرد: بی‌شک این جنایت هولناک که سند محکمی بر رذالت شیطان بزرگ، آمریکای جهان‌خوار و حمایت بی‌چون و چرا از تروریست در منطقه و عراق است، به شکلی دندان‌شکن پاسخ داده می‌شود و انتقام این خون به ناحق ریخته شده از تمامی عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد.
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت که دستور دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، بدون مجوز کنگره آمریکا انجام شده است.
الیوت انگل رییس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی گفت که در این باره با کنگره آمریکا مشورتی نشده بود.
حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور نیز با تاکید بر این‌که ترامپ آمریکا را وارد خطیرترین شرایط منطقه‌ای کرده‌است، هشدار داد: کسی که پا را از خطوط قرمز فراتر بگذارد باید آماده تحمل تبعاتش باشد.
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در کشور عراق با بیان این‌که سپاه امروز فصل جدیدی را آغاز و جبهه مقاومت در نقطه شروع جدیدی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: قطعاً شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد.
اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجباء عراق در پیامی با تاکید بر اینکه آمریکا از حماقت خود در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پشیمان خواهد شد، گفت: درد و حسرت ما از این واقعه به شور و خشم علیه دشمنان تبدیل می‌شود.
برنی سندرز سناتور آمریکایی و کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا هم در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در پیامی توییتری نوشت: گسترش خطرناک تنش‌ها از سوی ترامپ، ما را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک می‌کند که ممکن است به قیمت جان‌[باختگی]های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار پول شود.
قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: در مقابل خون شهید سردار قاسم سلیمانی «زوال» اسراییل قرار دارد و در مقابل خون شهید ابومهدی المهندس «زوال» حضور آمریکا قرار دارد.
وزارت امور خارجه سوریه نیز ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها را به شدت محکوم کرد.
همچنین ابواحمد فواد معاون دبیرکل جبهه آزادی بخش فلسطین با اشاره به اینکه هدف همیشگی سردار سلیمانی آزادسازی قدس و تمام فلسطین بود افزود: آمریکا با ترور سردار سلیمانی درهای جهنم را بر روی خود باز کرد.
وزارت امور خارجه چین هم در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی خواستار خویشتن‌داری آمریکا و ایران شد.
کارل بیلدت وزیر خارجه پیشین سوئد نیز در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی در توییتی نوشت: کشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به منزله آن است درگیری میان ایران و آمریکا به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است.
همچنین املی دو مونچالین وزیر دولت فرانسه در امور اروپا در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی گفت که ترور این فرمانده نظامی ایرانی، دنیا را «بیشتر خطرناک کرده است» و خواستار تلاش‌هایی برای تنش‌زدایی از درگیری خاورمیانه شد که عمق بیشتری می‌یابد.
همچنین دومینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای گفت: ما همواره به خطر خصومت‌آمیزی که از سوی قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران وجود داشت، آگاه بودیم.
فولکر پرتس مشاور ارشد دولت آلمان نیز در امور سیاست بین‌الملل در توییتی با اشاره به شهادت فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در توییتی نوشت: ترور فرمانده قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رهبر شبه ‌نظامیان عراق احتمالاً اقدام تلافی‌جویانه ایران را در پی داشته باشد، اما نه لزوماً در جایی که آمریکا انتظارش را دارد. از نظر سیاسی و استراتژیک، این اقدام ایران می‌تواند موقعیت آمریکا در عراق را به خطر بیاندازد و یا حتی حضور آن‌ها را به پایان برساند.
سلیمان فرنجیه رییس جریان «المرده» لبنان در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران مردی بزرگ بود که تا آخرین نفس از اعتقادات خود دفاع کرد و حق را یاری نمود.
نبه بری رییس پارلمان لبنان نیز در بخشی از پیام خود گفت: ما در مقام رحلت شهید حاج قاسم سلیمانی، یکی از کسانی هستیم که هر دو نیکی یعنی پیروزی و شهادت را نائل آمد. ما حاج قاسم سلیمانی را شهیدی از شهدای «الجنه المیامین» قلمداد می‌کنیم.
همچنین برهم صالح رییس‌جمهور عراق در بیانیه اعلام کرد: با کمال تاسف خبر شهادت حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی را شنیدیم؛ دو فرمانده‌ای که نقش مهمی در جنگ با داعش داشتند و در آن جنگ ایثارگری را به تصویر کشیدند.
فدریکا موگرینی مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران، گفت: گسترش شدیداً خطرناک تنش در خاورمیانه اتفاق افتاده است. امیدوارم کسانی که هنوز باور به [به کار بستن] خرد و منطق دارند غالب شوند، و بخشی از دستاوردهای گذشته حفظ شود و از تقابلی در مقیاس بزرگ جلوگیری شود.
همچنین انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت: در سایه تحولات پی در پی منطقه، باید حکمت و توازن و راه‌های سیاسی بر مواجهه و تنش غلبه کند. مسائلی که منطقه با آن روبرو است پیچیده و زیاد و از بی‌اعتمادی میان طرف‌ها رنج می‌برد و تعامل عقلانی نیازمند رویکردی آرام و خالی از تنش است.
اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل هم در یک رشته پیام توییتری به تحلیل بیانیه پنتاگون در پی ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران نوشت: این بیانیه اشاره می‌کند که [این اقدام] هدف «جلوگیری از برنامه‌های آینده حملات ایران» را دنبال می‌کرده است. به‌هرحال، این ابهام دارد. آینده تا این اندازه قریب‌الوقوع نیست، بلکه معیاری مبتنی بر زمان و رد چارچوب قوانین بین‌الملی است.
وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بار دیگر هشدار می‌دهیم که نباید عراق به میدان جنگ تبدیل شود و به صلح و ثبات آسیب وارد شود. روشن است که عملیات هوایی آمریکا منجر به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.
وزارت خارجه مصر در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد که با نگرانی زیاد اتفاقات بغداد را پیگیری می‌کند.
سرلشکر سلیمانی به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع) اسفندماه سال ۱۳۹۷ به‌عنوان نخستین فرمانده نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت نشان عالی «ذوالفقار» از سوی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای شد.
فرمانده کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سرلشکر سلیمانی برای او آرزوی شهادت کردند و فرمودند: ایشان بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داده‌اند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه؛ و مجاهدت کرده‌اند. ان‌شاا... خدای متعال به ایشان اجر بدهد و تفضل کند و زندگی ایشان را با سعادت، و عاقبت ایشان را با شهادت قرار بدهد، البته نه حالا. هنوز سال‌ها جمهوری اسلامی با ایشان کار دارد، اما بالاخره آخرش ان‌شاا... شهادت باشد. ان‌شاا... مبارک‌تان باشد.

شماره ۸۸ دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها